//
کدخبر: ۷۸۳۲ //

ثبت ۱۸۴ پرونده از مهمترین محوطه ها و آثار تاریخی کشوری

184 مکشوفه از مهمترین آثار از محوطه ها و تپه های باستانی و همچنین آثار موجود در موزه ها در کمیته ثبت ملی آثار منقول مورد بررسی گرفت.

ثبت 184 پرونده از مهمترین محوطه ها و آثار تاریخی کشوری

به گزارش فرتاک نیوز، به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ کمیته ثبت ملی آثار منقول با حضور کارشناسان و متخصصان حوزه ثبت، موزه ملی و اداره کل موزه ها و همچنین کارشناسان استان ها برگزار شد. در این جلسه بیش از 200 پرونده آثار منقول از استان های آذربایجان غربی، سیستان وبلوچستان، گیلان و کردستان مختلف مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد 184 شی و  آثار تاریخی کشور واجد شرایط ثبت در فهرست آثار منقول شناخته شد.

 

«فرهاد نظری» مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با بیان این مطلب گفت: در این جلسه ثبت ملی آثار منقول 30 شی موجود در موزه ملی ایران متعلق به آثار سفالین تپه اسماعیل مورد تایید قرار گرفت. این تپه یکی از مهمترین محوطه های تاریخی است که آثار آن مربوط به دوره چشمه علی می شود.

وی همچنین به 39 اثر دیگر از تپه حسنلو اشاره کرد و افزود: در این جلسه آثاری از دوره ماناها که در تپه حسنلو به دست آمده اند در فهرست آثار منقول ملی کشور قرار گرفت. آجر الهه ربط از تپه ربط سردشت از جلمه این آثار است. 

به گفته نظری، قرآن نگل، قرآن کاشتر، قرآن هفتاش، قرآن شوی بانه، قرآن نجنه بانه و قرآن حسینیه بیجار از 5 روستای کردستان به همراه یک عدد سند ازدواج که مربوط به رضا قلی خان اردلان والی کردستان با طوبی سلطان خانم خواهر محمد شاه قاجار به عنوان قدیمترین سند کردستان به ثبت رسید.این درحالی است که از استان کردستان، مجموعه آثاری از حسینیه شهرستان بیجار که شامل 6 سری قرآن و 3 قالی نفیس می شود نیز ثبت شد.

همچنین در این جلسه 12 اثر مکشوفه از استان گیلان و 45 اثر منقول از محوطه تاریخی 14 بمپور و 30 اثر از محوطه باستانی اسپیدژ سیستان و بلوچستان نیز در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت. در این جلسه آثاری از نقاشی های کاخ موزه نیاوران نیز مورد بررسی قرار گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۸۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان