//
کدخبر: ۴۴۷۲۸۹ //

چالش‌های روانی مادران؛ ۸ مورد که نباید بابتشان احساس شرمندگی کنید

مادر شدن با چالش‌های جدیدی همراه است که می‌تواند بر سلامت روان مادران تازه‌کار تاثیر منفی بگذارد. با این حال لازم است مادران بدانند که در مورد خیلی چیزها نیازی نیست احساس شرمندگی کنند.

 چالش‌های روانی مادران؛ ۸ مورد که نباید بابتشان احساس شرمندگی کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد مادران دست‌کم در هشت مورد زیر دچار چالش روانی می‌شوند و احساس شرمندگی می‌کنند.

با این حال این چالش‌ها کاملاً رایجند و لزومی ندارد مادران در مورد آن احساس بدی داشته باشند:

۱- نداشتن درآمد کافی

اگر نمی‌توانید اسباب‌بازی بیشتری برای فرزندتان بخرید یا تفریح بخصوصی را برایش فراهم کنید، معنایش این نیست که شما برای فرزندتان کم گذاشته‌اید. همین که هزینه‌ی خوراک، پوشاک و تحصیل فرزندتان را فراهم کنید و به او عشق بورزید، نشان می‌دهد مادر خوبی هستید.

۲- نیاز به تنهایی و استراحت

 اگر پس از زایمان نیاز دارید گاهی با خودتان خلوت کنید، ممکن است بابت آن احساس گناه کنید. با این حال، این تصور درست نیست. همه‌ی ما نیاز داریم که گهگاه برای خودمان وقت بگذاریم.

۳- نامرتب بودن منزل

مراقبت از فرزند می‌تواند یک شغل تمام وقت باشد، بنابراین اگر فرصت یا انرژی تمیز کردن همه چیز را نداشتید، خودتان را سرزنش نکنید.

۴- عدم توجه به ظاهر فردی

 اگر به تازگی مادر شده‌اید، مجبور نیستید به محض تولد فرزندتان، برای برگشتن به اندام قبلی‌تان عجله کرده و وزن کم کنید. هیچ کس حق اظهار نظر در مورد ظاهر شما را ندارد.

۵- احساس خستگی و ناراحتی

 مادر بودن شغل بسیار سختی است، بنابراین ایرادی ندارد اگر گاهی خوشحال نباشید و احساس خستگی و ناراحتی کنید. افسردگی بعد از زایمان نیز بسیار رایج است و لازم است به آن توجه شود.

۶- درخواست کمک از دیگران

ممکن است احساس کنید که اگر در مراقبت از فرزندتان از دیگران راهنمایی یا کمک بخواهید، یعنی مادر خوبی نیستید. اما این امر هیچ ایرادی ندارد و به معنی ضعیف بودن شما نیست. شما برای فرزندتان بهترین‌ها را می‌خواهید.

۷- نوع زایمان

اینکه شما چه طور زایمان کردید ارتباطی به کسی ندارد و شما مجبور نیستید تصمیم‌تان را برای آن‌ها که خود را کارشناس می‌پندارند توجیه کنید.

۸- عدم حضور در برنامه‌های اجتماعی و دوستانه

اگر درگیر فرزندتان بودید یا صرفاً دلتان می‌خواست به تنهایی یا با همسرتان در خانه استراحت کنید، مجبور نیستید هر بار که نمی‌توانید دعوت دوستان‌تان را بپذیرید، احساس خجالت کنید. 

هیچ مادری نباید در مقابل این چالش‌ها احساس شرم کند. مادران باید بدانند این واکنش‌ها کاملا طبیعی هستند. حمایت خانواده و جامعه برای کاهش فشارهای روانی مادران نقش مهمی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۷۲۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان