//
کدخبر: ۴۴۵۳۶۳ //
آشپزی| چلو دیزی

تا حالا چلو دیزی خوردی؟| اگه نخوردی بیا اینجا بگم چیه!

برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دیزی پلو در ادامه با ما همراه باشید.

تا حالا  چلو دیزی خوردی؟| اگه نخوردی بیا اینجا بگم چیه!
به گزارش فرتاک نیوز،

دیزی پلو که به چلو دیزی هم معروف است، یکی از انواع غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که شاید خیلی از کدبانوهای ایرانی با طرز پخت آن آشنا نیستند. این غذای خوشمزه از ترکیبی مواد درون آبگوشت و برنج تهیه می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

سردست گوسفندی ۵۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد

لوبیا چشم بلبلی ۲ پیمانه

برنج ۳ پیمانه

روغن حیوانی یا کره ۵۰ گرم

زردچوبه ۲ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری غلیظ

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

روغن مایع به مقدار کافی

طرز تهیه دیزی پلو

مرحله اول

برای تهیه دیزی پلوی خوشمزه و مخصوص ابتدا پیازها را به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس قابلمه مناسبی را روی حرارت قرار داده و مقداری روغن داخل آن می ریزیم. در ادامه پیاز را به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله پس از اینکه پیاز سبک شد، مقداری زردچوبه به آن می افزاییم و با هم تفت می دهیم تا زردچوبه به خورد پیاز برود. در ادامه گوشت را می شوییم، قیمه قیمه کرده و به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا باید گوشت را با پیاز به خوبی تفت دهیم که رنگ آن تغییر کند و کمی سرخ شود. سپس ۲ لیوان آب روی آن می ریزیم و اجازه می دهیم آب بجوشد، سپس حرارت را کم کرده می گذاریم گوشت به مدت ۲ ساعت بپزد.

مرحله چهارم

در این مرحله لوبیا چشم بلبلی را شسته و داخل قابلمه می ریزیم و ۲ پیمانه آب و مقداری فلفل سیاه درون یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به مدت ۴۵ دقیقه بپزد. پس از اینکه لوبیا پخت، آنرا آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله پنجم

در ۱۰ دقیقه پایانی پخت گوشت، لوبیا چشم بلبلی پخته شده را نیز به قابلمه گوشت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم با هم بپزند. دقت کنید که یک فنجان از آب درون قابلمه گوشت باقی بماند و تمام آب قابلمه تبخیر نشود.

مرحله ششم

در اواخر پخت گوشت، مقداری نمک اضافه می کنیم و پس از اینکه از آب درون قابلمه به مقدار یک فنجان باقی ماند، آنرا از روی حرارت بر می داریم و به سراغ آماده کردن برنج می رویم. اگر برنج تان تازه هست باید آنرا حتما بخیسانید.

مرحله هفتم

اما اگر از برنج کهنه یا برنج هندی استفاده می کنید، لازم نیست به مدت طولانی آن را بخیسانید. یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و ۴٫۵ پیمانه آب و کمی نمک به آن اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

پس از جوش آمدن آب، برنج را داخل قابلمه می ریزیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب درون قابلمه خشک شود. پس از تبخیر شدن کامل آب، حرارت زیر قابلمه را ملایمتر می کنیم، سپس مخلوط گوشت و لوبیا چشم بلبلی را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

برای داشتن طعم بهتر، می توانید آب گوشت باقی مانده را به برنج اضافه کنید. در ادامه روغن حیوانی یا کره را به همراه زعفران دم کرده به قابلمه اضافه می کنیم و مواد را به آرامی مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله دهم

در این مرحله درب قابلمه را می گذاریم و ۴۵ دقیقه منتظر می مانیم تا غذا دم بکشد. پس از دم کشیدن چلو دیزی را درون قابلمه به خوبی ترکیب می کنیم تا مواد در همه جای برنج پخش شوند، سپس به همراه سالاد شیرازی سرو می کنیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۵۳۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان