//
کدخبر: ۳۸۳۶۳۳ //

داربست بندی در ساختمان چگونه انجام می شود؟

داربست‌ها نوعی سازه فلزی موقت و بسیار مستحکم هستند که از اتصال چندین لوله داربست و بست‌های فلزی به هم ایجاد شده‌اند و برای انتقال مصالح ساختمان‌سازی، دسترسی ایمن و راحت کارگران و معماران به نقاطی از ساختمان که در ارتفاع بالاتر از 2 متر قرار دارند، به کار می‌روند.

داربست بندی در ساختمان چگونه انجام می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

از داربست‌بندی ساختمان برای فعالیت‌هایی مانند نماکاری، سیمان‌کاری، رنگ‌آمیزی و ... به عنوان تکیه‌گاه استفاده می‌شود.

استفاده از این سازه از اوایل قرن 21 رواج پیدا کرد. برای اجرای مراحل داربست‌‌بندی انواع مختلفی داربست وجود دارد که از بین آن‌ها داربست چکشی قیمت داربست مثلثی جزو داربست‌های پرکاربرد به شمار می‌روند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره داربست چکشی و مزایای استفاده از آن برای داربست‌بندی ساختمان در اختیار شما قرار دهیم.

داربست چکشی چیست و چرا به این نام شناخته می‌شود؟

داربست چکشی یا داربست ستاره‌ای یکی از انواع داربست است که به دلیل اینکه نصب یا جداسازی قطعات آن به پیج و مهره نیازی ندارد و فقط با استفاده از ضربات چکش انجام می‌شود، آن را به این نام می‌شناسند. قیمت داربست چکشی از لحاظ نحوه اجرا و عملکرد به داربست مثلثی شباهت بسیار زیادی دارد و فقط به دلیل بعضی از جزئیات از نظر طراحی ظاهری و کاربرد با آن متفاوت است.

داربست‌های چکشی از اجزائی شامل قیمت لوله داربست ، پایه، پاشنه یا کفشک، مغزی، پین، مهار، پایه جک قابل تنظیم و پیچ تنظیم یا سرجک، تخته داربست تشکیل شده‌اند. پایه‌های این داربست عمودی هستند و متناسب با ارتفاع می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد. مهارهای آن نیز افقی هستند و سایزهای متنوعی دارند. از پیچ و مغزی برای اتصال قطعات استفاده می‌شود. برای افزایش ارتفاع داربست‌بندی سازه‌های بتنی و ساختمان‌های مختلف باید تعداد پایه‌ها و میله‌های بیشتری استفاده کرد.

برای نصب داربست ستاره‌ای یا چکشی به زمان زیادی نیاز نیست و با سرعت و دقت بالا در مدت کوتاهی نصب می‌شود؛ زیرا پیمانکاران مجری پروژه‌های داربست‌بندی ساختمان‌ها در زمان نصب چفت و بست یا نر و مادگی را با فشار ضربات چکش به هم وصل می‌کنند و این ویژگی سرعت کار را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

داربست بندی در ساختمان

مراحل اجرای داربست چکشی در ساختمان‌ها به چه صورت است؟

در اولین مرحله از مراحل اجرای داربست چکشی کارفرما باید با یکی از گروه‌های معتبر پیمانکاری فعال در زمینه نصب انواع مختلف داربست‌های فلزی تماس بگیرد تا گروه پیمانکار چند نفر از اعضای خود را برای بازدید و بررسی محل نصب داربست اعزام کنند. در صورتی که مکان اجرای داربست شرایط لازم را نداشته باشد، کارفرمای پروژه در جریان قرار می‌گیرد تا موارد مورد نیاز را برای آماده‌سازی شرایط فراهم کند.

بعد از آماده شدن شرایط لوله‌های داربست و دیگر وسایل و تجهیزات توسط گروه پیمانکاران به محل اجرای داربست چکشی انتقال داده می‌شوند تا کارگران نصاب کار خود را آغاز کنند. در حین کار یک فرد متخصص برای نظارت بر کیفیت کار کارگران نصاب و حفظ ایمنی داربست به محل پروژه اعزام می‌شود.

کارفرما یا معمار می‌تواند در رابطه با تغییر ارتفاع داربست و فاصله آن با سازه با نصابان مشورت کند. بعد از نصب داربست و شروع کار کارگران متخصص نصب داربست از نحوه ساخت و ساز، رعایت نکات فنی و ایمنی داربست بازدید می‌کند. پهنای جایگاه تعبیه شده برای کار باید از نیم متر کمتر نباشد. تخته داربست استفاده شده برای جایگاه نیز نباید کمتر از 25 سانتی‌متر باشد. فاصله مناسب بین پایه‌های عمودی در کارهای سخت و سنگین 1.8 متر است و فاصله مناسب بین آن‌ها در کارهای راحت و سبک 2.3 متر است. مهارهای افقی باید بیشتر از 2 متر با یکدیگر فاصله عمودی داشته باشند. پس از پایان ساخت و ساز نیز تعدادی از اعضای گروه پیمانکاران به راحتی می‌توانند با استفاده از چکش برای جمع‌آوری اجزای داربست چکشی اقدام کنند.

استفاده از داربست چکشی در داربست‌بندی ساختمان چه مزایایی دارد؟

امکان اتصال قطعات با روش منفصلی و با استفاده از ضربه چکش

عدم نیاز به آچار و پیچ و مهره برای بستن اتصالات

امکان استفاده در کفراژبندی سقف‌های غیرهم‌سطح یا قوس‌دار

انتقال و جابه‌جایی راحت به خاطر سبکی و پایین بودن وزن قطعات

عدم نیاز به نیروی متخصص برای نصب و مونتاژ داربست‌های چکشی

عدم وجود محدودیت برای ارتفاع این نوع داربست

انعطاف‌پذیری بسیار بالا

عدم نیاز به مهاربندی

امکان داربست‌بندی ساختمان‌ها، تاسیسات پالایشگاهی و ...

تضمین امنیت کارگران ساختمانی

لرزش کمتر نسبت به سایر داربست‌ها

در زمان نصب داربست چکشی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

برای نصب داربست‌های چکشی باید از لوله‌های داربست سالم بدون هیچ گونه زنگ‌زدگی استفاده شود‌. با توجه ویژه به امنیت داربست و رعایت کامل نکات ایمنی در زمان اجرا و نصب هنگام استفاده با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. ضخامت تخته‌هایی که روی داربست قرار می‌دهید، باید کاملا یکسان باشند. در زمان بالا رفتن از داربست از نردبان‌های مستحکم و مقاوم استفاده کنید؛ زیرا نردبان‌های دست‌ساز از نظر امنیت قابل اطمینان نیستند.

زمانی که شرایط آب و هوا مساعد و مناسب نیست، کار روی داربست باید تعطیل شود. قبل از نصب داربست برای دریافت مجوزهای قانونی مورد نیاز از نهادهای مربوطه اقدام کنید. کارگرانی که وظیفه داربست‌بندی ساختمان را بر عهده می‌گیرند باید کفش مخصوص، دستکش و لباس کار مناسب، راحت و ایمن بپوشند.

images_1673729798

خرید داربست چکشی از شرکت معتبر مدرن سازان

برای خرید انواع داربست از جمله داربست چکشی باید به دنبال یک شرکت معتبر و شناخته شده باشید. یکی از شرکت‌های معتبر ارائه‌دهنده داربست‌های چکشی شرکت مدرن سازان است. قبل از ثبت سفارش و خرید محصول مورد نظرخود از این شرکت می‌توانید با شماره تلفن‌های موجود در سایت شرکت یا از طریق چت آنلاین سایت با مسئولین فروش شرکت تماس بگیرید و اطلاعات مورد نیاز را به دست آورید.

این شرکت معتبر فعالیت رسمی خود را از سال 1385 آغاز کرد و با ارائه خدمات باکیفیت مانند ارسال سریع محصولات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آدرس مشتری، بهره‌گیری از باتجربه‌ترین تکنسین‌ها و فروش محصولات با مناسب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین قیمت و ارائه خدمات پس از فروش توانست به یکی بهترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات سیستم‌های داربست‌بندی ایران تبدیل شود.

جمع بندی

در این مقاله درباره ویژگی‌ها، مراحل اجرا، مزایا، نکات مهم در زمان نصب داربست‌های چکشی توضیح دادیم و در انتها به معرفی یکی از بهترین شرکت‌های صنعتی تولیدکننده انواع داربست برای خرید این نوع داربست پرداختیم. امیدواریم از مطالب این مقاله استفاده کرده باشید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۳۶۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان