//
کدخبر: ۴۰۶۱۵۲ //

گرمازدگی می‌تواند کشنده باشد؟

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: گرمازدگی در حین اینکه در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است، اما در صورت عدم دریافت درمان سریع، می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

گرمازدگی می‌تواند کشنده باشد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر قلعه سفیدی با بیان اینکه کودکان و سالمندان بیش از گروه های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند، افزود: علائم گرمازدگی زمانی ظاهر می شود که فرد، مدت زمان زیادی را در معرض نور آفتاب و یا دمای بالا قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه شدت گرمازدگی بسته به میزان فعالیت بدنی، رطوبت از دست رفته و طول زمان قرار گرفتن در معرض گرما می تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد، عنوان کرد: هرچند گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل درمان است، اما در صورتی که درمان آن به تعویق بیافتد می تواند خطرآفرین و منجر به مرگ شود.

قلعه سفیدی اظهار کرد: کودکان، افراد مسن، مادران باردار، افراد با سابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی در خطر بالای ابتلا به اختلالات ناشی از گرمازدگی هستند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیمارانی که دچار گرمازدگی می شوند به علت مختل شدن مکانیسم تعریق و از دست دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان به شدت افزایش می یابد و در صورت عدم درمان، سطح هوشیاری فرد کاهش یافته و در مواردی منجر به مرگ فرد می شود.

وی در ادامه توصیه‌هایی در خصوص مواجهه با افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند داشت و افزود: در صورتی که با فرد گرمازده روبرو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

وی ادامه داد: خارج کردن لباس بیمار، خنک کردن محیط با کولر(نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند)، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیمارانی که تهوع داشته و یا بیهوش اند از دیگر اقداماتی است که تاثیر بسزایی در درمان اولیه گرمازدگی دارد.

قلعه سفیدی با بیان اینکه زمان در امر امداد رسانی به فرد گرمازده مهم است و بهبودی از گرمازدگی به سرعت عمل ما در انجام درمان بستگی دارد، عنوان کرد: لازم است تمامی شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم گرمازدگی نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع، هرچه سریع تر اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده آغاز و با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۶۱۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان