//
کدخبر: ۴۵۵۲۵۸ //

کاربردهای پلاستوفوم بسته بندی

کاربردهای پلاستوفوم بسته بندی
به گزارش فرتاک نیوز،

پلاستوفوم بسته بندی برای محافظت از محصولات تولید شده از ضربه و آسیب به هنگام حمل و نقل استفاده می شود. ورق پلاستوفوم در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد از جمله کاربردهای پلاستوفوم بسته بندی در صنایع مختلف، که بسیار حائز اهمیت است.

امروزه شرکت ها و برندهای مختلف به منظور تداعی کیفیت و ارزش محصولات خود در ذهن مشتری توجه ویژه ای به بسته بندی و طراحی آن می کنند. چراکه این امر باعث فروش موفق آن ها در بازار می شود.

پلاستوفوم های بسته بندی در واقع همان یونولیت های سبک و سفید هستند که نقش ضربه گیر را دارند.

در این مطلب به بررسی کاربردهای پلاستوفوم بسته بندی می پردازیم.

کاربردهای پلاستوفوم بسته بندی

پلاستوفوم چیست؟

درواقع پلاستوفوم همان یونولیت است که نام صنعتی آن پلی استایرن انبساطی می باشد. پلاستوفوم ماده ای سفید رنگ است که با ریختن مواد پلی استایرن در داخل قالب و در طی فرآیند انبساط به دست می آید. در طی این فرایند تغییرات شیمیایی ایجاد می شود که در نتیجه آن ماده ای سبک حاصل می شود.

پلاستوفوم ویژگی های منحصر به فردی دارد که دارای کاربردهای فراوانی می باشد. این محصول از اتلاف انرژی جلوگیری می کند و از لحاظ شیمیایی خنثی می باشد. امروزه از پلاستوفوم در خدمات و صنایع مختلفی استفاده می شود.

پلاستوفوم با وجود چگالی پایین عایق مناسبی می باشد و در مقابل حرارت، صدا و رطوبت به عنوان یک عایق بسیار مناسب عمل می کند. همچنین در برابر حملات باکتری و ضربه مقاوم می باشد و قیمت مناسبی دارد.

خواص یونولیت بسته بندی

همان طور که گفته شد پلاستوفوم به دلیل دارا بودن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد متعدد در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، ساختمان‌سازی، لوازم‌خانگی کاربرد دارند . در این جا به ویژگی‌ها و مشخصاتی که باعث شده‌ یونولیت‌ها به عنوان بهترین ماده برای بسته‌بندی محصولات مختلف استفاده شوند اشاره می کنیم :

  • پلاستوفوم به دلیل سبک بودن وزن خاصی به وزن کلی محصولات اضافه نمی‌کند.

  • پلاستوفوم را به راحتی می توان در ابعاد و اندازه های دلخواه و با توجه به قالب برش زد.

  • از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

  • یونولیت بسته‌بندی مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار دارد. بنابراین از آسیب دیدن و شکستگی محصول جلوگیری می شود .

  • یونولیت‌ها موادی با درصد جذب آب بسیار پایین هستند و در برابر تغییرات دمایی مقاومت بالایی دارند.

  • یونولیت قابلیت بازیافت دارد.

کاربردهای پلاستوفوم بسته بندی

کاربرد یونولیت بسته بندی در صنایع مختلف

امروزه یونولیت به عنوان ماده ای بی رقیب و بدون جایگزین در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. در چند دهه اخیر کاربردهای پلاستوفوم بسته بندی در صنایع مختلف بسیار وسیع بوده است که به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم :

به جرئت می‌توان ادعا کرد که امروزه از یونولیت‌ها در تمامی صنایع تولیدی استفاده می‌شود و تقریباً یک ماده بدون جایگزین در صنایع به شمار می‌روند. کاربرد یونولیت بسته‌بندی در تعدادی صنایع بسیار چشمگیرتر است که مهم‌ترین آن ها موارد زیر می باشد:

1-استفاده از ورق پلاستوفوم در یخدان ها

ورق پلاستوفوم عایق حرارتی بسیار خوبی محسوب محسوب می شود. از این رو به عنوان یک وسیله نگهدارنده برای مواد غذایی و دارو استفاده می شود. این ورق ها باید دارای چگالی ۳۰ تا ۸۰ گرم بر سانتیمتر مکعب و ضخامت آن ها بین ۵ تا ۱۰ سانتیمتر باشد.

تبادل حرارت در ورق های یونولیت یخدان ها انجام نمی شود بنابراین سرمای درون یخدان را به شکل مطلوبی حفظ می شود. به همین دلیل در یخدان های پلاستوفوم می توان هر گونه مواد غذایی فسادپذیری را برای ساعت ها نگهداری کرد.

از یونولیت به عنوان یخدان در سردخانه‌ها، شرکت‌های شیلات برای حمل فراورده‌های شیلاتی مانند ماهی و میگو استفاده می‌شود.

جعبه های یونولیتی در واقع به نوعی همانند یخدان عمل می کنند و از طرفی این محصول بسیار سبک می باشد و همین موضوع سبب شده که افراد به راحتی از آن برای حمل و نقل مواد مختلف استفاده نمایند.

به علاوه ساختار سلولی یونولیت سبب شده که به عنوان یک ضربه گیر عمل کند و از مواد مختلف چه خوراکی و چه غیر خوراکی در برابر فشار محافظت کند.

دارو نیز از جمله اقلامی است که اغلب دارای ظروف شیشه ای بوده و در برابر ضربه حساس می باشد. همچنین بسیاری از داروها در بازه دمایی خاصی قابل نگهداری می باشد. یکی از وسایلی که معمولا برای حمل و نقل انواع دارو مورد استفاده قرار می گیرد یخدان های یونولیتی می باشد.

کاربردهای پلاستوفوم بسته بندی

2-استفاده از ورق پلاستوفوم در بسته بندی لوازم خانگی

همان طور که می دانید بسته بندی محصولات و لوازم خانگی به دلیل قیمت بالایی که دارند اهمیت زیادی دارد. لوازم خانگی مانند تلویزیون، یخچال، لباسشویی، ظرف‌شویی، ساعت، لوازم برقی آشپزخانه، لوازم شکستنی، ظروف چینی و... حساس و آسیب پذیر هستند و به‌سادگی و با ضربات آهسته و فشارهای کوچک آسیب و خسارت ‌های زیادی خواهند دید.

ورق های پلاستوفوم خاصیت ارتجاعی دارند و در اثر برخورد ضربه، ضربه را دفع می کنند و یک ضربه گیر عالی محسوب می شوند.

کارخانه‌های تولید کننده لوازم گرمایشی و سرمایشی نیز از یونولیت‌ها در محصولات خود استفاده می‌کنند و راندمان و بازدهی آن ها را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهند.

3-استفاده از پلاستوفوم در بسته بندی صنایع چوبی

پلاستوفوم در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی دارد به همین دلیل گزینه ی مناسبی برای بسته بندی محصولات چوبی مانند مبلمان، میز و صندلی، میز تلویزیون و.... محسوب می شود.

خواص منحصر به فرد یونولیت مانند مقاومت حرارتی، انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت برشی، کششی، خمشی و فشاری، میزان پایین ضریب نفوذ و جذب آب و همچنین مقاومت شیمیایی یونولیت‌ها باعث می‌شود تا که کاربردهای متعددی در صنایع مختلف داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۵۲۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان