//
کدخبر: ۲۸۱۳ //

مدیرفرهنگی کمیسیون ملی یونسکو: تنها دریچۀ دنیا به صلح، فرهنگ است

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو می گوید: تنها دریچه ای که می تواند کشورهای دنیا را به صلح رهنمون کند فرهنگ است.

مدیرفرهنگی کمیسیون ملی یونسکو: تنها دریچۀ دنیا به صلح، فرهنگ است

به گزاش فرتاک نیوز،از دفتر سازمان ملل متحد در تهران، عبدالمهدی مستکین در کارگاه منظومه صلح و دوستی که با مشارکت مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، کمیسیون ملی یونسکو و انجمن سفیران صلح و دوستی برگزار شد گفت: موضوع صلح این روزها بسیار مظلوم است.

وی افزود: هرکشوری را در دنیا با یک صفت می شناسند مثلا با کشتی سازی، کشوری را با خودروسازی و ... و ایران را با بیرق فرهنگ می شناسند.

مستکین ادامه داد: شورای امنیت خود بزرگترین تهدید بر علیه صلح سازمان ملل است چرا که پنج عضو دائم ان، از قدرت های زیاده خواه تشکیل می شوند و اگر سازمان ملل می خواهد به صلح جهانی کمک کند بایددست کشورهایی را که با قدرت طلبی به دنبال سیادت و رهبری جهان هستند را کوتاه کند.

مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو تاکید کرد: وقتی چینی ها در آنسوی دنیا که خود کنفوسیوس را دارند این اندازه شیفته سعدی می شوند و زمانی که امرسون بزرگترین ادیب مغرب زمین هشت حکایت گلستان سعدی را در دیباچه کتابش می گنجاند یعنی ما پرچمدار صلح و فرهنگیم.

وی افزود: در دنیا هر جایی که جنگ افروزی وجود دارد ناشی از دو عنصر است؛ اینکه یا انسانهای بی فرهنگ و کم فرهنگ ، سیاستمداران آن کشورها را تشکیل می دهند یا اینکه برخی افراد زورگو حکم رانند.

مستکین گفت: عامل اصلی بحران ها در دنیا قدرت نمایی است و کشتارها برای چپاول و قدرت نمایی و جمع غنایم صورت می گیرد.

استاد ارتباطات بین الملل گفت: در فرهنگ ایرانی ادبا به ما آموخته اند که برای رسیدن به صلح باید انسان ابتدا با خودش به صلح برسد و از درونش صلح را بیاغازد و زمانی که فهمید چگونه از زیست به «به زیست» برسد می تواند دنیا را زیبا کند.

** «حق وتو» ضد صلح است

در ادامه برنامه جامعه‌شناس برجسته و کارشناس رسانه گفت: سازمان ملل اگر می خواهد به صلح جهانی کمک کند باید حق وتو را حذف کند و بنای خود را با عدالت آغاز کند.

حسین باهر تاکید کرد: مگر می شود که وقتی عده زیادی در یک مساله همنظر هستند به ناگهان یک کشور با یک رای وتو تمام آرای بقیه را باطل ند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ایرانی ها در فرهنگ خویش صلح را هر روز با این جملات تمرین کرده اند که: آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت؛ با دشمنان مدارا.

وی اظهار کرد: صلح زمانی محقق خواهد شد تا به جای دولتهای متخاصم، ملتها و مردم دست دوستی به هم دهند و با گسترش عشق به سمت خدا خواهی گام بردارند و از خودخواهی ها دست بردارند.

باهر تصریح کرد: صلح ساخته خداوند است و برای همیشه پیروز می شود و در نهایت جنگ ار هم خدا خاتمه خواهد داد.

** نمایش کارتون هایی با موضوع صلح

در پایان این کارگاه تعدادی از آثار کارتونیست خلاق و جوان کشور ارسلان احمدی نژاد با موضوع صلح به نمایش درآمد.

این مجموعه 8 تابلو از کارهای وی با موضوعاتی چون صلح درون، صلح بین دو نفر، صلح با طبیعت، صلح و مهاجرت و ... ارایه شد که بعضی از این آثار در جشنواره های جهانی هنری صلح در یونان و ترکیه مورد تجلیل قرار گرفته اند.

منظومه فرهنگ و صلح با کارگاههایی با موضوعات صلح و هنر، صلح و خودشناسی و صلح و دوستی در آیینه اندیشه جامعه از در 10 و 18 بهمن و 10 اسفند ادامه خواهد داشت.

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان