//
کدخبر: ۴۴۳۹۴۹ //

چرا گردو سیاه می‌شود؟

در حوزه صادرات و تصاحب بازارهای فروش متعدد داخلی و برون مرزی، کیفیت مغز گردو بسیار فاکتور تعیین کننده‌ای است.

چرا گردو سیاه می‌شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

شاید اگر پاسخ این سوال که چرا گردو سیاه می‌شود را پیدا کرد بتوان با مهیاسازی شرایط رشد بهتر و جلوگیری از چنین معضلی ثمره‌های با کیفیت و مرغوبی را برداشت کرد و از فروش آن به سود بسیار چشمگیری دست یافت.

درخت گردو حساسیت بسیار بالایی به تنش‌های محیطی دارد و در این میان یکی از دلایل اصلی سیاه شدن مغز گردو اثرات منفی چنین تنش‌های و نوسانات دمایی است. وقتی نهال گردو در مقابل تنش‌هایی مانند کم آبی، خشکی یا نوسانات دمایی قرار می‌گیرد برای محافظت از خود و حفظ بقا ناچار به پاسخ به اکسیداسیون‌های سلولی می‌شود. این مکانیزم‌های دفاعی می‌تواند باعث اکسیده شدن بخش‌هایی مانند ترکیبات فنولی شود و به این طریق آنزیم‌های ایجاد شده باعث تجزیه ترکیبات فنولی و اسیدهای چرب غیر اشباع که بیشترین ترکیبات تشکیل دهنده مغز گردو هستند می‌شود و به دنبال آن کیفیت مغز بسیار پایین آمده و سیاه می‌شود.

قسمت‌هایی که در مواجهه با تنش‌های محیطی و اکسیداسیون سلولی دچار تخریب می‌شوند اسیدهای چرب غیر اشباع هستند به همین دلیل خسارت‌های فراوانی به مغز گردو وارد می‌شود. ناگفته نماند که انتخاب و خرید نهال گردو از ارقام مرغوب، پیوندی و پربار می‌تواند تا حد زیادی مقاومت نهال را در برابر چنین معضلاتی ارتقا دهد و از خسارت‌های این چنینی جلوگیری کند. اما به طور عمده دلایل سیاه شدن مغز گردو موارد زیر هستند.

  • نوسانات دمایی و عوامل نامساعد محیطی مانند تغییرات آب و هوا، نور خورشید، دمای هوا، رطوبت، سرما، گرما

  • عدم تغذیه و کوددهی مناسب نهال

  • آبیاری نامناسب

  • تاخیر در زمان برداشت و استفاده از روش‌های برداشت نامناسب

  • خشک شدن گردوها و انبارمانی غیر اصولی و نامناسب

  • نوع رقم نهال گردو و خصوصیات ژنتیکی آن

  • مختل شدن زمان ترک خوردگی پوست سبز رنگ گردو

  • وجود آفات و بیماری‌ها از جمله بلایت گردو

بیماری بلایت گردو

یکی از مهم‌ترین و مخرب‌ترین تاثیرات بیماری بلایت گردو پوسیدگی، چروکیدگی و سیاهی مغز گردو است. این آفت به دلیل فعالیت باکتری به نامXanthomonas juglandis است که باعث پایین آمدن کیفیت مغز گردو و ارزش آن می‌شود و عملاً با نام پوسیدگی مغز گردو نیز شناخته می‌شود. خسارات این بیماری متوجه میوه گردو، شاخه‌ها و جوانه‌های گل است و مکانیزم عملکرد این آفت به گونه‌ای است که در وهله اول به پوسته سبز گردو حمله کرده و باعث بریدگی ها و فرورفتگی‌های بر روی میوه می‌شود.

چنانچه شرایط رشدی آن مهیا باشد می‌تواند پس از سیاه رنگ کردن پوست سبز گردو، به داخل بافت نیز نفوذ کرده و باعث گندیدگی، لزج شدن، سوختگی و سیاهی گردو نیز شود. چنانچه نهال گردو در ابتدای فصل دچار چنین بیماری شود می‌تواند باعث نابودی مغز گردو شده زیرا مدت زمان زیادی در اختیار دارد و تا زمان برداشت می‌تواند از مغز آن تغذیه کرده و باعث نابودی ثمره شود. برای پیشگیری از خسارت مغز گردو در صورت هرگونه علایم تغییر رنگ در پوسته آن می‌توانید با گیاه شناسان متخصص در نهالستان مرکزی پالیز نهال در ارتباط باشید.

راهکارهای مهم برای جلوگیری از سیاه شدن مغز گردو

روش‌های تغذیه‌ای و آبیاری می‌تواند سهم بسزایی در سیاهی مغز گردو داشته باشد. اما برای جلوگیری از سیاه شدن مغز گردو راهکارهای متنوعی وجود دارد که با اقدامات لازم و برنامه‌ریزی به موقع و اجرا و مدیریت اصولی تکنیک‌های باغبانی می‌توان درصد این معضلات را کمتر کرد. مسلماً شما به عنوان یک خریدار مغز گردو در مراجعه به آجیل فروشی به دنبال مغزیجاتی درشت، سفید و کاملاً سالم هستید و چنین ویژگی‌های یک محصول باغی، می‌تواند نقطه قوتی برای باغبان و فرصتی برای فروش بهتر و سریعتر باشد.

  • تغذیه رسانی مناسب و مکفی به نهال گردو و رعایت برنامه غذایی بر اساس آنالیز خاک و برگ نهال

  • آبیاری به موقع و به اندازه درخت و کنترل رطوبت خاک و جلوگیری از غرقابی شدن ریشه

  • کاهش و مدیریت عوامل تنش زایی مانند تنش خشکی یا تنش غرقابی و استفاده از کود سیلیکات پتاسیم برای توانمند ساختن درختان گردو در برابر تنش‌های محیطی

  • خرید نهال گردوی مناسب، مقاوم و با کیفیت از مراکز معتبر و از ارقام اصلاحی و پیوند شده با خصوصیات مقاومتی بالا به گرما، سرما، خشکی و آفات

  • استفاده از روش‌های به زراعی و رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن ابزار آلات هرس و باغبانی و پیوند برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها

  • برداشت به موقع محصول و انبارداری و نگهداری مناسب آن در فضایی فاقد رطوبت برای حفظ کیفیت و مرغوبیت مغز

  • رصد به موقع باغات جهت شناخت بیماری بلایت گردو و آفات و راه‌های کنترل و جلوگیری از گسترش آن با کنترل رطوبت در سطح باغ

بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو چیست؟

کمبود عناصر تغذیه‌ای در خاک نهال گردو می‌تواند یکی از فاکتورهای موثر بر سیاهی مغز آن باشد. شناخت بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو علاوه بر ارتقاء مرغوبیت و کیفیت میوه باعث توانمندسازی نهال در برابر تنش‌های خاکی، آبی و محیطی می‌شود. نهال گردو کلیه نیازهای غذایی خود را از طریق خاک دریافت می‌کند لذا فقیر بودن خاک و نداشتن عنصرهای غذایی متنوع و املاح معدنی می‌تواند اختلال گسترده‌ای در رشد و کیفیت ثمره آن داشته باشد.

سیاهی مغز گردو رابطه مستقیمی با کمبود عناصری مانند آهن، سولفات، روی و فرم کلات خاک دارد. به همین جهت برای مرتفع‌سازی چنین کمبودهای می توان ۲۰ روز قبل از تشکیل گل‌های ماده از عنصرهای بور و روی پس از گرده افشانی استفاده کرد. البته ناگفته نماند که کود حاوی عنصرهای پتاسیمی تاثیر فوق العاده‌ای در بهبود کیفیت مغز گردو دارند. لذا می‌توان طبق برنامه غذایی منظم از چنین عناصری برای سفید شدن مغز گردو استفاده کرد.

کود Npk که حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است تاثیر فوق العاده‌ای در جلوگیری از پوک شدن و تیرگی گردو دارد و باعث بهبود ساختار و ترکیب خاک می‌شود.

خرید نهال گردو مرغوب و مقاوم از بهترین نهالستان

باغداران حرفه‌ای بر این مسئله واقف هستند که هرچه نهال گردو از مقاومت و مرغوبیت و قدرت بالای برخوردار باشد در مقابل تنش‌های محیطی، دمایی، خاکی و نماتدهای بیماریگر مقاوم خواهد بود. پس خرید نهال گردو مرغوب و مقاوم از معتبرترین و بهترین نهالستان می‌تواند سهم عمده‌ای در پیشگیری از بیماری نهال و سیاهی مغز گردو داشته باشد. نهال‌های نامرغوب و بی‌کیفیت به دلیل ساختاری شکننده به طور متداول در معرض بیماری‌ها و عوامل جوی نامساعد قرار گرفته و در نتیجه با اختلال در رشد از تولید محصولاتی با کیفیت و مرغوب باز می‌مانند.

در نهالستان با سابقه، تخصصی و معتبر پالیز نهال می‌توانید نهال‌های گردوی اصلاح شده و پیوندی بدون ژنوم‌های منفی، با خصوصیات مقاومتی و باردهی فوق العاده بالا را با مناسب‌ترین قیمت نهال گردو خریداری کنید. این نهال‌ها با کمک جدیدترین تجهیزات باغبانی و آموزه‌های علمی به دست متخصصان تولید شده و با مناسب‌ترین قیمت نهال گردو به همراه ضمانت ۲ ساله، تضمین برگشت و گواهی سلامت و کیفیت عرضه می‌گردد، کافیست با ما در ارتباط باشید.

جمع‌بندی

در این نوشتار دانستیم که کیفیت مغز گردو تا چه حد می‌تواند بر بازار پسندی و کسب جایگاه‌های صادراتی تاثیرگذار بوده و رابطه مستقیمی با سودآوری داشته باشد. همچنین با عوامل موثر در بروز چنین معضلی نیز آشنا شدیم پس با خرید نهال گردو از مراکز معتبر و به کارگیری راهکارهای مراقبتی بهینه می‌توانید از بروز چنین معضلاتی مصون باشید.

جهت خرید نهال تماس بگیرید:

09141832393

09144501003

09144501007

09144501008

09144501009

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۳۹۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان