//
کدخبر: ۴۹۵ //

امکان گردش مالی کارت اعتباری گردشگران سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار است

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، سه چالش مهم بانک های کشور برای اتصال به نظام پرداخت بین المللی را توانایی انطباق، مشتری و هزینه ها عنوان کرد و گفت: گردش مالی کارت های اعتباری گردشگران می تواند سالیانه 10 میلیارد تا 20 میلیارد دلار باشد.

امکان گردش مالی کارت اعتباری گردشگران سالیانه تا 20 میلیارد دلار است

«داود محمدبیگی» عصر دوشنبه در نشست تخصصی اتصال به نظام های پرداخت بین المللی ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، افزود: سالیانه نزدیک به 10 میلیون گردشگر از ایران خارج یا به کشور وارد می شوند.

وی ادامه داد: در 20 سال گذشته توسعه مناسبی در نظام های پرداخت کشور به وجود آمده است.

محمدبیگی یادآوری کرد: شبکه های پرداخت در موضوع کارت های اعتباری متحمل هزینه های بالایی می شوند.

وی افزود: در بحث مشتری نیز عمده تمرکز شبکه های پرداخت بر گسترش و حجم مشتریان است اما نوع نگاه نظام بانکی به محصولات و مشتری باید تغییر کند.

این مسوول یکپارچگی و همصدایی نظام بانکی را از بایسته های اتصال به شبکه های بین المللی دانست و گفت: متاسفانه در شبکه بانکی همصدایی و یکپارچگی آنگونه که انتظار می رود، وجود ندارد.

محمدبیگی تاکید کرد بانک مرکزی در موضوع کارمزدها، با قدرت کامل وارد عرصه شد اما برخی بانک ها به این فعالیت رغبتی نشان ندادند.

وی گفت: رویکرد بانک مرکزی در این باره این است که در داخل هیچ مانع و محدودیتی را متوجه بانک ها نکند.

این مسوول اعلام کرد: اکنون برخی بانک ها برای اتصال به شبکه اتصالات بین المللی از بانک مرکزی مجوز گرفته اند که در این زمینه به هیچ عنوان تفاوتی میان بانک های خصوصی و یا دولتی وجود ندارد.

وی گفت: بانک مرکزی موظف است ریسکی را که به واسطه این اتصالات متوجه کشور است کنترل کند؛ زیرا در برقراری ارتباط با شبکه های بین المللی مخاطرات فقط به یک بانک محدود نیست و ممکن است تمام کشور را به مخاطره اندازد.

محمدبیگی اعلام کرد مسوولیت بانک مرکزی چانه زنی دسته جمعی برای برقراری اتصالات بین المللی است و گفت: بانک مرکزی چارچوب هایی را برای اسکیم ها و بانک ها در نظر می گیرد. ممکن است برخی بانک ها در انطباق با استانداردهای بین المللی مشکلاتی داشته باشند و نباید به دلیل مخاطرات و به هر قیمتی به اسکیم های بین المللی متصل شوند.

این مسوول بانک مرکزی اضافه کرد: هرچند راهکارهای موقت از ریسک بالایی برخوردار است و این امر بانک ها را در ارایه محصولات به بانک خارجی محدود می کند، با این همه بانک مرکزی این راهکارهای موقت را به عنوان راهبردی کوتاه مدت با دیدی مثبت بررسی می کند.

به گزارش ایرنا، ششمین همایش سالیانه بانکداری الکترونیک با عنوان «تغییر نگرش مدیران بانکی به بانکداری الکترونیکی» صبح دوشنبه در مرکز همایش های برج میلاد تهران آغاز به کار کرد.

محور این همایش دو روزه، «بازآفرینی نظام بانکی در عصر ارتباطات نوین» است و کارشناسان و مسئولان آخرین تحول نظام های پرداخت و دستاوردهای این عرصه را بررسی می کنند.

در حاشیه این همایش، جشنواره مرحوم نوربخش برای معرفی و تجلیل از بهترین خدمات بانکداری الکترونیک بین بانک ها و شرکت های فعال در بخش فناوری اطلاعات برگزار می شود.

برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای بانک ها و شرکت های فعال در زمینه پرداخت های دیجیتال و نیز برگزاری نخستین جشنواره تصویرسازی بانکداری الکترونیک از دیگر برنامه های جنبی ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک است.

برگزاری 11 سخنرانی اصلی، 2 میزگرد تخصصی، 14 کارگاه آموزشی و هشت میزگرد تخصصی از محورهای اصلی همایش امسال است.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان