//
کدخبر: ۱۵۴۹۴ //

بانه، قلب تپنده یک صنعت ۴۰۰ ساله

نماد بانه صنعت شالبافی است که شهر آرمرده مهد این هنر زیبا و اصیل کُردی به حساب می‌آید.

بانه، قلب تپنده یک صنعت 400 ساله

به گزارش فرتاک نیوز، شهرستان بانه در حدود شصت کیلومتری جنوب غربی شهر سقز و 21 کیلومتری مرز عراق قرار دارد. این شهرستان ناحیه‌ای کوهستانی است با جنگلهای تُنُکْ، که در قسمت علیای رشته کوه زاگرس قرار دارد. کوه‌های سرسبز و بلندقامت بانه از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند.دوزین و بابوس از جمله کوه‌های بانه هستند و نماد این زیبایی را می‌شود در کوه آربابا این شهر یافت، کوهی که از شهرت زیادی هم برخوردار است، شهر بانه هم در دامنه آن بنا شده است.

بانه، قلب تپنده یک صنعت 400 ساله

از تاریخ دوره پیش از اسلام بانه اطلاعات چندانی در دست نیست و با توجه به اینکه در این منطقه کاوشها وحفاری های باستان شناسی انجام نگرفته، تاریخ منطقه در تاریکی قرار گرفته ونا معلوم است وهمه آثار گذشتگان وآنچه در دل زمین نهفته، ناشناخته و بکر باقی مانده است.

اما درمورد آثار باستانی کشف شده بانه، می توان از سنگ قبرهای نقاشی شده در گورستان نمشیر، و خمره هایی حاوی استخوان انسان و مُهره هایی نام برد که در دهستان پشت آربابا یافت شده است . در ده نمشیر (در دهستان نمشیر)، در دهکدة «کیوه رو» (در دهستان آلوت) و در شمال آبادی شوی (در دهستان شوی) آثاری از قلعه های قدیمی دیده می شود.

بانه همچنین دارای سه قرآن تاریخی است که به‌همت اداره میراث فرهنگی در سالهای اخیر مرمت شده‌اند، این قرآن‌ها در روستاهای شوی و نجنه و هفت‌تاش قرار دارند و هم اکنون برای بازدید و زیارت علاقه‌مندان به آثار تاریخی و مذهبی در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.

در مورد جاذبه های طبیعی بانه می توان به روستاهای جذاب و دیدنی آن اشاره کرد. روستای شوی بانه و همچنین منطقه سرسبز نجنه از روستاهای گردشگر پذیر بانه است که می‌تواند در فراهم کردن لحظات خوب برای مسافران بسیار تأثیرگذار باشد. این شهر دارای مناطق نمونه گردشگری دیگری هم هست که پارک دکانان، منطقه سورین، روستای بویین، چشمه آب‌گرم سالوک و دریا‌چه طبیعی الوت از جمله این موارد است که هرکدام در نوبه خود از زیبایی و صفای خاصی برخوردار هستند.

با همه این تفاسیر، نماد بانه صنعت شالبافی است که شهر آرمرده مهد این هنر زیبا و اصیل کُردی به حساب می‌آید.صنعت شال‌بافی اصلی‌ترین شغل مردم این دیار محسوب شده و هم اکنون اعضای بیش از 150 خانوار این شهر مشغول انجام حرفه شال‌بافی بوده و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

بانه، قلب تپنده یک صنعت 400 ساله

تمام کارهای بافت این لباس زیبا در داخل آرمرده انجام می‌شود و تقریباً اکثر مغازه‌های داخل شهر به کارگاه‌های کوچک شال‌بافی تبدیل شده است و مشتریانی از نقاط دور و نزدیک کشور برای خرید این صنعت دستی به شهر ارمرده بانه سفر می‌کنند.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی تاریخ شال‌بافی به بیش 400 سال قبل باز می‌گردد و آنگونه که مردم این دیار تعریف می‌کنند این هنر را از پدر بزرگ‌ها و اجداد پیشین خود نسل به نسل به ارث برده‌اند و همین امر نیز سبب شده که در بافت ان تبحر خیره‌کننده‌ای داشته باشند.

شال آرمرده در 4 رنگ اصلی سیاه، قرمز، خرمایی و طوسی دوخته می شود و علاوه بر این چهار رنگ اصلی رنگ‌های دیگر هم دارد و اصلی‌ترین ماده ساخت ان الیاف مخصوصی است که از بز مرغز به دست می‌آید و خواص این مو، تار تار بودن آن است که به صورت طبیعی تارها کاملاً از هم جدا  بوده و از استحکام مناسبی هم برخوردار است.

کسانی که اندکی با صنایع دستی کردستان آشنایی داشته باشند خصوصیات شال تولید شده آرمرده را به خوبی می‌شناسند چرا که تبحر مثال‌زدنی استادکاران ارمرده‌ای سبب شده شال آنها دارای دوخت یک دست و نیز استحکام بسیار مناسبی باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۴۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان