//
کدخبر: ۵۰۰۴۳ //

جنگل بیالوویزا، آخرین جنگل کهن در اروپا

فکر می کنید قبل از اینکه آدم ها قسمت های شمال شرقی اروپا را برای زندگی انتخاب کنند این نواحی چه پوششی داشته؟ پوششی از جنگل های سرسبز با حیات وحش متنوع. در آن زمان جنگلی باستانی سراسر این قسمت اروپا را پوشانده بود اما امروز از آن جنگل فقط قسمتی به جا مانده که به جنگل بیالوویزا (Bialowieza Forest) معروف است و در مرز لهستان و بلاروس قرار دارد. این جنگل یکی از جاذبه های مهم بلاروس است .

جنگل بیالوویزا، آخرین جنگل کهن در اروپا
به گزارش فرتاک نیوز،

قسمتی از این جنگل در لهستان تبدیل به پارک ملی شده که می توانید با درشکه، دوچرخه و یا پیاده از آن دیدن کنید. این جنگل آنقدر دیدنی است و درختان کهنسالی دارد که هر سال حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار گردشگر برای دیدن آن به اینجا می آیند. یکی از جاذبه های جنگل تماشای پرندگان است می توانید با یک پرنده شناس محلی همراه شوید و پرندگان نادر ببینید. در این مدت حتما می توانید گاومیش اروپایی را هم در محیط طبیعی خودش ببینید چون در کل این جنگل ۸۰۰ گاومیش اروپایی وجود دارد که سنگین ترین حیوان اروپا هستند.

 

با شروع قرن نوزدهم این جنگل آرام با روی کار آمدن دولت های مختلف تغییرات زیادی می کند و در چشم بر هم زدنی جنگلی که روزی منطقه ی حفاظت شده بود به منطقه ای برای شکار تبدیل می شود.

 

اگر بهتون بگوییم جنگل بیالوویزا هم یکی از قربانیان جنگ جهانی اول بوده شاید تعجب کنید. ماجرا از این قرار بود که در سال ۱۹۱۵ نیروهای آلمانی جنگل را به اشغال خودشان درآوردند و شروع به شکار حیوانات کردند. در همین سه سالی که جنگل دست آلمانی ها بود ۲۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در دل جنگل کشیده شد. سه کارخانه ی چوب در جنگل درست شد و هزاران آهو و گراز وحشی و ۲۰۰ گاومیش از بین رفتند.

 

۸۴ درصد از این جنگل در خارج از پارک ملی قرار دارد و تقریبا نیمی از درختان آن مرده اند. طرفداران  محیط زیست لهستان می گویند که قطع بی رویه ی درختان، حیات وحش و پوشش گیاهی جنگل را تهدید می کند مثل پرنده ی نادر دارکوب پشت سفید که در طول ۲۰ سال ۳۰ درصد از جمعیت شان کم شد اما مسئولان جنگل برای قطع درختان دلایل زیست محیطی خاص خودشان را دارند.

 

با همه ی این حرف ها این جنگل شکوه و عظمتی دارد که از آن جنگلی منحصربفرد ساخته است، جنگلی باستانی که مدتی بودن در آن شما را به گذشته های دور می برد و در آن آثار گذشت زمان کاملا مشخص است. این جنگل نمونه ی آخرین نسل از جنگل های کهن و باستانی است و در آن پوشش گیاهی متنوعی مثل صنوبر، بلوط و … وجود دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۰۰۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان