//
کدخبر: ۷۵۸۸ //
در نشست خبری همایش ملی آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران مطرح شد:

فرهنگستان هنر تنها تذکر می‌دهد

رئیس فرهنگستان هنر در نشست خبری همایش ملی آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران، نسبت به زوال معماری در کشورمان تذکر داد.

به گزارش فرتاک نیوز، محمد علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر با بیان این امر که هنوز کسی ابعاد زیبایی‌شناسی در سیمان پیدا نکرده و استفاده از خطوط گسسته و منفصل در معماری جدید فقط نوعی دگرگونی است، اظهار داشت: آینده معماری ما بستگی به مصالح شایسته دارد و بهتر است که مسئولان در این بابت اندیشه کنند. شاید که زیبایی معماری به آن برگردد.

 

وی آجر را نماد عمر مدنیت دانست و در خصوص این امر که آیا فرهنگستان هنر توانایی هشدار دادن به مسئولین بابت زوال معماری در ایران و بخصوص شهر تهران را دارد یا نه، گفت: آرزوی هر فرهنگستانی است که بتواند در خصوص امور غیرفرهنگی چون نحوه معماری در شهرها هشدار بدهد اما فرهنگستان هنر، همچون خبرنگاران فقط توان تذکر دادن بابت برخی از مسائل را دارد. اینکه این تذکرها تا چه اندازه اجرایی شود، در حوزه کاری فرهنگستان نیست.

 

دامغانی افزود: بعضی از هنرهای سنتی را نباید تصور کنیم که مرده‌اند؛ زیرا تا معماری بوده و هست آجر هم هست و یکی از مصالحی که موجب پایایی ساختمان و زیبایی آن می‌شود، آجر است و به کارگیری این مصالح در ساختمان‌ها به معنای برگشت زیبایی به جهان خواهد بود.

 

همچنین علی اسماعیلی معاون پژوهشی فرهنگستان هنر در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: یکی از برنامه‌های که فرهنگستان هنر در راستای احیای هنرهای سنتی دارد، توجه به بخش‌های مختلف هنری است و در این میان همایش ملی آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایرانی با این هدف برگزار خواهد شد. این همایش در سایت جهان اسلام ثبت شده و به صورت ملی برگزار خواهد شد.

 

وی افزود: همایش آجر و آجرکاری در معماری ایران پیش از این در قالب دو پیش همایش در شهرهای دزفول و کرمان برگزار شده و دستاورد آن بحث انتشارات و شناسایی استادکارانی است که اگر در تهران می‌ماندیم و به شهرهای دیگر سفر نمی‌کردیم، آنها را در هیچ کتابی پیدا نمی‌کردیم.

معاون پژوهشی فرهنگستان هنر در بخش دیگری از سخنان خود، به تجلیل از 12 استادکار عرصه آجر در همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری اشاره کرد و گفت: در این همایش‌ها از افرادی چون عبدالمجید ارفعی، زنده‌یاد عبدالمجید عنایتی عروه،  غلام رضا نویدنژاد، محمدحسین نعمانی‌فرد،  غلام موذن‌زاده، حسین حاتمی‌‌نیا، الف باقی، محمد حسن برهان‌پناه ابرقویی، حاج حسین و مهدی خیری،‌ صفر زنگی‌آبادی‌زاده، علی محمودآبادی و غلامحسین و محمود معماریان تجلیل می‌شود.

وی در بخش دیگر، از ساخت فیلم مستند از خشت تا آجر خبر داد و گفت: این فیلم تهیه می‌شود و در همایش ارائه خواهد شد. همچنین مهدی مکی‌زاده دبیر علمی همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران، در بخش دیگری از نشست خبری گفت: خرسندیم که ماحصل تلاش جمعی ما به نتیجه رسیده است. درست است که آجر جزئی از معماری سنتی ماست، اما معماری را تحت تاثیر قرار داده اند.

دبیر علمی همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران اظهار داشت: خوشبختانه جامعه فرهنگی ما نسبت به موضوعی که مطرح کردیم، واکنش خوبی نشان داد و قریب به 150 اثر به دبیرخانه همایش رسید. آجر بخشی از فرهنگ تجسمی در حوزه معماری سنتی است و ایرانیان برای اولین بار به نقاشی دیواری توجه کردند.

 

مکی‌زاده تصریح کرد: بوم‌ آجر، بوم پایدار معماری است و هر سطحی از معماری ما یک اثر هنری به حساب می‌آید. همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران محورهای زیادی چون آجر و محیط زیست را مرکز توجه قرار داده و این همایش در طول چند ماه گذشته به هنرمندان و مطالب و موضوعاتی رسید که نمی‌توانستیم آنها در کتاب‌ها پیدا کنیم.

 

وی افزود: ما در سفر به دزفول متوجه شدیم که بایستی شهر دزفول را به عنوان شهر آجر ثبت کنیم؛ البته شهرهای دیگری هم در زمینه آجر و آجرکاری صاحب نام هستند. متاسفانه حلقه‌های قدیم و جدید معماری در کشور ما قطع شده و ما نباید از کنار استادکاران سنتی کشورمان به راحتی بگذریم.

دبیر علمی همایش آجر و آجرکاری در هنر معماری ایران خاطرنشان کرد: ما روی گنج خوابیدیم و باید آن را پیدا کنیم.

همچنین حجت‌الله امانی سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا در بخش دیگری از نشست گفت: نمایشگاه خواب و خیال که در حاشیه همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران برگزار می‌شود، دربرگیرنده 250 اثر عکاسی حاصل از معماری آجری در ایران است. این نمایشگاه در دو وجه تاریخی قبل و بعد از اسلام پیش‌بینی شده و بیشتر آثار جای گرفته در آن متعلق به دوره سلجوقی بوده است. البته این نمایشگاه شامل ایران فرهنگی می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۵۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان