//
کدخبر: ۵۶۹۸ //

همکاری مردم سبب کشف بیش از ۱۵هزار شی‌ میراثی شد

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گفت: 15 هزار و 761 مورد از 35 هزار و 25 شی بدل و اصلی کشف و ضبط شده در سالجاری، با استفاده از اخبار و گزارش‌های مردمی بوده است.

همکاری مردم سبب کشف بیش از 15هزار شی‌ میراثی شد

به گزارش فرتاک نیوز، از سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری، امیر رحمت‌الهی در نشست فرماندهان و مدیران یگان حفاظت در این سازمان افزود: بررسی روش‌ های تأمین حفاظت اطمینان ‌بخش با تمرکز بر حفاظت الکترونیک و شیوه‌های پیشگیری وضعی، بررسی چگونگی استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در امر حفاظت و ارزیابی عملکرد 10 ماهه یگان‌ها در حوزه‌ مشارکت‌های اجتماعی و بررسی نقش و جایگاه حفاظت در توسعه گردشگری و روش‌های هم‌افزایی در ارتقای احساس امنیت گردشگران از محورهای اصلی این نشست است.

وی اظهار کرد: اکنون بیش از 32 هزار اثر ثبت ملی، 21 اثر ثبت جهانی غیرمنقول و 245 موزه داریم که 2119 پرسنل کادر و 662 پرسنل وظیفه یگان حفاظت، امنیت این موزه‌های و آثار میراث‌فرهنگی را بر عهده دارند.

رحمت‌اللهی با تأکید بر این نکته که مأموریت‌های یگان چند وجهی است گفت: بخش عمده‌ای از این وظایف جنبه حفاظتی دارد که برجسته‌ترین بخش مأموریت یگان را در بر می‌گیرد و دامنه گسترده‌ای دارد. سایر وظایف این یگان نیز شامل جنبه‌های امنیتی، انتظامی، اطلاعاتی است.

وی افزود: راه‌اندازی سامانه جامع امنیت پایدار برای اماکن تحت پوشش و سطح‌بندی حفاظتی آثار، جزو برنامه‌هایی است که یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیگیری می‌کند. در فرایند ماموریت منظم، چهار رکن مهم وجود دارد براین اساس سازماندهی، تجهیز، آموزش و اجرای ماموریت حائز اهمیت است.

** 30 میلیارد ریال صرفه‌جویی با آمایش سرزمینی کارکنان یگان حفاظت

رحمت‌اللهی‌، سازماندهی و آمایش سرزمینی کارکنان را از جمله اقدامات اولویت‌داری اعلام کرد که در زمان حاضر انجام و نهایی شده و 30 میلیارد ریال نیز صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشته است.

وی ادامه داد: جلوگیری از خروج نیروها، اهتمام به شایسته‌ سالاری و جذب افسران ارشد نیروی انتظامی به عنوان فرماندهان یگان، تغییر ساختار، ایجاد دو عنوان شغلی خاص با عناوین مراقب آثار تاریخی برای صف و کارشناس امنیتی و تاریخی برای ستاد، برخورداری از لباس متحدالشکل و اختصاص سهمیه سربازان دانش آموخته از دیگر اقدامات انجام شده یا در شرف انجام است.

فرمانده یگان حفاظت گفت: توزیع 400 مجموعه تجهیزات دفاعی خریداری شده در رده‌ها، راه‌اندازی شبکه رادیویی در سراسر کشور، برقراری ارتباط رادیویی با برخی مراکز انتظامی در شرایط اورژانسی، برقراری اتوماسیون یگان در 31 استان، انعقاد قرارداد آموزشی و پژوهشی با دانشگاه علوم انتظامی امین و تدوین کتاب مدیریت جرائم علیه میراث‌فرهنگی و آماده انتشار از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد: دو دوره تخصصی با عنوان اسکورت و نظارت و جابجایی اشیای تاریخی و نقش و جایگاه یگان در توسعه گردشگری برگزار شد که در هر دوره از 90 پایگاه ثبت جهانی و ملی حضور پیدا کردند.

** تشکیل اداره‌کل اجتماعی برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی

رحمت‌اللهی تشکیل اداره‌کل اجتماعی، استفاده از ظرفیت‌های مردم نهاد را از دیگر اقدامات یگان حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دانست و گفت: 283 اقدام متنوع در حوزه جلب مشارکت اجتماعی و تفاهمنامه مشترک با جامعه هدف انجام شده است. به ‌علاوه 15 مورد بازدید میدانی انجام و دستورالعمل اسکورت اموال فرهنگی تدوین شده است، ما از همکاری ناجا برای انتقال این اموال نیز برخورداریم.

وی با اشاره به ارسال لایحه میراث بانان به مجلس، افزود: این لایحه برای برخورداری از مزایای حمایتی ارائه شد.

رحمت اللهی، به لزوم بودجه مستقل به یگان حفاظت تأکید کرد و گفت: بازنگری ساختار تشکیلات و تبدیل استخدام افراد از قراردادی به پیمانی و رسمی حائز اهمیت است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی با اشاره به تشکیل اداره مشارکت‌های احتماعی با هدف آگاه‌سازی عمومی گفت: استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد خاطرنشان کرد: از 1058 متهم در سالجاری که با اتهام‌هایی از جمله حفاری‌های غیرمجاز، تخریب، تخریب و فروش اموال تاریخی دستگیر شدند، دستگیری 949 نفر با استفاده از اخبار و گزارش‌های مردمی محقق شده است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۶۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان