//
کدخبر: ۴۳۸۲۰۶ //
گردشگری|آبشار بلند هریجان

باز هم چالوس و دیدنی های بی پایانش|آبشار بلند هریجان عروس آبشارهای ایران

آبشارگردی در ایران تجربه‌ای فراموش نشدنی است از این رو با ما همراه باشید و زیباترین آبشار چالوس را باید دید.

باز هم چالوس و دیدنی های بی پایانش|آبشار بلند هریجان عروس آبشارهای ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

پایتخت‌نشینان با چند ساعت رانندگی می‌توانند یک آخر هفته خوب را پشت سر بگذارند و تا پای آبشار بلند هریجان با حدود ۸۰ متر ارتفاع، بروند.

آشنایی با آبشار هریجان

جاده چالوس برای همه نامی آشناست؛ اما شاید فکرش را نکنید که تقریبا تمام فرعی‌های جاده چالوس، هرکدام به منطقه‌ای دیدنی بسیار بکر و دست نخورده منتهی می‌شوند. یکی از این مناطق دیدنی، روستای «هریجان» است. این روستا آبشاری بلند دارد و با کمتر از ۱۰ کیلومتر فاصله از جاده چالوس و پیچ‌های مختلف، شما را به یک طبیعت بکر و آرام می‌رساند.

روستای هریجان روزگاری پرجمعیت بود؛ اما امروزه تنها انگشت‌شمار خانواده‌های کهن‌سال در آن باقی مانده‌اند. البته با شناخته‌تر شدن این منطقه، بعضی از مالکان و ساکنان قدیمی نیز هوای ییلاق قدیمی به سرشان زده است و مدتی را در روستای خوش آب‌وهوای اجدادی می‌گذرانند.

بافت روستا، علفزارهای وسیع و آبشار بلند هریجان از دیدنی‌های هریجان هستند. می‌توانید چند دقیقه‌ای در هریجان بگردید و خانه‌های تخریب‌شده‌اش را ببینید. روستا یک امامزاده به نام شاهزاده محمود (ع) نیز دارد که گنبدش وقت ورود به روستا پیدا است و می‌توانید وقت برگشت به آن سری بزنید.

زیباترین آبشار چالوس را باید دید

در اردیبهشت ماه، این منطقه از البرز مرکزی، رنگارنگ می‌شود و گیاهانی در آن می‌روید که عمرشان بسیار کوتاه است؛ پس فرصت دیدن اردیبهشت متفاوت هریجان را از دست ندهید. حواستان باشد پای آبشار که رسیدید، هوس رسیدن به بالاترین نقطه‌اش به سرتان نزند؛ چون علاوه بر خطر سقوط، ممکن است به حیوانات خطرناک بربخورید. علاوه بر اردبیهشت، خرداد و فصل تابستان نیز فرصت مناسبی برای بازدید از این آبشار به شمار می‌آیند.

  • به بالاترین نقطه آبشار صعود نکنید؛ چراکه خطر سقوط و رویارویی با حیوانات خطرناک وجود دارد.
  • اگر تا به حال به این منطقه سفر نکرده‌اید، حتما با بلدهای محلی همراه شوید.
  • سعی کنید پیش از راهی شدن، مایحتاج خود را تهیه کنید.
  • وسایل ضروری نظیر آب آشامیدنی، خوراکی‌های خشک، لباس اضافه، جعبه کمک‌های اولیه و... را همراه داشته باشید.
  • طبیعت مادر تمام ما جانداران است که با بخشندگی قرن‌های متمادی به ما پناه داده است. لطف آن را پاس بداریم و با نریختن زباله (حتی موارد تجزیه‌پذیر و ته‌سیگار)، نشکستن شاخه‌ها و عدم شکار حیوانات، آن را نیازاریم.

آبشار هریجان کجاست

به لحاظ جغرافیایی می‌توان گفت آبشار زیبای هریجان دقیقاً در گردنه هرازچم در جاده چالوس تهران قرار دارد. در همسایگی روستای هریجان، آبشاری به‌آرامی از فراز تپه‌ای به پایین می‌ریزد. همجواری روستا باعث شده تا آبشار نزدیک آن نیز با نام هریجان شناخته شود. مرغزارهای سرسبز اطراف و کوهی که آب از آن به پایین فرو می‌ریزد، جلوه‌ای تماشایی به آبشار داده.

زیباترین آبشار چالوس را باید دید

آبشار زیبای هریجان در منطقه‌ای حفاظت‌شده قرار دارد. این شرایط باعث شده تا با ناحیه‌ای بکر روبه‌رو باشید که هنرنمایی مادر طبیعت در تمامی جاهای آن مشاهده می‌شود. از طرف دیگر روستای هریجان جمعیت بسیار کمی دارد. این جمعیت کم نیز شرایطی را مهیا کرده تا سفری خلوت در دل طبیعت را تجربه کنید. برای اینکه زیبایی آبشار در ذهن شما شکل بگیرید، کافی است مسیری را فرض کنید که با گل‌های وحشی فرش شده است. عطر گل‌ها و گیاهان نایاب در این مسیر مشام گردشگران را تازه می‌کند. پرنده‌ها نیز شاد و سرمست در اطراف آبشار به نغمه‌سرایی مشغول‌ هستند.

هریجان در فهرست منطقه‌های حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. به همین دلیل حیوانات با آرامش کامل در این منطقه جولان می‌دهند. این حیوانات اصلاً دوست ندارند آرامششان را انسان‌ها از بین ببرند. توصیه می‌کنیم پا را از محیط اطراف آبشار دورتر نگذارید و چهارچشمی مواظب پیرامون خود باشید تا خدای نکرده حیوانات وحشی سفر را به شما زهر نکنند. خرس، بز، تیهو و کبک از حیوان‌های اطراف آبشار به حساب می‌آیند. به دلیل وجود خرس در هریجان، شرط عقل این است که فکر چادرزدن و اتراق شبانه در این منطقه را از سر بیرون کنید. از طرف دیگر حتماً در جریان هستید ورود به مناطق تحت پوششِ اداره حفاظت محیط زیست قدغن است.

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، وارد جاده چالوس شوید. حدود چهار کیلومتر بعد از سیاه‌بیشه در پیچ سمت راست جاده، تابلوی رستوران «جعفر میردار سلطانی» را می‌بینید. از این فرعی تا روستای هریجان حدود پنج کیلومتر راه دارید. این جاده، خاکی و پرشیب است. بعد از حدود یک ربع ساعت به روستا خواهید رسید.

اگر با وسایل نقلیه عمومی قصد سفر دارید، از راننده بخواهید که در نشانی بالا شما را پیاده کند. از این فرعی تا روستا حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی در مسیر سربالایی تند پیش‌روی شما است. می‌توانید میان‌بر نیز بزنید؛ وقتی در مسیر جاده خاکی قرار گرفتید، بعد از حدود ۷۰۰ متر در پیچ دوم و در سمت راست خود، جاده‌ای مالرو و پاکوب قرار دارد که از میان درختان جنگلی می‌گذرد. بعد از گذر از یکی دو تپه و علفزار، از پایین روستا سر درمی‌آورید. در این مسیر نیز حدود یک ساعت و نیم در راه خواهید بود.

زیباترین آبشار چالوس را باید دید

 

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۸۲۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان