//
کدخبر: ۱۶۳۸۰ //
گردشگری ایران؛

بهترین آب آشامیدنی ایران در کدام منطقه پیدا می‌شود؟ + تصاویر

عید نوروز فرصت مناسبی است تا به گوشه ای از سرزمین پهناور ایران سری بزنیم و از تماشای جاذبه های طبیعی و تاریخی آن لذت ببریم .

بهترین آب آشامیدنی ایران در کدام منطقه پیدا می‌شود؟ + تصاویر

به گزارش فرتاک نیوز، عید نوروز فرصت مناسبی است تا به گوشه ای از سرزمین پهناور ایران سری بزنیم و از تماشای جاذبه های طبیعی و تاریخی آن لذت ببریم و با دلی آسوده به شهر خود بازگردیم. بدین منظور به معرفی جاذبه های شهر اندیمشک در این مجال می پردازم تا علاقه مندان به سفر به این شهر زیبا با جاهای دیدنی آن بیشتر آشنا شوند.

اَندیمِشک از شهرهای شمال استان خوزستان  است که در ارتفاع ۱۷۶ متری از سطح دریا، در کوه‌پایه زاگرس میانی قرار دارد. در این شهر سه سد به نام‌های کرخه، دز (شهدای چهارآذر) و بالارود دیده می شود.

اندیمشک در کنار خرابه‌های شهر قدیم «لور» و «اری‌ترین» ساخته شد. لور شهری آباد بود که مورخین نیز از آن نام برده‌اند، اما به مرور از آبادی آن کاسته شد. تاریخ نگارانی همچون اصطخری و … در نوشته‌های خود به این شهر اشاره کرده اند و آن را شهری آباد خوانده‌اند. نام اندیمشک در دهه بیست خورشیدی به پیشنهاد فرهنگستان ایران برای دهکده صالح آباد برگزیده شد.

سدی استوار در ناحیه اندیمشک به نام اندمشن (گیلگرد) برپا بود که به «انوشبرد» شهرت داشت. در برخی از مآخذ کهن، نام آن دژ را اَنوش یا انهش، به معنای فراموش شده آورده‌اند. به نقل از کریستن سن، شخصی موسوم به صالح خان مکری (حکمران شوشتر در زمان قاجار) بناهایی چند از جمله دژی برای سکونت خویش ساخت که به قلعه صالح یا قلعه لور معروف شد و در دوره حکومت رضاشاه پهلوی و مقارن با احداث راه آهن در ایران، در مجاورت قلعه لور، ایستگاه راه آهن اندیمشک بنا نهاده شد که به تدریج با آغاز ساختمان سازی در اطراف آن، اندیمشک رو به گسترش نهاد.

در دوره پهلوی دوم با ورود شرکت‌های متعدد داخلی و خارجی، اندیمشک به شهری صنعتی تبدیل شد و بدین ترتیب از هزاران نفر از پزشکان، مهندسان، کارمندان و کارگران داخلی و خارجی میزبانی کرد. اندیمشک در این دوران راه گسترش و پیشرفت را پیمود. این شهر تنها شهری است که استان خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه را به هم مرتبط می کند. در سمت شمال شرقی شهر، دشتی بایر دیده می شود  که از قدیم مردم به آن لور گفته‌اند و همان سرزمین عیلامِ تاریخی است.

اندیمشک در شمالی‌ترین قسمت استان خوزستان قرار دارد و از غرب با شهرستان دره شهر هم‌مرز است. به همین سبب آب و هوای این شهر در اواخر زمستان و بهار به علت بودن در دامنه‌های سبز زاگرس بسیار مطلوب و یکی از مقصدهای مسافران نوروزی در ایام بهار است. این شهر در فصل تابستان روزهای نسبتاً گرم و شب‌های خنک را تجربه می کند. در روزهای سرد فصل زمستان نیز در برخی مناطق بارش برف در اندیمشک دیده می شود. دمای این منطقه در روزهای گرم سال به ۵۰ درجه بالای صفر و در روزهای سرد سال در پایین‌ترین حد خود در برخی مناطق به چند درجه زیر صفر نیز می‌رسد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۳۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان