//
کدخبر: ۴۲۰۸۲ //
در هم‌اندیشی بررسی ابعاد موافقت‌نامه پاریس تشریح شد

تهدید پیشرفت کشور با پذیرش «موافقت‌ نامه پاریس»/ مخدوش بودن مبنای علمی گازهای گلخانه‌ای

در نشست ‌هم‌اندیشی «بررسی ابعاد موافقت‌نامه پاریس» با تاکید بر اینکه اجرای موافقت‌نامه پاریس می‌تواند پیشرفت کشور را با چالش مواجه کند، این مسئله عنوان شد که اصولا مبنای علمی نظریه گرمایش جهانی به وسیله گازهای گلخانه‌ای، مخدوش است.

 تهدید پیشرفت کشور با پذیرش «موافقت‌ نامه پاریس»/ مخدوش بودن مبنای علمی گازهای گلخانه‌ای
به گزارش فرتاک نیوز،

دومین هم‌اندیشی موافقت‌نامه آب‌وهوایی پاریس با عنوان «بررسی ابعاد موافقت‌نامه پاریس؛ توسعه از مسیر اسناد بین‌المللی یا ملی» با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان و اساتید دانشگاهها برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست دکتر قوی‌پنچه، استاد‌یار پژوهشکده مواد و انرژی در پاسخ به اینکه علت اصلی گرمایش جهانی و نظرات صاحب‌نظران درباره این مسئله چیست، گفت: تعدادی از کارشناسان معتقدند، افزایش گازهای گلخانه‌ای باعث افزایش دمای کره زمین و گرمایش جهانی می‌شود اما تحقیقات علمی ثابت کرده‌ وجود گازهای گلخانه‌ای باعث تعادل دمای کره زمین می‌شود یعنی اگر گازهای گلخانه‌ای نباشند کره‌ی زمین قابل سکونت نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: اینکه اثرات گازهای گلخانه‌ای باعث افزایش دمای کره زمین و گرمایش جهانی می‌شود، محل مناقشه متخصصان است.

 

این پژوهشگر درباره کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی برای جلوگیری از گرمایش جهانی که مورد تاکید موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس است، تصریح کرد: بسیاری از صاحب‌نظران دانشگاهی و علمی با توجه به تحقیقات فراوانی که انجام داده‌اند، مخالف این هستند که سوخت‌های فسیلی عامل ایجاد گرمایش جهانی است.

 

مبنای علمی نظریه گرمایش جهانی به وسیله گازهای گلخانه‌ای مخدوش است

 

در ادامه این نشست دکتر یوسف قویدل، استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس بابیان اینکه مبنای علمی نظریه گرمایش جهانی به‌وسیله اثرات گازهای گلخانه‌ای مخدوش است، اظهار کرد: مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد گرمایش زمین در همه مناطق ایران نامطلوب نخواهد بود و حتی ممکن است در برخی از مناطق کشور موجب بهبود آب‌وهوا و شرایط زیست‌محیطی ‌شود.

 

داه و ستانده‌های توافق‌نامه آب و هوایی پاریس چیست

 

در ادامه، دکتر بیژن پیروز، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران بابیان اینکه توافق‌نامه آب و هوایی پاریس دارای ابهامات فراوان حقوقی است، متذکر شد: گذشته از اشکالات فراوان حقوقی که این موافقت‌نامه دارد باید سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌صورت شفاف توضیح دهد که با پذیرفتن این توافق‌نامه، ایران چه تعهداتی می‌دهد و در قبال آنچه امتیازاتی خواهد گرفت.

 

وی افزود: مجلس شورای اسلامی ایران همچون مجلس ملی روسیه(دوما) باید جریان بررسی این توافق‌نامه را به تأخیر اندازد تا تمام جزئیات این توافق‌نامه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد.

 

مغاییرت توافق‌نامه آب و هوایی پاریس با اصل 77 قانون اساسی

 

دکتر مهدی پیری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به مغایرت این توافق‌نامه با اصل هفتادوهفت قانون اساسی کشور گفت: هر نوع سندی، اعم از ضمیمه، پیوست و موافقت‌نامه که کشور و دولت را در نظام بین‌المللی متعهد کند، ضروری است که تشریفات اصل 77 قانون اساسی در مورد آن اجرا شود.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل ضروری است، متنی که تعهدات ایران در آن گنجانده‌ شده به مجلس شورای اسلامی برای بررسی دقیق و کارشناسی ارائه شود.

 

استاد حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: متن تعهدات ایران(INDC)، زمانی که موافقت‌نامه پاریس امضاء شود خودبه‌خود و به‌صورت اتوماتیک تبدیل به یک سند الزام‌آور خواهد شد، به همین دلیل تصویب این موافقت‌نامه بدون ارائه متن تعهدات غیرقابل‌اجتناب است.

 

پیری درباره اینکه، موافقان داخلی پذیرش توافق‌نامه پاریس معتقدند، تعهدات این توافق‌نامه جدی نخواهد بود، گفت: در حقوق بین‌الملل تعهد جدی یا غیر جدی نداریم، تعهد وقتی به وجود آید حتی اگر مکانیزیم اجرای آن تعهد نرم باشد برای کشور الزام‌آور است.

 

موافقت‌نامه پاریس نا‌عادلانه است

 

دکتر امامی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق نیز نسبت به اینکه توافق‌نامه آب و هوایی پاریس امتیازاتی برای کشور خواهد داشت به این موضوع تشکیک کرد و در تائید صحبت‌های دکتر پیروز این توافق‌نامه را غیرعادلانه دانست.

 

متن توافق پاریس متوازن و مثبت

 

دکتر ناصری، مدیر طرح ملی تغییرات آب‌وهوای سازمان حفاظت محیط‌زیستدر این نشست با اشاره به تاریخچه توافق آب وهوایی پاریس گفت: بنده با دیپلماتهای فعال و رسمی وزارت خارجه در این باره توافق پاریس صحبت کردم که آنها هم متن این توافق رو متنی متوازن و مثبت قلمداد کردند.

 

وی با بیان اینکه طبق مطالعات وزارت نفت با توجه به نحوه و شیوه استفاده از انرژی ـ منابع نفت و گاز ـ در کشور ما در سال 1405 وارد‌کننده انرژی خواهیم شد، گفت: سیاست‌های کلانی که ابلاغ می‎شود جزو قوانین بالادستی در کشور است که طبق برنامه 5 و 6 توسعه دولتها موظف‌اند به طوری برنامه‌ریزی کنند که در انتهای برنامه ششم توسعه بر اساس سیاست بالادستی اصلاح الگوی مصرف، 50 درصد شدت مصرف انرژی در کشور کاهش یابد که توافق پاریس در این راستا است.

 

پذیرش توافق‌نامه آب و هوایی پاریس و محدودیت‌های اقتصادی آن

 

مهندس علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به تبعات اقتصادی پذیرش توافق‌نامه آب و هوایی پاریس گفت: اگر ما این توافق‌نامه را بپذیرم، مجبور هستیم یک سری دستورالعمل‌های را به دستگاه‌ها و تولیدکنندگان داخلی مبنی بر کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی ابلاغ کنیم.

 

وی ادامه داد: کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی محدودیت اقتصادی در بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

 

ابراهیمی تصریح کرد: کشور ایران به‌تازگی در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است؛ از این‌ رو، پذیرفتن این توافق‌نامه به دلیل محدودیت‌های استفاده از سوخت‌های فسیلی قطعاً مسیر توسعه و پیشرفت کشور را ناهموار می‌کند.

 

منابع مالی اجرای موافقت‌نامه پاریس نامشخص

 

در پایان این نشست، عسگر سرمست، کارشناس سیاست‌گذاری انرژی درباره منابع مالی نامشخص برای اجرای توافق‌نامه آب و هوایی پاریس تصریح کرد: تعهدات ارائه‌ شده در سند (INDC) که حاوی تعهدات رسمی جمهوری اسلامی ایران است، منابع مالی 52 میلیارد دلاری که معادل 200 هزار میلیارد تومان است را طلب می‌کند.

 

وی متذکر شد: این در حالی است که منابع ذکر شده برای تأمین این حجم بالا از سرمایه‌گذاری غیرقابل اتکا است و بیم این مورد که در صورت عدم تأمین این منابع، کشور، قادر به اجرای تعهدات خود نشود و دچار عواقب حاصل از نقض تعهدات خود شود، وجود دارد.

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۰۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان