//
کدخبر: ۵۵۳۸ //

آسمان خراش هایی که فروریختند

پلاسکو که اولین ساختمان بلند مرتبه و مدرن خاورمیانه بود و روزگاری از لوکس ترین مراکز خرید تهران به حساب می آمد بعد از چند ساعت سوختن در آتش به یکباره فرو ریخت تا فاجعه ای عظیم رخ دهد. در طول تاریخ چندین آسمان خراش و ساختمان بلند فرو ریخته اند با فرتاک نیوز همراه باشید تا چند نمونه از این ریزش های آسمان خراشی را معرفی کنیم.

آسمان خراش هایی که فروریختند

 

برج های دوقلوی ؛ آمریکا

در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود که سرتیتر همه خبرگزاری ها به ریزش برج های دوقلوی نیویورک اختصاص یافته بود، در این حادثه دو هواپیمای ربوده شده به صورت عمد به برج های دوقلوی شهر نیویورک آمریکا برخورد کردند و در اثر این برخورد هر دو ساختمان به کلی تخریب و حدود ۳۰۰۰ هم کشته شدند. این دو ساختمان با وجود اینکه بسیار ایمن و مستحکم بودند ولی سوخت این هواپیماها آتش و گرمای زیادی را ایجاد کرده بود که ستون های فولادی این دو بنا را سست کرده و حدود نیمی از مقاومت ستون ها را از بین برده بود و ریزش طبقات بالایی و فشاری که از طبقات بالا به طبقات پایین وارد می شد طبقات را یکی پس از دیگری ویران کرد. در این ساختمان خطای مهندسی وجود نداشت و ریزش آن فقط به دلیل برخورد هواپیما بود ولی متخصصان را بر آن داشت تا تصمیم به ساخت بناهایی محکم تر بگیرند تا تاب مقابله با آتش را داشته باشد.

برج های دوقلوی نیویورک

 

 

فروشگاه زنجیره ای ؛ کره جنوبی

در ژوئن ۱۹۹۵ فروشگاهی زنجیره ای در سئول کره جنوبی به یکباره فرو ریخت، نلفات این ریزش بسیار بالا بود بطوری که ۵۰۲ کشته و ۹۳۷ زخمی بر جای ماند. علت این حادثه غفلت و در نظر نگرفتن وجدان اخلاقی در هنگام ساخت و ساز اعلام شد. تغییر کاربری ساختمان و افزودن طبقه ای غیر مجاز بر روی آن باعث شد که پایه های بتنی این ساختمان نتواند این وزن زیاد را تحمل کند.

 

ساختمان اداری رایز؛ برزیل

در سال ۲۰۱۲ ساختمانی اداری ۲۰ طبقه به علت ترک و سست بودن بنا به صورت کاملا ناگهانی فرو ریخت و ۱۷ نفر در زیر آوار آن کشته شدند. چون این ساختمان در بخش اداری بود اگر این حادثه در ساعات اداری به وقوع می پیوست می توانست ابعاد حادثه را بسیار عمیق تر کند. چون در آن زمان مسابقات جام جهانی فوتبال در پیش رو بود مسئولان این کشور به سرعت عملیات ساخت و ساز را در این زمین و ساختمان های ریخته شده مجاور آن آغاز کردند.

ساختمان اداری رایز

 

 

 

هتل نیو ورلد؛ سنگاپور

هتل نیو ورلد ساختمانی ۶ طبقه در سنگاپور بود که در سال ۱۹۸۶ به یکباره در عرض یک دقیقه به تلی از خاک تبدیل شد و ۵۰ نفر در زیر آوار این ساختمان دفن شدند. سنگاپور به سرعت عملیات امداد و نجات را آغاز کرد و از کشورهای دیگر هم کمک طلبید. در ابتدا عملیات آوار برداری را از بالا شروع کردند که موفقیت آمیز نبود سپس با پیشنهاد نمایندگان کشورهای خارجی شروع به حفر تونل کرده و توانستند ۱۷ نفر را نجات دهند. پس از تحقیقات، علت وقوع این ریزش خطای انسانی در براورد وزن ساختمان و طراحی این بنا اعلام شد.

 

 

 

مجتمع لوتوس ریورساید؛ چین

مجتمع لوتوس ریورساید، ساختمانی ۱۳ طبقه در شانگهای چین بود که در حین ساخت و ساز در ژوئن ۲۰۰۷ فرو ریخت. درحین ریزش همگی کارگران ساختمان را تخلیه کردند و به جز یک نفرتلفات جانی دیگری نداشت. علت این حادثه نشست زمین بود که به دلیل مجاور بودن این ساختمان با رودخانه و سستی خاک اتفاق افتاد.

مجتمع لوتوس ریورساید

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۵۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان