//
کدخبر: ۵۵۴۲ //

شهرهای گمشده+عکس

تصور گم شدن یک شهر بزرگ دشوار است اما شهرهایی در طول تاریخ وجود دارند که دقیقا این اتفاق برای آن ها افتاده است. دلایل زیادی وجود دارد که یک شهر را می تواند خالی از سکنه کند، دلایلی مثل جنگ، بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوایی، نبود امکانی برای تجارت نمونه هایی از آن ها هستند. این شهرهای گم شده در طول زمان به فراموشی سپرده شدند تا این که چندین قرن بعد مجددا توسط عده ای پیدا شدند.

شهرهای گمشده+عکس

 

ویجایاناگارا؛ هند

ویجایاناگارا، زمانی با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان بود، این شهر هندی در قرن ۱۴ و ۱۵ در زمان به اوج رسیدن قدرت امپراتوری ویجایاناگارا به رشد و بالندگی بسیاری رسید. در این زمان، این شهر اغلب با پادشاهان مسلمان در حال جنگ بود. در سال ۱۵۶۵ ، ارتش ویجایاناگارا شکست سنگین و مصیبت باری را متحمل شد و سقوط کرد، پس از آن،  ارتش مسلمان پیروز شروع به نابودی، کشتار و غارت شهر وعبادتگاه های آن کرد. با وجودیکه امپراتوری این شهر به حکومت خود ادامه داد اما پایتخت  اصلی آن هیچگاه دوباره ساخته نشد.

ویجایاناگارا

خاتوشا؛ ترکیه

خاتوشا در قرن ۱۷ قبل از میلاد، پایتخت امپراتوری هیتی بود. این شهر در سال ۱۲۰۰ قبل از میلاد توسط خود دولت هیتی تخریب شد و بعدها کاملا خالی از سکنه گشت. تخمین های جدید، جمعیت شهر را بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر می دانند. خانه های مسکونی که با چوب و آجرهای گلی ساخته شده بودند کاملا از بین رفته اند و اثری از آن ها نیست و فقط ویرانه هایی از قصرها و عبادتگاه ها سنگی به جا مانده است. این شهر گمشده توسط یک گروه باستان شناسی آلمانی، در اوایل قرن ۲۰ در مرکز ترکیه  کشف شد. یکی از مهمترین کشفیات در این محل، لوح های گلی بوده که بر روی آن ها کدها، ادبیات و دستورالعمل های خاور نزدیک باستان نوشته شده است.

خاتوشا

تئوتیئواکان؛ مکزیک

در قرن ۲ قبل از میلاد، تمدن جدیدی در دره مکزیک شکل گرفت، این تمدن باعث پیدایش کلانشهر پر رونق تئوتیئوکان و هرم های بزرگ آن شد. در قرن ۶ بعد از میلاد، خشکسالی های طولانی ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث کاهش جمعیت این شهر شد تا اینکه ۷ قرن بعد از مرگ امپراتور تئوتینواکان ، هرم های شهر گمشده توسط آزتک ها (یک تمدن سرخپوست در مکزیک)، مورد تکریم قرار گرفت و به محلی برای زیارت تبدیل گشت.

تئوتیئواکان

سوکوتای؛ تایلند

سوکوتای یکی از اولین شهرهای تایلند و مهمترین محل تاریخی آن است . در ابتدا ازشهرهای تحت امپراتوری خمر بود ولی موفق شد در قرن ۱۳ به استقلال برسد و اولین دولت متحد و مستقل به نام تای را تاسیس کند. بر اساس گزارش ها، این شهر باستانی ۸۰ هزار نفر جمعیت داشته است. بعد از سال ۱۳۵۱، وقتی آیوتایا به عنوان پایتخت رقیب قدرتمند تای تاسیس شد کم کم نفوذ و قدرت سوکوتای کاهش یافت تا اینکه در سال ۱۴۳۸ حکومت آن با فتح شهر به پایان رسید و به زیر سلطه پادشاهی آیوتایا رفت. این شهردر اواخر قرن ۱۵ و اوایل قرن ۱۶ به کلی متروکه گشت.

سوکوتای

تروآ؛ ترکیه

تروآ از شهرهای افسانه ای در شمال غربی ترکیه است که در شعرهای حماسی هومر به شهرت رسید. بر طبق نوشته های موجود در شعرهای ایلیاد (اثر حماسی هومر)، جنگ تروآ در این شهر به وقوع پیوست. سایت باستان شناسی تروآ از چندین لایه خرابه تشکیل شده است که یکی از لایه های آن مربوط به قرن ۱۳ قبل از میلاد است.

تروآ

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۵۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان