//
کدخبر: ۵۲۴ //

عمارتی نشان از تاریخ و تمدن ایرانی،عمارت مسعودیه

این عمارت فوق العاده زیبا مربوط به دوران قاجاره و درست در قلب تهران، میدون بهارستان قرار گرفته. باغ عمارت مسعودیه با دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل‌السلطان جنایت کار ترین فرزند ناصرالدین شاه پس از آقامحمد در ۱۲۹۵ ق، به منظور عیاشی ظل السلطان، و به سرکارگری رضا قلی خان (ملقب به سراج الملک) در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع و مرکب از بیرونی و اندرونی بنا شده. در واقع نام این عمارت نیز از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت پیدا کرده.

عمارتی نشان از تاریخ و تمدن ایرانی،عمارت مسعودیه

این عمارت در طول سالهای عمرش شاهد رویدادها و اتفاق های زیادی بوده. در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی با میدان بهارستان و اختلاف ظل السلطان با برادرش مظفرالدین شاه و فرزندش، یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه بود. در سال ۱۲۸۷ در نزدیکی این بنای تاریخی بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم رو برای به توپ بستن مجلس دست او داد. بعد از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه هم به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد.

اولین کتابخانه وموزه ملی ایران جایی گوشه این عمارت برپا شده اند. چند سال بعد یکی دیگر از اتاق‌ های عمارت به عتیقه‌ های باستانی که از گوشه و کنار ایران به دست آمدند اختصاص داده شد و در حقیقت اولین موزه ایران در عمارت مسعودیه پایه‌گذاری شد. اشیای عتیقه همین جا و در سال ۱۳۱۸ به موزه ملی منتقل شدند.

ولی الان تو عمارت چیزهای زیادی نیست. یکی از اتاق های نزدیک به در ورودی نمایشگاه عکس های قدیمی هستن، یه اتاق دیگه جهت فروش محصولات فرهنگی و صنایع دستی و تو یکی از راهروها چند غرفه فروش وسایل دست سازاست.

اما یکی از بزرگترین سالن ها این روزها کافه مسعودیه شده که از صبح تا عصر به مشتریانش سرویس می دهد.

عمارتی نشان از تاریخ و تمدن ایرانی،عمارت مسعودیهعمارتی نشان از تاریخ و تمدن ایرانی،عمارت مسعودیهعمارتی نشان از تاریخ و تمدن ایرانی،عمارت مسعودیهعمارتی نشان از تاریخ و تمدن ایرانی،عمارت مسعودیه

 

 

منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان