//
کدخبر: ۲۸۰۸۴ //

طاق بستان کرمانشاه یادگار ارزشمند ساسانیان

طاق بستان یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران است که در شهر کرمانشاه واقع شده است، بنایی باشکوه و جادویی از دوره ساسانیان که هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است.

طاق بستان کرمانشاه یادگار ارزشمند ساسانیان
به گزارش فرتاک نیوز،

طاق بستان، یک یادگار تاریخی از زمانهای گذشته و از دوران ساسانیان که در قرن سوم میلادی ساخته شده، است. این مجموعه در شمال غربی شهر کرمانشاه و در دامنه ی کوهی به همین نام قرار گرفته است. در طاق بستان می توان سنگ نگاره هایی که نشان دهنده ی تاج گذاری خسرو پرویز و اردشیر دوم و شاهپور دوم و سوم است را دید. سنگ نبشته ها هم که بخش دیدنی دیگری از این بنای تاریخی است.

در واقع طاق بستان از ۲ طاق بزرگ و کوچک تشکیل شده است که روی طاق بزرگ تر می توان تاجگذاری خسرو پرویز و روی طاق های کوچک تر، تاجگذاری شاهپور دوم و سوم را دید، همچنین سنگ نگاره ای که مربوط به تاج گذاری اردشیر دوم است هم به چشم می خورد.

روی طاق بزرگ دقیقا چه چیزی قرار دارد؟

در ورودی طاق می توان تصاویری کنده شده روی سنگ از فرشتگان بالدار، تصاویری از شکار و فیل و اسب دید که می توان آنها را نشانی از مراسم شادی دانست.

همانطور که در بالا گفته شد، این مجموعه دارای یک طاق بزرگ است که روی آن، تاجگذاری خسرو پرویز به چشم می خورد و می توان آن را مهم ترین اثر طاق بستان دانست. در این طاق ۳ تندیس وجود دارد که فروهر در سمت راست، آناهیتا در سمت چپ و شاه در میان آنها قرار گرفته است. با فروهر که مطمئنا آشنا هستید، آناهیتا هم فرشته ی آب و سمبل سرسبزی است.

زنانی که در حال نواختن چنگ و دیگر آلات موسیقی هستند، بخش دیگری از زیبایی های طاق بستان هستند.

در زیر نقش تاج گذاری خسرو پرویز، فردی سوار بر اسب قرار دارد که مشخص نیست که این سوار چه کسی است یا یک رزم جوست یا خسرو پرویز یا پیروز ساسانی. اما نشان دهنده ی  فر و قدرت شاه و ایرانیان است.

طاق بزرگ

روی طاق کوچک دقیقا چه می بینیم؟

طاق کوچکتر، دارای سنگ نبشته ها و کتیبه هایی است که به خط پهلوی نوشته شده اند، بخش دیگری از این طاق مختص به سنگ نگاره هایی از تاجگذاری شاهپور دوم و سوم است.

سنگ نگاره ای که از دوران قاجار است!

جالب است بدانید در بخش دیگری از طاق بستان، سنگ نگاره ای وجود دارد که متعلق به دوران قاجاریان است و با کتیبه ای که به خط نستعلیق است، حجاری شده است که نشان دهنده ی مجسمه ی پسر فتحعلی شاه قاجار است و در کنار او شعری نوشته شده است. طبق این شعر، محمد علی میرزا که پسر فتحعلی خان قاجار باشد، خسرو پرویز را دربان خود می داند و طاق بستان را به کوه طور تشبیه مرده است!

طبق گفته هایی، فرشی از جواهر روی کف طاق بستان بوده است که در جریان حمله ی اعراب، میان فرمانده های عرب تقسیم شده است.

Ardashir

منبع: الی گشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان