//
کدخبر: ۴۰۹۷۴ //

حفاران غیر مجاز آثار تاریخی در ورامین دستگیر شدند

رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین گفت: یک گروه حفاری غیرمجاز آثار باستانی در روستای رستم آباد از توابع بخش جوادآباد ورامین دستگیر شدند.

حفاران غیر مجاز آثار تاریخی در ورامین دستگیر شدند
به گزارش فرتاک نیوز،

شهاب پازوکی گفت: ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی با همکاری نیروی انتظامی شهرستان ورامین موفق شدند که یک باند حفاری غیرمجاز در روستای رستم آباد از توابع بخش جوادآباد را در حال حفاری دستگیر و ابزار و ادوات آنان را کشف و ضبط کنند.

وی افزود: این افراد در هنگام دستگیری به مأموران پیشنهاد رشوه نیز کرده بودند که از سوی مأموران رد شده بود.

پازوکی اظهار کرد: پرونده تخلف این افراد تکمیل و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

وی گفت: هرگونه حفاری و کاوش برای دستیابی به اشیا تاریخی ممنوع و جرم محسوب می‌شود چرا که آثار فرهنگی و تاریخی سند هویت و افتخار است و صیانت از آن وظیفه همه اقشار مختلف جامعه است.

وی بیان کرد: بر اساس ماده 562 قانون مجازات اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و متهمان به شش ماه تا سه سال حبس محکوم شده و اشیا کشف شده به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و تجهیزات حفاری به نفع دولت ضبط می شود.

پازوکی با اشاره به ساخت و ساز غیر مجاز در محدوده برج تاریخی علاء الدوله ورامین گفت : ساخت و ساز در محوطه های باستانی و حریم آثار تاریخی باید با مجوز میراث فرهنگی انجام شود.

رئیس دفتر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ورامین افزود: ساخت و ساز صورت گرفته در حریم برج تاریخی علاء الدوله ورامین با طرح شکایت میراث فرهنگی به کمیسیون ماده صد شهرداری ارجاع داده شد که این کمیسیون به اشتباه رأی به جریمه مالک این ساختمان داد که با پیگیری های دادستان شهرستان ، رأی تخریب برای این ساختمان گرفته شد.

وی افزود : با وجود آن که از سوی شهرداری ، پیمانکاری برای تخریب اضافه بنای این ساختمان تعیین گردید ولی مالک از طریق دیوان عدالت رأی توقف تخریب را گرفته و کار را متوقف کرد.

پازوکی اظهار کرد: یک مورد ساخت و ساز غیر مجاز دیگر در محدوده برج تاریخی علاءالدوله ورامین انجام شده که موضوع آن در کمیسیون ماده صد شهرداری مطرح شد ولی با اعمال نظر برخی از مسئولین ، رأی تخریب به جریمه تبدیل شد.

وی تصریح کرد: با دستور دادستان عمومی و انقلاب ورامین ، پرونده این ساخت و ساز غیر مجاز بار دیگر به جریان افتاد ولی رسیدگی به آن در شهرداری ورامین همچنان مسکوت مانده و تاکنون به آن رسیدگی نشده است.

ورامین بیش از 80 اثر تاریخی است که بسیاری از آن ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۹۷۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان