//
کدخبر: ۴۴۲ //

آیت الله نوری همدانی: جذب سرمایه گذار در زمینه حفظ بناهای تاریخی ضروری است

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: باید سرمایه گذاران در حوزه های مختلف از جمله حفظ بناهای تاریخی و ایجاد معماری اسلامی و ایرانی که بزرگی قدرت اسلام را نشان می دهد، جذب کرد.

آیت الله نوری همدانی: جذب سرمایه گذار در زمینه حفظ بناهای تاریخی ضروری است

 وی روز یکشنبه در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم و اعضای کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی با اشاره به این که در بسیاری از کشورها از صنعت گردشگری کسب درآمد می کنند خاطرنشان کرد: این کشورها بیش از درآمد نفت ما، از این صنعت استفاده می کنند، در همین راستا باید از ظرفیت آثار تاریخی و معماری اسلامی و ایرانی بهره ببریم و در این صنعت ورود پیدا کنیم.

آیت الله نوری همدانی به اهتمام اسلام در ساخت بناهای با شکوه اشاره کرد و گفت: اسلام به عمران و آبادی توجه ویژه ای داشته است و در دوره های مختلف تاریخی مسلمانان گام های بزرگی در ساخت امامزادگان و مساجد با معماری اسلامی برداشته اند، از این رو باید حفظ و ایجاد بناهای اسلامی فرهنگسازی شود.

وی با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه درباره اداره مملکت اسلامی گفت: توجه به عمران و آبادی شهرها مورد تاکید قرار گرفته است و مسلمانان از همان زمان تعهد برای ساخت نماها و بناهای اسلامی داشته و در این حوزه تربیت شده بودند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: آثاری از گذشتگان به یادگار مانده است که قدرت اسلام را تجلی می کند، شهر مقدس قم نیز با آثاری از جمله تیمچه بازار و حرم حضرت معصومه(س) جایگاه ویژه ای در معماری اسلامی دارد.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از کاروانسراها نیز در استان قم وجود دارد که باید تابلوهایی برای معرفی این مکان های تاریخی نصب شود تا با فرهنگسازی شاهد حفظ این آثار باشیم.

این مرجع تقلید هم چنین با بیان این که باید با دشمنان اسلام با قدرت برخورد کنیم گفت: نباید فریب کسانی که در ظاهر به ما لبخند می زنند ولی در دلشان کینه اسلام موج می زند را خورد.

آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: سفارش دین اسلام است که نسبت به دشمنان اسلام گرایش و نرمش نشان ندهیم، از این رو نباید فریب کسانی که لبخند می زنند و دستکش مخملی به دست می کنند را خورد، چراکه در زیر آن، دست های چدنی وجود دارد.

وی ادامه داد: دشمنان اسلام عادت به سلطه گری و زیاده خواهی دارند و نباید با دشمنان سازش کرد.

وی با بیان این که غرب سعی کرده است تا اسلام هراسی و شیعه هراسی را ایجاد کند گفت: این درحالی است که مردم کشور ما با محبت هستند و در همین راستا باید زمینه حضور گردشگران را فراهم ساخت تا از نزدیک با فرهنگ مردم کشور آشنا شوند.

این مرجع تقلید ادامه داد: در بسیاری از منطقه ها تکفیری ها و داعش حضور دارند ولی کشور ما با امنیت و اقتدار اداره می شود.

** آیت الله گرامی: تاریخ مدونی از شهر مقدس قم تهیه شود

آیت الله محمدعلی گرامی از استادان برجسته حوزه علمیه قم نیز در دیدار مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم و اعضای کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی با تاکید بر تهیه تاریخ مدونی از شهر مقدس قم گفت: تکامل هر ملت ریشه تاریخی دارد که باید در این زمینه به رابطه تاریخ با فلسفه و معماری اسلامی توجه شود.

وی تصریح کرد: مدیران هر شهر بر اساس نوع نگاه و فلسفه خود اقدام به شهرسازی کرده اند از این رو باید تاریخ مدونی تهیه شود و در آن علت نامگذاری خیابان ها، علت حضور امامزادگان در شهر مقدس قم و وقایع تاریخی پرداخته شود.

وی افزود: هر بخش شهر قم واقعه تاریخی نهفته ای دارد که باید ریشه یابی و برای مردم معرفی شود تا نسل جدید بتوانند با میراث گذشتگان ارتباط برقرار کنند و در حفظ آن کوشا باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که ساختمان سازی ها ارتباط مستقیم با فرهنگ افراد دارد گفت: در خیلی از کشورهای اروپایی به حفظ بناهای تاریخی می پردازند و با مقاوم سازی از آن استفاده می کنند در حالی که به آسانی شاهد تخریب بناهای تاریخی و ساخت بناهای جدید در کشور هستیم.

وی ادامه داد: تاریخ با نگاه فلسفی در معماری و شهرسازی حس تکامل و ترقی را در ملت ها ایجاد می کند به گونه ای که برخی از نمادهای تاریخی بیانگر قدرت های گذشتگان و عدالت خواهی آنان است.

آیت الله گرامی با اشاره به این که در استان قم بیش از 400 امامزاده دفن شده اند گفت: این امر نشانگر تاریخ شیعی در شهر مقدس قم است که باید در مکان ورودی این امامزادگان تابلوهایی جهت معرفی آنان به مردم نصب شود.

وی به برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی اشاره و ابراز امیدواری کرد: کنگره در حفظ و احیای بناهای تاریخی اقدام و دولت یازدهم در این حوزه بتواند خدماتی ارایه کند.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان