//
کدخبر: ۴۸۸۲ //

موزه و عمارت کلبادی ساری

موزه و عمارت کلبادی ساری

عمارت کلبادی مکانی زیبا و قدیمی در مرکز شهر ساری و در مجاورت خیابان انقلاب در محله آب انبار نو است و مدتی نیز به عنوان اداره کل میراث فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اکنون با افتتاح و بازگشایی موزه جلوه ای دیدنی یافته است. قدمت عمارت کلبادی حدوداً یه 200 سال قبل باز می‌‌گردد. ویژگی های اجزای معماری آن نظیر اتاق‌‌ها، حجره‌ها، شاه‌ نشین، حمام اصطبل، حیاط و هنر بکار‌رفته بر روی پنجره‌ها و ارسی‌ها و تزئین آنها با شیشه رنگی در نوع خود بی‌نظیر است.

 

 

 

عمارت بدستور سردار جلیل از امراء ارتش وقت ساخته شد و بنام فرزند بزرگش امیر نصرت شکوه نظام به امیریه معروف شد. امیر نصرت در جوانی فوت شد و سردار بنا را به فرزند وی منوچهرخان بخشید.

منوچهرخان کلبادی که بعدها از ملاکین منطقه و زمانی نیز نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی بود در سال ۱۳۶۲ دار فانی را وداع گفت و این بنا در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.

سبک معماری این ساختمان از تکایای دوره ی قاجاری برگرفته شده و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. بنای اصلی این عمارت در بخش اندرونی در دو طبقه و یک زیرزمین احداث شده و هر طبقه دارای یک شاه نشین و اتاقهای دو طرفه است.

شاه نشین طبقه دوم از زیباترین اتاقهای این عمارت است و جای جای آن یادآمد شیوه های هنرهای تزئینی دوره قاجاری است.مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر و بام آن بصورت شیروانی و سفال پوش می باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۸۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان