//
کدخبر: ۴۴۶۹۷۲ //

روشن نشدن لپ تاپ، ۷ دلیل رایج روشن نشدن لپ تاپ

مهم‌ترین حسی که با مشاهده یک صفحه سیاه بعد از روشن کردن لپ تاپ سراغ‌تان می‌آید، حس دلهره و سردرگمی است.

روشن نشدن لپ تاپ، 7 دلیل رایج روشن نشدن لپ تاپ
به گزارش فرتاک نیوز،

در این موقعیت سوالات مختلفی ذهنتان را درگیر می‌کند. آیا مشکل جدی است یا با چند عمل ساده می‌توان مشکل را رفع کرد؟ پاسخ به این سوال‌ها و اینکه مشکل جدی یا جزئی است به دلیل روشن نشدن لپ تاپ برمی‌گردد؛ بنابراین باید مشخص شود که مشکل سخت افزاری است یا نرم افزاری!

 

در این مطلب قصد داریم رایج‌ترین دلایل روشن نشدن لپ تاپ، از مشکلات سخت‌افزاری نظیر خرابی باتری یا آداپتور برق تا مسائل نرم‌افزاری مانند خرابی در سیستم عامل یا مشکلات درایورها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بعد از مطالعه این مقاله علاوه‌بر شناخت دلایل روشن نشدن لپ تاپ، با راهکارهای عملی رفع این مشکلات نیز آشنا خواهید شد.

بررسی رایج‌ترین دلایل سخت افزاری روشن نشدن لپ تاپ

روشن نشدن لپ تاپ دلایل سخت افزاری و نرم افزاری دارد. خرابی صفحه نمایش، مشکل تامین برق و خرابی باتری و خرابی قطعات مانند هارد و رم از جمله مشکلات سخت افزاری روشن نشدن لپ تاپ هستند. شناخت این دلایل به پیدا کردن سریع راه‌حل کمک می‌کند. تشخیص به‌موقع مشکل و استفاده از خدمات تعمیر تخصصی لپ تاپ، باعث جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر برای دستگاه می‌شود و به‌این‌ترتیب طول عمر لپ‌ تاپ افزایش می‌یابد.

1- خرابی صفحه نمایش و ارتباط آن با روشن نشدن لپ تاپ

خرابی صفحه نمایش ممکن است یکی از دلایل روشن نشدن لپ تاپ باشد. در‌صورتی‌که صفحه نمایش برای نشان دادن تصاویر مشکل داشته باشد یا به‌طور کامل از کار بیفتد، بر راه‌اندازی سیستم عامل و ر‌وشن شدن لپ‌تاپ تاثیر می‌گذارد. برای تشخیص این مشکل باید بررسی کنید که نشانگرها مانند چراغ‌های LED روشن می‌شوند یا خیر. در‌صورتی‌که نشانگرها روشن شدند اما تصویر نماش داده نشد، احتمالا مشکل از صفحه نمایش است.

در‌صورتی‌که تصویر‌ بسیار کم‌نوری مشاهده کردید، احتمالا مشکل از خرابی اینورتر صفحه نمایش است. با تعمیر lcd لپ تاپ و تعویض اینورتر این مشکل رفع می‌شود. اگر صفحه نمایش به‌طور‌کامل خراب شده باشد و هیچ تصویری نمایش ندهد، ممکن است نیاز به تعویض صفحه نمایش باشد.

2- روشن نشدن لپ تاپ به دلیل مشکلات مربوط به منبع تغذیه و باتری

یکی از رایج‌ترین دلایل روشن نشدن لپ تاپ مربوط به مشکل منبع تغذیه می‌شود. این مشکل ممکن است به دلایلی مانند شارژر نامناسب، خرابی کابل برق، مشکل در سوکت برق یا خرابی باتری داخلی رخ دهد. بروز هر‌یک از این مشکلات مانع رسیدن برق کافی به دستگاه و در نتیجه روشن نشدن لپ‌ تاپ می‌شود. در بعضی مواقع نیز ممکن است خرابی از پریز برق باشد. برای شناسایی این موضوع یک دستگاه دیگر را به همان پریز وصل کنید. در‌صورتی‌که دستگاه روشن نشد، خرابی از پریز برق است.

در‌صورت خراب بودن کابل یا شارژر، استفاده از یک شارژر یا کابل جایگزین تایید شده توسط سازنده لپ‌تاپ برای حل مشکل کارساز خواهد بود. اگر هم باتری داخلی مشکل دارد، ممکن است نیاز به تعویض باتری باشد. با خارج کردن باتری و اتصال مستقیم لپ تاپ به برق می‌توانید تشخیص دهید که مشکل از باتری است یا به تعمیر بدنه لپ تاپ نیاز دارید.

3- رابطه خرابی RAM و روشن نشدن لپ تاپ

گاهی اوقات خرابی قطعات سخت‌افزاری مانند RAM ممکن است علت روشن نشدن لپ تاپ باشد. وجود این مشکل، باعث اختلال در راه‌اندازی سیستم عامل می‌شود. در نتیجه لپ تاپ روشن نخواهد شد.

اگر ماژول‌های RAM خراب شوند یا به درستی در جایشان قرار نگیرند، ممکن است لپ‌تاپ روشن نشود. در چنین مواردی، خارج کردن و جایگذاری دوباره ماژول‌های RAM به شناسایی و رفع مشکل کمک خواهد کرد. در بعضی مواقع نیز ممکن است برای حل کامل مشکل، نیاز به تعویض RAM باشد.

4- خرابی هارد درایو مانع روشن شدن لپ تاپ می‌شود

هارد درایو حاوی فایل‌های سیستم عامل است؛ بنابراین اگر هارد درایو خراب شود، لپ‌تاپ قادر به بارگذاری سیستم عامل نخواهد بود و در مرحله بوت متوقف می‌شود. مشاهده برخی علائم مانند متوقف شدن لپ‌تاپ در مرحله بوت، نمایش پیغام‌های خطا و شنیدن صداهای غیر‌عادی از هارد درایو از جمله نشانه‌های این مشکل هستند. همچنین برای تشخیص این موضوع می‌توانید هارد درایو را به لپ‌تاپ دیگری وصل کنید یا از برخی ابزارهای داخلی ویندوز مانند Check Disk برای بررسی وضعیت هارد درایو استفاده کنید. انجام اقداماتی مانند تمیز کردن درگاه‌ها و به‌روزرسانی درایو‌ها نیز نقش موثری در جلوگیری از بروز همچنین مشکلاتی دارد.

5- تاثیر مشکلات مادربرد بر روشن نشدن لپ تاپ

مادربرد یکی از اصلی‌ترین قطعات لپ تاپ است و وظیفه ارتباط بین کلیه قطعات سیستم را بر‌عهده دارد. در‌صورتی‌که مادربرد دچار مشکل شود، ممکن است جریان برق به درستی در دستگاه توزیع نشود یا ارتباطات الکترونیکی لازم برای راه‌اندازی سیستم عامل مختل شود. آسیب‌های فیزیکی، خرابی‌های الکترونیکی یا حتی مشکلات نرم‌افزاری مانند خرابی BIOS ممکن است‌ منجر‌‌به خرابی مادر‌برد شود. تشخیص و رفع مشکلات مادربرد معمولا به بررسی‌های تخصصی نیاز دارد. در بعضی مواقع برای رفع مشکل باید مادربرد را تعویض کنید.

با دلایل نرم افزاری روشن نشدن لپ تاپ آشنا شوید

خرابی فایل‌های بوت و وجود نرم‌افزارهای مخرب یا ویروس‌ها از رایج‌ترین دلایل نرم افزاری روشن نشدن لپ تاپ هستند. شناخت دلایل نرم‌افزاری باعث می‌شود که با دقت بیشتری از دستگاهتان مراقبت کنید و در‌صورت مشاهده مشکلات نرم‌افزاری در اولین فرصت اقدامات لازم را برای رفع آن‌ها انجام دهید.

6- نقش ویروس یا وجود نرم افزارهای مخرب در روشن نشدن لپ تاپ

ویروس‌ها یا نرم‌افزارهای مخرب یکی از دلایل نرم افزاری روشن نشدن لپ‌تاپ است. وجود این مشکلات به فایل‌های سیستمی آسیب می‌زند و باعث اختلال در فرایندهای بوت می‌شود. در نتیجه سیستم‌ عامل به درستی راه‌اندازی نمی‌شود و مانع از روشن شدن لپ تاپ خواهد شد. در‌صورت جدی بودن مشکل، ممکن است نیاز به نصب مجدد سیستم عامل باشد.

کاهش سرعت عملکرد لپ تاپ یا مشاهده خطاهای غیر‌معمول هنگام بوت، از نشانه‌های ویروسی شدن دستگاه است. با استفاده از ابزارهای تشخیص ویروس نیز می‌توان متوجه وجود مشکل شد. راه‌اندازی لپ تاپ در حالت امن (Safe Mode) و استفاده از برنامه‌های ضد‌ ویروس نقش موثری در جلوگیری از ویروسی شدن دستگاه دارد.

7- خرابی BIOS؛ یکی از مشکلات نرم افزاری موثر بر روشن نشدن لپ تاپ

خرابی BIOS یکی از مشکلات نرم‌افزاری محسوب می‌شود که ممکن است مانع از روشن شدن لپ‌تاپ شود. BIOS یک نرم‌افزار کم حجم و کلیدی است که روی یک تراشه در مادربرد قرار دارد. این قطعه مسئول انجام فرآیند بوت و شناسایی قطعات اصلی سیستم مانند حافظه RAM، CPU و هارد درایو است. در نتیجه خرابی این قطعه بر عملکرد صحیح دستگاه تاثیر می‌گذارد و ممکن است مانع از روشن شدن لپ تاپ شود.

شناسایی دقیق و اقدام به موقع؛ بهترین راهکار حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ

در این مقاله، به بررسی 7 دلیل رایج روشن نشدن لپ‌تاپ پرداختیم. بروز چنین مشکلی دلایل نرم‌ افزاری یا سخت افزاری دارد. مشکلات مرتبط با مادربرد، خرابی BIOS، مشکلات نرم‌افزاری ناشی از ویروس‌ها یا نرم‌افزارهای مخرب، خرابی هارد درایو، خرابی یا قدیمی بودن درایورها و خرابی‌های فیزیکی مانند مشکل در صفحه نمایش از جمله رایج‌ترین دلایل روشن نشدن لپ تاپ هستند.

در هنگام بروز چنین مشکلاتی، بهتر است برای شناسایی و رفع مشکل حتما به مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید. متخصصان مرکز فوق تخصصی مگابایت سیستم شما را برای حل هرگونه مشکل مربوط به روشن نشدن لپ تاپ، یاری خواهند کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۶۹۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان