//
کدخبر: ۱۴۱۶۶۴ //

راهنمای گردشگری شهرهای استان کرمانشاه

استان کرمانشاه با حدود 2 میلیون نفر جمعیت در غربی ترین نقطه ی سرزمین ایران در همسایگی استان های همدان، لرستان، کردستان و ایلام با داشتن بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در طول تاریخ همواره نقش محوری و مرکزی در غرب کشور را داشته و دارد.

 راهنمای گردشگری شهرهای استان کرمانشاه
به گزارش فرتاک نیوز،

 وجود 4000 اثر شناخته شده تاریخی و طبیعی که بیش از 2200 مورد آن به ثبت ملی رسیده است و اثر جهانی بیستون در کنار آثار شاخص دیگری همچون؛ تاق بستان، معبد آناهیتا، تکیه معاون الملک، مجموعه قلعه یزدگرد، چهارقاپی و کاخ خسرو، گودین تپه و غار قوری قلعه که جملگی در فهرست موقت ثبت جهانی و از زیباترین جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه هستند، طبیعت بکر، اقلیم مناسب، آب و هوای چهار فصل، آب فراوان، سراب های بی شمار، بازارچه مرزی متعدد، تنوع فرهنگی دارا بودن دشت های حاصل خیز، زیرساخت ها و مسیرهای ارتباطی مناسب، فرودگاه بین المللی و از همه مهم تر مردمان مهمان نواز، این گهواره تمدن را به سینه ستبر و چهره زیبای سرزمین ایران تبدیل کرده است.

کلانشهر کرمانشاه با جمعیت حدود یک میلیون نفر مرکز استان کرمانشاه و پرجمعیت ترین و بزرگترین شهر غرب ایران است. تنوع گویشی در شهرهای استان کرمانشاه نمادی از تنوع کلی استان است و مردم با زبان های فارسی و کردی تکلم می کنند.

از جمله غذاهای محلی استان کرمانشاه می توان دنده کباب، خورشت خلال بادام و آش عباسعلی را ذکر کرد.

از سوغات این شهر نیز می توان اشاره ای به نان برنجی، نان خرمایی، کاک تخم مرغی، نان روغنی، روغن کرمانشاهی و گیوه داشت.

گزیده ای از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه: مجموعه تاریخی و فرهنگی طاق بستان، تکیه معاون المک، خانه خواجه باروخ، تکیه بیگلربیگی، بازار سنتی، مسجد عماد الدوله، زورخانه سنگ تراش ها، زورخانه علمدار، غار دواشکف، گوردخمه سان رستم، پل کهنه کرمانشاه، تالاب هشیلان، سراب نیلوفر، سراب قنبر، پل و کاروانسرای ماهیدشت و حمام حاج شهباز خان تنها بخشی از آثار تاریخی، فرهنگی و گردشگری کرمانشاه است.

تاق بستان: محوطه تاریخی تاق بسطان در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه ای در شمال شرقی حاشیه کنونی شهر کرمانشاه واقع شده است. در این محوطه آثاری از دوره ساسانی وجود دارد که شامل سنگ نگاره اردشیر دوم و دو ایوان سنگی به نام های ایوان کوچک و بزرگ است. ایوان کوچک در سمت چپ سنگ نگاره اردشیر دوم و ایوان بزرگ در سمت راست ایوان کوچک قرار دارد. این مجموعه با تصاویر و نقش برجسته هایی از چند تن از شاهان ساسانی و تاج ستانی شاه ساسانی، نقش سوارکار، صحنه شکار گوزن و شکار گراز، نقش برجسته ی به جا مانده از دوره قاجار و تزیینات بیرونی تاق ها در کنار دریاچه زیبای تاق بستان هرسال هزاران بازدیدکننده خود را از اقصی نقاط دنیا به وجد می آورد.

صحنه شکار گوزن: این صحنه در قابی به طول 80/5 متر و عرض 90/3 متر حجاری شده است. در این صحنه فیل بانانی در سه ردیف، گوزن ها را از طریق دروازه ای که در سمت راست حصار تعبیه شده به داخل شکارگاه رم می دهند. این گوزن ها به دنبال چند گوزن دست آموز که روبانی در گردن دارند، در حال فرار می باشند. در درون شکارگاه شاه سوار بر اسب در سه قسمت نمایش داده شده است. در قسمت بالا، شاه سوار بر اسب، آماده برای شکار می باشد. او شمشیری مرصع به کمر آویخته و کمانی بر گردن دارد. در پشت سر او زنی دیده می شود که چتری در بالای سر شاه گرفته است. در پشت سر شاه، سه ردیف ملازم نقش شده است دو ردیف اول به حالت احترام ایستاده اند و ردیف سوم نیز در حال نواختن آلات موسیقی می باشند. در مقابل شاه عده ای از رامشگران بر روی سکویی نشسته اند. برخی از این رامشگران در حال کف زدن و برخی نیز چنگ می نوازند. در مقابل این رامشگران چهار نفر به حالت ایستاده در حال نواختن آلات موسیقی می باشند. صحنه بعدی، شاه را در حال شکار نشان می دهد. در این صحنه شاه سوار بر اسبی است که چهار نعل به دنبال گوزن ها می تازد. در پشت سر شاه نیز شش اسب سوار در حال تاخت می باشند. در پایین این صحنه شاه کمان را بر گردن انداخته که این نشان می دهد، شکار پایان یافته است. در سمت چپ حصار، چند نفر شترسوار، گوزن های کشته را حمل می کنند.

صحنه شکار: این صحنه در قابی به طول 70/5 متر و عرض 13/4 متر حجاری شده است. در سمت چپ این قاب 12 فیل در 5 ردیف عمودی نقش شده که بر روی هرکدام از این فیل ها دو نفر سوار شده است. این فیل بانان در حال رم دادن گرازها از مخفی گاه باطلاقی خود به درون نیزارها می باشند. در قسمت بالای صحنه شکار، قایق پارویی دیده می شود که در داخل آن 5 نفر در حال کف زدن می باشند، همچنین دو پارو زن در داخل این قایق وجود دارد. در مرکز صحنه، شاه در داخل قایقی ایستاده که در اطراف او نوازندگان قرار دارند. شاه با تیر و کمان در حال تیراندازی به طرف دو گرازی است که به سوی او جهیده اند. در داخل این قایق، چهار نفر قرار دارد. نفر اول و پنجم، پارو زن هستند و نفر دوم خدمه شاه است که تیری در دست دارد. نفر چهارم نیز چنگ نوازی است که در حال نواختن چنگ می باشد. در اطراف این قایق پرندگان و ماهیان در میان گیاهان آبزی در حرکتند. در عقب قایق شاه، قایق دیگری دیده می شود که چهار نوازنده زن، در حال نواختن چنگ می باشند. در سمت راست قاب، صحنه پایان شکار نشان داده شده است. در این صحنه شاه در داخل قایقی ایستاده و کمانی که زه آن باز می باشد به نشانه خاتمه شکار در دست چپ گرفته است. همچنین برخلاف صحنه قبل، در کمر شاه شمشیری دیده نمی شود. بر دور سر او نیز هاله ای قرار دارد. در عقب این قایق، قایق دیگری وجود دارد که در داخل آن، زنان نوازنده در حال نواختن چنگ می باشند. در قسمت پایین صحنه پنج فیل سوار، در حال جمع آوری گرازهای شکار شده، در قسمت پایین صحنه پنج فیل سوار، در حال جمع آوری گرازهای شکار شده، نقش شده است. این عمل جمع آوری گرازها، به وسیله خرطوم فیل صورت می گیرد و خدمه فیل ها با گرزهایی که در دست دارند ضربه آخر را بر گرازها وارد می کنند. در داخل قاب، در قسمت بالا، گرازهای شکار شده بر روی فیل ها نشان داده شده و در قسمت پایین، گرازها از روی فیل ها بر زمین گذاشته شده و خدمه ها در حال قطعه قطعه کردن آن ها می باشند.

بازار تاریخی کرمانشاه: بافت تاریخی شهر کرمانشاه، همانند بافت های تاریخی دیگر شهرهای ایران دارای ویژگی های خاصی می باشد. در داخل این بافت قدیمی، مراکز مهم مذهبی، تجاری و محلات مسکونی شکل گرفته است. از جمله ابنیه باارزش بافت تاریخی شهر کرمانشاه، بازار قدیمی آن است که دارای قدمتی بیش از 150 سال است. بازار بزرگ کرمانشاه از اوایل دوره قاجاریه و در زمان سلطنت فتحعلیشاه برجای مانده است.

راسته های تشکیل دهنده بازار عبارتنداز: بازار چال حسن خان، بازار آهنگرها، بازار بنکدارها، بازار صندوق سازها، بازار بزازها (شامل دو راسته بزازخانه نو و کهنه)، بازار اسلامی، بازار کلوچه پزها، بازار حلبی سازها، بازار زرگرها، بازار حوری آباد، بازار مسگرها، بازار سراج ها، بازار ترک ها، بازار علاف خانه و بازار توپخانه. در مسیر طولانی بازار، سراها و کاروان سراهای متعددی وجود دارد که در گذشته خدماتی را در اختیار مسافرین و بازرگانان قرار می دادند: از جمله سراهای بازار کرمانشاه، می توان به سرای کاشانی، سرای نو، سرای اصفهانی ها، سرای وکیل الدوله، سرای خرما فروش ها، سرای عماد الدوله، سرای سنگ تراش ها و سرای رنگ رزها اشاره کرد. به غیر از سراها، ابنیه با ارزش دیگری در مجموعه بازار وجود دارد که از جمله آن ها مسجد الدوله و حمام حاج شهبازخان و مسجد حاج شهبازخان می باشد.

تکیه معاون الملک: تکیه معاون الملک یکی از بناهای به جا مانده دوره قاجار (سال 1320 ه.ق) و از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه است که به واسطه کاشی های منحصر به فردش از بناهای مذهبی تاریخی شاخص در ایران است. این بنا در بافت قدیم شهر، در خیابان شهید حداد عادل واقع شده است که به دستور حسین خان، معروف به معین الرعایا ساخته شده و توسط برادرش حسن خان معروف به معاون الملک تکمیل شده است. این بنا از سه قسمت شامل حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است.

حسینیه: در حقیقت صحن کوچکی است که در اطراف آن حجره های دو طبقه و طاق نماهای متعددی قرار گرفته است که سراسر دیوارهای آن با کاشی کاری زیبا آراسته شده است. کاشی کاری ها شامل؛ صحنه هایی از عزاداری مردم کرمانشاه در عهد قاجار که شامل سینه زنی، قمه زنی و هم چنین تصاویری از خلفا و سلاطین ایران را نشان می دهد. علاوه بر کاشی های با نقوش انسانی، کاشی هایی نیز با نقوش گیاهی و هندسی زیبا به کار رفته است.

بخش میانی یا زینبیه: تنها بخش گنبددار تکیه است که در دو طبقه احداث شده است. تمام دیوارها و بخش های اطراف زینبیه با کاشی های زیبا شامل 18 تابلو از صحنه های غم انگیز کربلا تزیین شده است.

در بالای قسمت دیواره گنبد، هشت تابلو کاشی کاری شده وجود دارد که عبارتنداز: صحنه ای از عروج پیامبر (ص) و دیدن حضرت علی (ع) در معراج، ضمانت حضرت رضا (ع) از آهو، قربانی کردن حضرت اسماعیل (ع) و نبرد حضرت علی (ع) با سردار خیبریان و غیره. مقبره مرحوم معاون الملک، بانی تکیه که در سال 1327 شمسی در گذشته درون اتاق کوچکی در جنوب شرقی زینبیه قرار دارد.

بنای عباسیه به صورت صحن وسیعی است که در قسمت جنوبی آن، عمارت عباسیه در دو طبقه ساخته شده و در قسمت غربی آن، اتاق هایی در دو طبقه ساخته شده است. در شمال شرقی برج استوانه ای شکل زیبایی وجود دارد که زیبایی حیاط عباسیه را دو چندان کرده است. دیوارهای عباسیه نیز با کاشی های رنگارنگی تزیین شده که بر روی آن ها، صحنه هایی از ورود حضرت یوسف به کنعان، بارگاه حضرت سلیمان و تصاویری از پادشاهان ادوار مختلف ایران زمین و اماکن مذهبی نقاط مختلف ایران و سایر نقاط دنیا از مجله آستان مقدس حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) دیده می شود.

تکیه بیگلربیگی: این بنا در محله قدیمی فیض اباد و در کوچه صارم الدوله واقع شده است. این تکیه که در زمان قاجاریه توسط عبدالله خان فراش باشی، ملقب به بیگلربیگی ساخته شده است. از لحاظ تنوع نقوش آیینه کاری در میان سایر بناهای مذهبی کاشی کاری شده کم نظیر است. در ضلع غربی حیاط، تالار آیینه کاری بزرگی ساخته شده که به حسینیه معروف است. این تالار با تزیینات عالی نظیر سبک دوران قاجار مزین شده و در دو سوی دیگر، اتاق وسیع مهمانخانه بیگلربیگی واقع گردیده است.

این بنا علاوه بر قسمت های مسکونی که در سه طبقه احداث شده، شامل زیرزمین، تالار پذیرایی و شاه نشین، اتاق های سه دری، ارسی خانه و غیره می باشد. این مجموعه دارای فضای گنبدداری نیز با عنوان حسینیه است که شاخص ترین بخش تکیه است. حسینیه با آیینه کاری بسیار زیبایی تزیین شده که از نظر تنوع در نقوش آیینه کاری در بین سایر بناهای مذهبی کشور کم نظیر است. این مجموعه سه درب ورودی دارد که درب آن در حال حاضر مشرف به خیابان مدرس و درب اصلی نیز داخل کوچه صارم الدوله قرار دارد. تکیه بیگلربیگی در سال 1382 مرمت و به موزه خط و کتابت و در سال 1387 یکی از سالن های جنبی آن به موزه پارینه سنگی زاگرس مبدل شد.

مسجد عمادالدوله: این مسجد یکی از باشکوه ترین مساجد قاجاریه شهر کرمانشاه می باشد که در سال 1285 هجری قمری، توسط امام قلی میرزا عمادالدوله، والی غرب در بازار زرگرها شناخته شده است. این مسجد دارای صحن مرکزی است که در پیرامون آن حجره هایی برای سکونت طلاب علوم دینی ساخته شده که طبق وقف نامه با شرایط خاصی باید در آن ساکن بشوند و به تحصیل اشتغال بورزند. پس از بنای این مسجد، بانی آن یکی از درب های حرم حضرت علی (ع) را به کرمانشاه آورد و در مسجد نصب کرد و به جای آن دری از نقره وقف آستانه علوی نمود. این درگاه امروز در مدخل مسجد و بازار زرگرها قرار گرفته و به قاپی شاه نجف شهرت دارد. این درگاه چوبی متعلق به دوره صفویه است.

این بنا به واسطه ایوان های کاشی کاری شده که دارای رسم بندی های زیبایی می باشد و همچنین برج ساعت در ضلع شمالی آن از جمله مساجد شاخص استان است.

باغ گل ها: باغ گل ها کرمانشاه بزرگ ترین و زیباترین باغ گل های کشور با بیش از 5 هکتار با گونه های مختلف گیاهی می باشد. باغ گل ها کرمانشاه در کمربندی غربی (باغ راه غربی) کلانشهر کرمانشاه نرسیده به باغ پرندگان کرمانشاه قرار دارد. محوطه داخلی باغ بزرگ گل های کرمانشاه شامل نمایشگاه کاکتوس، برکه، آبراه، باغ های ایرانی و انگلیسی، بخش گل های فصلی، درختچه ها و گونه های مختلف گل جمع آوری شده از سراسر کشور است.

باغ گل کرمانشاه با انواع گل ها، درختان، درختچه ها فضای آرامش بخشی را برای بازدیدکنندگان مهیا می کند. در باغ گل های کرمانشاه تنوع کاکتوس بیش از 100 نوع و تنوع درختچه ها بیش از 300 نوع است که این تنوع گیاهی به غنای مجموعه افزوده است.

اسلام آباد غرب

اسلام آباد غرب از زیباترین شهرهای استان کرمانشاه که در 63 کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه واقع شده است. این شهر از شمال به شهرستان جوانرود، از شرق به شهرستان کرمانشاه، از جنوب به شهرستان شیروان و از غرب به شهرستان های دالاهو و گیلانغرب محدود می شود. مردم اسلام آباد به زبان کردی صحبت می کنند و زبان فارسی زبان رسمی و اداری است.

از جمله صنایع دستی ایلام آباد غرب می توان به موج بافی، قالی بافی، چپخ بافی، نمد مالی، موزاییک کاری، معرق کاری، منبت، گیوه بافی و طراحی فرش اشاره کرد.

آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی و مذهبی اسلام آباد غرب: تپه چغا گاوانه، آتشکده شیان، قلعه شیان، سراب شیان، آتشکده میل میلگه، بنای ساسانی فیروزآباد، سراب شرف آباد، سراب هرسم، شهر قیل منصوری، امامزاده حسن (ع)، امامزاده عباسعلی (ع)، امامزاده علی اکبر (ع) و...

روستای هدف گردشگری سراب هرسم: این روستا در 35 کیلومتری شهر اسلام آباد غرب و 900 کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. آب و هوای آن معتدل و خشک است. این روستا در دامنه کوهستان، مناظر و چشم اندازهای طبیعی جذاب و زیبایی دارد، فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه گاه مناظر بدیع و شورانگیز است.

هتل ها:

هتل طهماسبی: بلوار شهید فتاحی، جنب میدان بار، تلفن: 08345227413

ستاد اسکان: اداره آموزش و پرورش، تلفن: 08345235578

خانه معلم اسلام آباد: بلوار راه کربلا، جنب شهرداری، تلفن: 08345233804

پاوه

از دیگر شهرهای استان کرمانشاه، شهرستان پاوه است که در شمال غربی استان کرمانشاه از شمال و شمال شرقی به شهرستان مریوان در استان کردستان، از شرق و جنوب به شهرستان جوانرود و از غرب به کشور عراق محدود شده است. این شهرستان دارای سه بخش به نام های مرکزی، باینگان و نوسود و هفت دهستان است. شهر پاوه مرکز شهرستان پاوه در یکصد و دوازده کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1485 متر است. به دلیل ساختار پلکانی شهر پاوه، این شهر ملقب به شهر هزارماسوله است. مردم شهرستان پاوه به زبان کردی تکلم می کنند و زبان اداری و رسمی فارسی است.

جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه در شهرستان پاوه: شهرستان پاوه دارای جاذبه های گردشگری فراوانی به ویژه در حوزه طبیعت گردی است که از جمله آن ها می توان به روستای شمشیر، روستای هجیج، روستای خانقاه، روستای زردویی، روستای ساتیاری، چشمه بل، چشمه هانه کوان، ارتفاعات شاهو و دالانی، دره گنجگه، دره زیته، رودخانه سیروان، سد داریان، مسجد جامع پاوه، مسجد زمستانی پاوه، آرامگاه امامزاده عبدالله (کوسه هجیج)، غار دست ساز مرحوم خالو حسین، قرآن های دستنویس روستای زردویی و مسجد دخان، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل و موزه مردم شناسی شهر پاوه اشاره کرد.

چشمه بل: این چشمه در کنار شاخه اصلی سیروان در نزدیکی های روستای هجیج واقع شده و آب آن طبق بررسی های به عمل آمده معدنی است. بل از شگفت انگیزترین جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه که از منتهی الیه دامنه شرقی کوه دالانی با فشار فراوان بیرون می زند چشمه بل در حدود 35 کیلومتری شمال شهر پاوه قرار دارد.

روستای هجیج: روستای هجیج یکی از پرجاذبه ترین نقاط استان کرمانشاه و از مناطق دیدنی اورامات، که در 35 کیلومتری پاوه و 123 کیلومتری کرمانشاه قرار گرفته است. این روستا علاوه بر جاذبه های طبیعی جذاب از نظر صنایع دستی و بافت روستایی نیز حائز اهمیت است. امامزاده سید عبیدالله (کوسه هجیج) و رودخانه سیروان از جاذبه های این روستا می باشند.

روستای شمشیر: این روستا بر دامنه جنوبی شاهو و در کیلومتر 110 جاده اصلی کرمانشاه پاوه واقع شده است. زمستان های سرد و تابستان های معتدل از ویژگی های آب و هوایی شمشمیر قلمداد می شود.

روستای خانقاه: این روستا در 2 کیلومتری جنوب شهر پاوه رو به روی کوه آتشگاه واقع شده و از هر چهار طرف توسط درختان باغی محصور شده است.

روستای زردویی: زردویی جزو قدیمی ترین روستاهای منطقه اورامانات در بخش باینگان است که به خاطر طبیعت زیبا، تولیدات گسترده صنایع دستی سالانه هزاران نفر از آن دیدن می کنند.

اکوکمپ ساتیار: ساتیاری یکی از قدیمی ترین و زیباترین روستاهای اورامانات از توابع شهرستان پاوه و بخش مرزی باینگان که فاصله آن تا مرکز بخش 3 کیلومتر و تا مرکز شهرستان 24 کیلومتر و تا مرکز استان کرمانشاه 125 کیلومتر می باشد. اکوکمپ ساتیار آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران در طول سال همراه با برنامه های مفرح می باشد.

صنایع دستی شهرستان پاوه: از صنایع دستی شهرستان پاوه می توان به قالی بافی، گیوه بافی (زیر پارچه ای) پارچه بافی (چوخه رانک) نساجی و سبد بافی اشاره کرد.

سوغات شهرستان پاوه: از جمله سوغات های معروف منطقه پاوه و اورامانات می توان به محصولات باغی، کشاورزی و لبنی شامل: توت، انار، انجیر، انگوردیم، گردو و مویز، رب انار، سقز کردی، روغن حیوانی و کشک، کلاش هورامی، سجاده نماز، پارچه شال و... اشاره کرد.

هتل ها:

هتل ارم: پاوه، سه راهی ارشاد اسلامی، خیابان آرامگاه تلفن: 46124696

هتل هورامان: پاوه، بلوار جانبازان، رو به روی بازارچه مرزی تلفن: 46133963

ستاد اسکان فرهنگیان: پاوه، بلوار جانبازان، کمیته امداد امام خمینی (ره) تلفن: 46127118

آدرس بازارها و مراکز خرید و بازارهای میوه:

بازارچه های مرزی: بلوار جانبازان، جنب ترمینال مسافربری

بازار میوه: میدان مولوی، پایین تر از بانک تجارت

ثلاث باباجانی

از دیگر شهرهای استان کرمانشاه شهرستان ثلاث باباجانی است که در 136 کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه واقع گردیده است. ثلاث باباجانی با داشتن طبیعت خیره کننده زیبا و بکر در منطقه ای کوهستانی نظر هر بیننده ای را به خود معطوف می دارد که این از جمله ویژگی های برجسته این شهرستان می باشد. زبان مردم این شهر کردی است و از جمله سوغات آن می توان به قالی، گلیم، گیوه، سجاده، جوراب، موج (چادر شب) اشاره کرد. انار و گردو نیز از جمله سوغات شاخص این شهرستان است.

گزیده ای از آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه در ثلاث باباجانی: چشمه معدنی ریزه، رودخانه لیله، رودخانه آب سفید برگ، رودخانه آب هواسان، رودخانه زمکان، سراب مامیشان، سراب هلول، آبشار زیبای شیخ صله،

چشمه شفابخش ریزه: چشمه شفابخش ریزه در حدود 30 کیلومتری مرکز شهرستان (تازه آباد) قرار دارد. آب این چشمه در درمان بیماری های کلیوی بسیار مفید است و روزانه به ویژه ایام تعطیل پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط شهرستان، استان و کشور است.

آبشار زیبای شیخ صله: این آبشار در نزدیکی روستای مرزی شیخ صله و در نزدیکی رودخانه قالیچه قرار دارد.

جوانرود

جوانرود در 86 کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه قرار دارد و ارتفاع این شهر از سطح دریا 1300 متر می باشد. این شهرستان از شمال غرب به شهرستان پاوه از زیباترین شهرهای استان کرمانشاه، از جنوب به شهرستان دالاهو و از غرب به شهرستان ثلاث باباجانی و مرز عراق و از شرق به شهرستان کرمانشاه محدود می شود. زبان رایج این شهرستان زبان کردی است. از جمله غذاهای بومی و محلی این شهرستان می توان به ترخینه، شه له م، آش، دوغاب، کلانه و... اشاره کرد. گیوه، گلیم، موج سجاده و لباس های محلی جزو صنایع دستی و سوغات جوانرود هستند.

گزیده ای از آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه در جوانرود: تپه صفی آباد، تپه نقاره خانه و چنگیزخان، برج مسجد جامع جدید، مسیر روستای بیاشوش جوانرود، مسیر جوانرود روستای حوری آباد و آیشه دول در خروجی شهر جوانرود از طرف شمال به طرف شهرستان پاوه از دیگر شهرهای استان کرمانشاه، سراب بالاخانی، سراب سرود، سراب چشمه میران، سراب نهرابی، سراب سفید برگ، سراب ده سرخ، آبشار نهراب در 20 کیلومتری جنوب شهر جوانرود به طرف شهرستان ثلاث باباجانی، کمپینگ گردشگری و پارک کنار دست آن در ورودی شهر، پارک هلانیه در شمال شهر جوانرود، پارک شهدا، کمپینگ گردشگری سفید برگ واقع در روستای سفید برگ و روستای شروینه قابل ذکرند.

بازار جوانرود: بازارچه مرزی جوانرود هر ساله پذیرای هزاران گردشگر است.

معرفی روستاهای هدف گردشگری: می توان از دو روستای سفید برگ و شروینه نام برد، که روستای سفید برگ در 15 کیلومتری شمال غرب جوانرود از مهم ترین شهرهای استان کرمانشاه واقع شده و طبیعت بکر، سراب، باغات مسیر و مجتمع پرورش ماهی و کمپینگ گردشگری آن را پوشش می دهند.

روستای شروینه که در 10 کیلومتری جنوب غربی شهر جوانرود به طرف شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده و باغات کنار دست جاده، رودخانه و سرای بالاخانی آن را پوشش می دهند.

مراکز اسکان فرهنگیان:

آموزش و پرورش: 09188850747- 08346220413

خانه معلم: 09189478849- 08346223453

رستوران ها:

رستوران اسلامی: 08346220413

فروشگاه صنایع دستی

گیوه فروشی: خیابان طالقانی، رو به روی داروخانه دکتر عزیزیان

گیوه رنگی: خیابان طالقانی، مجتمع آموزشی مولوی، رو به روی آزمایشگاه پاستور

گیوه فروشی رحمانی: سه راه اصلی، رو به روی بانک ملت، پاساژ ملت طبقه همکف

دالاهو

شهرستان دالاهو با مرکزیت شهر کرند غرب در 90 کیلومتری غرب شهر کرمانشاه و در مسیر کرمانشاه به خسروی قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان های جوانرود و ثلاث باباجانی، از شرق به شهرستان کرمانشاه، از جنوب به اسلام آباد غرب، از غرب به سرپل ذهاب و از جنوب غربی به شهرستان گیلانغرب از دیگر شهرهای استان کرمانشاه محدود شده است. این شهرستان دارای آب و هوای سرد کوهستانی و مردمان این دیار با زبان کردی سخن می گویند و فارسی زبان رسمی است.

جاذبه های طبیعی و جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه در دالاهو: از جمله مکان های گردشگری و تفریحی می توان به سراب های کرند، روستای حریر، روستای شالان، روستای سرخه دیزه، قوچی واشی، قلعه زنجیر، طبیعت روح بخش و بکر ریجاب، آبشار زیبای ژالگه، جنگل های زیبا و بکر بلوط به ویژه در منطقه گهواره، منطقه تفریحی میان دار و آثار تاریخی و فرهنگی مهمی چون مجموعه قلعه یزدگرد، دیوار گچ، دروازه، گچ بند، قلعه دارو، نقاره خانه، مقبره ابودجانه، مسجد عبدالله بن عمر، موزه مردم شناسی و بسیار مناطق گردشگری شهرهای استان کرمانشاه، بویژه در فصل بهار و تابستان باشد.

صنایع دستی: تولید صنایع دستی به ویژه در رشته های فلزکاری، بافندگی و ساخت و سازهای سنتی از مشاغل رایج شهرستان دالاهو به ویژه در شهرهای کرند غرب و گهواره است.

مجموعه قلعه یزدگرد: نام مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه یزگرد در روستای زرده از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهو از دیگر شهرهای استان کرمانشاه برگرفته از قلعه ای به همین نام بر روی یکی از قلل مرتفع دالاهو و مشرف بر این مجموعه تاریخی گرفته شده است. این مجموعه از چندین بنای محصور در پناه دیواری به قطر حدود 4 متر و مرتفع متشکل از برج های پشتیبان، اتاق های نگهبانی و فضاهای پیکانی شکلی جهت استقرار تیراندازان مدافع تشکیل شده است. بنای قلعه موسوم به یزدگرد، برج آشیاب، برج نقاره خانه، آشپزگاه، دیوار دفاعی پیوسته پیرامونی مجموعه، دروازه، زندان، کاکا کشتیه، آتشکده قلعه داور، محوطه گچ گنبد، جای دار، هشتره و تپه رش از جمله بناهای اصلی تشکیل دهنده مجموعه قلعه یزدگرد هستند. از نظر تاریخی این مجموعه در اواخر دوران اشکانی ساخته شده و در زمان های بعد نیز به طور مستمر مورد استفاده بوده است. دسترسی به این مجموعه با طی 18 کیلومتر از مسیر سه راهی ریجاب به سرپل ذهاب از زیباترین شهرهای استان کرمانشاه امکان پذیر است.

روستای شالان: این روستا در 50 کیلومتری کرند غرب و 140 کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. رودخانه پر آب الوند در جنوب روستا جریان دارد. روستای شالان به سبب درختان بسیار بلند و پوشش سبز، چشمه ها، سر چشمه ها، رودهای کوچک، جنگل های انبوه و گسترده، باغات گردو، انجیر، انار از تفرجگاه های زیبا و کم نظیر استان کرمانشاه است که مورد توجه گردشگران می باشد.

بازارچه دائمی صنایع دستی: ورودی شهر کرند، بلوار راه کربلا

موزه مردم شناسی: بلوار راه کربلا، انتهای خیابان صد دستگاه، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دالاهو

روانسر

شهرستان روانسر به عنوان دروازه اورامانات یکی از پرجاذبه ترین مناطق گردشگری استان کرمانشاه و شهرهای استان کرمانشاه است. شهرستان روانسر با مرکزیت شهر روانسر از شمال به شهرستان کامیاران در استان کردستان، از شرق به شهرستان کرمانشاه از شمال غربی به شهرستان پاوه و از غرب به شهرستان جوانرود منتهی می شود.

آب و هوای شهرستان روانسر نسبتا سرد و مرطوب بوده و از میزان بارش سالانه چشمگیری برخوردار است. سراب روانسر، غار کاوات، غار قوری قلعه، تپه موسایی، گوردخمه روانسر، منطقه جنگلی شبانکاره از جمله جاذبه های گردشگری این شهرستان هستند.

زبان مردم روانسر کردی می باشد و فارسی زبان رسمی است. غذاهایی همچون آش پاغازه، آش شلم، آش دوغ، هلوژه ناو، آش انار، ماشاو، تورشا، آش رشته، قیسی رون، پتله، خورش کنگر، خورش ریواس، خورش هلو، دلمه، خورش قسقوان و پلاوکشمش از جمله غذاهای سنتی این شهر است.

موسیقی رایج در روانسر شامل نواهای هوره، سیاه چمانه، سوز است و سازهای مورد استفاده عبارتنداز سرنا، دهل، شمشال و دف که در مراسم مولودی خوانی به کار می رود.

سراب روانسر: سراب روانسر، یکی از چندین جاذبه گردشگری استان کرمانشاه است. سراب روانسر، سرچشمه رودخانه قره سو است که یکی از بزرگ ترین و طولانی ترین رودخانه های استان کرمانشاه به حساب می آید.

غار کاوات: غار کاوات از دیگر جاذبه های گردشگری و معروف شهرستان روانسر از دیگر شهرهای استان کرمانشاه است که در سلسله کوه های شاهو در مسیر روانسر به سمت پاوه و نزدیک روستای شبانکاره در 2 کیلومتری غار قوری قلعه واقع شده است. از آن جا که این غار در حال حاضر تامین کننده بخش مهمی از آب شهر جوانرود است، به همین دلیل دیدن فضای داخلی غار امکان ندارد، اما دیدن مدخل غار و حوالی آن، خالی از لطف نیست. در اطراف غار نیز باغات، قد علم کرده اند و سراب ها و چشمه های گوارایی خروشان هستند که تفرجگاه بسیار جالبی برای مسافران است.

غار قوری قلعه: این غار بزرگ ترین و شگفت انگیزترین غار آبی آسیا و همچنین بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه است که در استان کرمانشاه می باشد. این غار در 5 کیلومتری شهر روانسر و در کنار جاده روانسر پاوه و مجاور روستایی به همین نام قرار دارد و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. این غار یکی از زیباترین غارهای کشور می باشد که دوستداران طبیعت را به خود جلب کرده است.

گوردخمه روانسر: گوردخمه روانسر (گور صخره ای) یا تاق فرهاد نیز از دیگر آثار تاریخی این شهرستان است که در دیوار کوه قله در شمال شرقی روانسر واقع شده و به دوره تاریخی باز می گردد.

صنایع دستی روانسر: گلیم، انواع گیوه، موج بافی، جاجیم بافی، ابزارآلات فلزی، ساخت سازهای سنتی، قلمزنی روی مس، معرق، منبت، ریزه کاری چوب، چاقو سازی، نمد مالی، مصنوعات چرمی، ساخت زیورآلات سنتی، رودوزی، بافت گلیم گل برجسته، سفالگری، طراحی سنتی، رنگرزی سنتی، مشبک، نازک کاری، لباس محلی، مجسمه سازی و...

سرپل ذهاب

شهرستان سرپل ذهاب در یکصد و چهل کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه واقع شده که از شمال به شهرستان ثلاث باباجانی، از جنوب به شهرستان گیلانغرب، از شرق به شهرستان دالاهو و از غرب به شهرستان قصرشیرین از دیگر شهرهای استان کرمانشاه و کشور عراق محدود می شود. ارتفاع متوسط شهرستان از سطح دریا 550 متر بوده و در یک تغییر ناگهانی ارتفاع نسبت به شرق شهرستان در فاصله به طول کمتر از 10 کیلومتر پس از طی گردنه پاطاق به بیش از 1000 متر می رسد که این خود باعث ایجاد طبیعتی بسیار جذاب، دلپذیر و کاملا با اقلیم متفاوت شده است.

سرپل ذهاب دارای آب و هوایی با زمستان های معتدل و تابستان های گرم بوده و مردمان این شهرستان با زبان کردی صحبت می کنند و فارسی زبان رسمی است. از غذاهای محلی این منطقه می توان به مکیش، شوروا، نژی ناو، بورانی توله و... اشاره کرد.

تولیدات صنایع دستی همچون چیغ، حصیر، موج، گلیم، قالی، نمد، سازهای سنتی و مجسمه تراشی سنگی این شهرستان در استان کم نظیر است.

گزیده ای از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه در سرپل ذهاب: از جاذبه های تاریخی فرهنگی و طبیعی این شهرستان می توان به گوردخمه دکان داوود، زیچ منیژه، حوض منیژه، بنای یادمانی طاق گرا، نقش برجسته اشکانی میان کل، نقش برجسته گودرز شاه، برد عاشقان، قلعه گبری، قلعه شاهین، مقبره احمد بن اسحاق، آبشار پیران، سراب گرم، سراب قره بلاغ، سراب قلعه شاهین، سراب ماراب، سراب و آب معدنی روستای آیینه، تفرجگاه جنگلی در روستای پاتاق و تفرجگاه جنگلی میرحصار و کانی سفر در دامنه کوه دالاهو و...

طاق گرا: بنای مستطیل شکل طاق گرا در گردنه پاطاق، بر سرراه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در کنار جاده باستانی سنگ فرش شده ای قرار دارد که فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می داد. به علت تغییر مسیر، این راه و بنای طاق گری اکنون در شیب های پایین جاده آسفالته قرار گرفته است.

گوردخمه دکان داوود: این گوردخمه در دو کیلومتری نرسیده به سرپل ذهاب بر سر راه سرپل ذهاب به پادگان ابوذر قرار گرفته است.

نقش برجسته آنوبانی نی: تصویر آنوبانی نی پادشاه مقتدر لولوبی که در شهر سرپل ذهاب از دیگر شهرهای استان کرمانشاه قرار دارد، این نقش برجسته از قدیمی ترین سنگ نبشته های ایران با قدمتی حدودا 4000 سال است. در پایین نقش برجسته آنوبانی نی نقش برجسته گودرز یکی از حاکمان اشکانی سوار بر اسب دیده می شود.

روستای هدف گردشگری پیران: این روستا در 9 کیلومتری شهر ذهاب واقع شده جنگل های انبوه و متراکم، درختان بلند و زیبای چنار، تبریزی و انجیر چشم اندازهای بسیار زیبا و زمینه مساعدی برای گذراندن اوقات فراقت فراهم نموده اند. آبشار بلند و زیبای پیران، که از دل کوه ها و صخره های اطراف سرازیر می شود، در زمره جاذبه های بسیار کم نظیر روستاست.

سنقر کلیایی

شهرستان سنقر کلیایی در شمال شرقی استان کرمانشاه واقع شده و از زیباترین شهرهای استان کرمانشاه است. این شهرستان از شمال و شمال غربی به استان کردستان از شرق به استان همدان از جنوب و غرب به شهرستان های صحنه و کنگاور محدود شده است. شهر سنقر در شمال شرقی کرمانشاه از شهرهای نسبتا پرجمعیت استان محسوب شده است. این شهرستان دارای آب و هوای سردسیری و ییلاقی است و سنقروکلیایی به زبان ترکی و کردی تکلم می کنند و فارسی زبان رسمی است.

اماکن زیارتی: امامزاده احمد (ع) و امامزاده هادی (ع)

سراب گلویج: این سراب در جنوب غربی سنقر قرار دارد. در اطراف سراب آثار تاریخی و مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبایی وجود دارد به طوری که یکی از مراکز تفریحی سنقر می باشد.

سراب گز نهله: سراب گز نهله در جنوب شهر به دلیل برخورداری از موقعیت و اقلیم مطلوب و چشم انداز زیبا با چشمه های زلال از مناطق دیدنی و تفریحی سنقر به شمار می رود. در اطراف این مجموعه مکان های مناسبی برای استراحت بازدیدکنندگان وجود دارد.

روستای چرمله علیا: این روستا در 32 کیلومتری شمال سنقر قرار دارد به دلیل موقعیت طبیعی و وجود ارتفاعات بدر و پریشان و آبشار آن این مجموعه جلوه خاصی نسبت به سایر آثار طبیعی سنقر دارد.

روستای ورمقان: این روستا در 38 کیلومتری شمال سنقر قرار دارد و به دلیل برخورداری از موقعیت و اقلیم مطلوب، مناظر و چشم اندازهای بسیار زیبا و کم نظیر، باغ های انبوه و سرسبز، مراتع غنی، چشمه های زلال و گوارای داخل روستا مکان زیبای شگفت انگیزی را برای گردشگری فراهم آورده است.

منطقه کیونانات: 45 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سنقر با جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای زیبا

سد شهدا (سلیمانشاه): این سد خاکی در 16 کیلومتری شمال شهر سنقر بر روی رودخانه گاورود ساخته شده است که دارای چشم انداز بسیار زیبایی می باشد که با وجود زیر ساخت های گردشگری در این منطقه مکانی جذاب و دیدنی برای گردشگران فراهم آورده است.

خوراک: قاورمه، هلیسه، آش قیسی، آش هلیره، آش ترشی، کزیلکه، کاروانی، کفته، پرشت، کوکو، کباب، خورشت کنگر، خورشت سبزی، خورشت سیب، کباب سنقری معروف به کباب اسمعلی (کباب سه سیخ)

موزه مردم شناسی: این موزه در سال 1387 در داخل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سنقر واقع در میدان آیت اله سعیدی ایجاد گردید. در این موزه شیوه معیشت، صنایع دستی و... مردم شهرستان سنقر را در معرض نمایش قرار گرفته است.

سوغات: یکی از سوغات معروف سنقر تخمه آبگردان است که به واسطه کاشت فراوان و ثمردهی آن در این منطقه گونه های مختلف آن کاشته می شود و به نقاط مختلف ایران عرضه گردد.

صنایع دستی معروف سنقر: صنایع دستی مهم شهرستان سنقر از دیگر شهرهای استان کرمانشاه فرش، گبه و گلیم است. علاوه بر آن می توان به چاقوسازی، چرم دوزی، جاجیم بافی و... نیز اشاره کرد. فرش سنقر نیز از شهرت بسیاری برخوردار است.

بقعه مالک: این بقعه بر روی تپه ای در مرکز شهر سنقر قرار دارد. این آرامگاه برجی شکل به صورت هشت ضلعی بوده که گنبدی آجری مدوری بر روی آن قرار دارد که باتوجه به ساختار معماری و نقشه آن به نظر می رسد این بنا متعلق به دوره ی ایلخانی باشد.

صحنه

شهر صحنه مرکز شهرستان صحنه و در 58 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و در مسیر جاده همدان کرمانشاه و در مسیر بزرگراه کربلا عتبات عالیات واقع شده است. مردم این شهرستان به زبان کردی صحبت می کنند و فارسی زبان رسمی است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 1671 متر می باشد. صحنه از طرف شمال به شهرستان سنقر و کلیایی از جنوب به شهرستان هرسین و از شرق به شهرستان کنگاور و از غرب به شهر باستانی و تاریخی بیستون از دیگر شهرهای استان کرمانشاه محدود می شود.

غذاهای شاخص: فسنجان، آبگوشت، آش سنتی، هفت لشکر، صنایع دستی، گلیم بافی، ساخت و سازهای سنتی (تنبور- سه تار و...)، چرم دوزی دستی، منبت کاری، معرق، فرش دست بافت، رودوزی های سنتی، البسه محلی و...

سوغات شهرستان: عسل طبیعی، روغن حیوانی و لبنیات، سیب درختی و گردو

تفرجگاه ها و جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه در صحنه: تفرجگاه دربند صحنه، آبشار دربند، گور دخمه های دربند، پل میان راهان، سراب سیری جان، غار آوه زا، آبشار گروس، روستای هدف گردشگری کندوله، مجموعه تفریحی چهار باغ، پارک تفریحی معلم، پارک توحید محل اسکان موقت گردشگران شهرهای استان کرمانشاه، سراب بیدسرخ، سراب سیری جان خدابنده لو، منطقه تفریحی و زیبای دستجرده، حمام تاریخی کندوله، رودخانه گاماسیاب، امامزاده خلیل الله گروس، امامزاده باباولی الدین سفید چقا و موزه مردم شناسی صحنه اشاره کرد.

گوردخمه های دربند: این گوردخمه ها در بدنه کوه شوق علی واقع در شمال شهر صحنه و در منطقه زیبای دربند حجاری شده اند، گوردخمه بزرگ در بین اهالی محل به قبر کیکاووس، فرهاد تراش و گور شیرین و فرهاد معروف می باشد. اثر مذکور تنها گوردخمه دو طبقه موجود در کشور است که تا به حال در بین شهرهای استان کرمانشاه کشف گردیده است. به فاصله 100 متری از گوردخمه بزرگ، گوردخمه کوچک دیگری وجود دارد. باتوجه به نوع تراش این گوردخمه ها شبیه به هم است که می توان گفت هر دو هم زمان ساخته شده اند و متعلق به دوره ماد می باشند.

روستای هدف گردشگری کندوله: روستا در بخش دینور و در فاصله 50 کیلومتری غرب صحنه و 75 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد قدمت روستا را به آل بویه نسبت می دهند. روستا دارای خانه های قدیمی و سنتی و طبیعتی بکر و باغات منحصر به فرد انگور و گردو می باشد.

قصر شیرین

شهرستان قصر شیرین در غرب استان کرمانشاه در 21 کیلومتری مرز ایران و عراق قرار دارد. این شهرستان از شمال و غرب به کشور عراق، از شرق به شهرستان های سر پل ذهاب و گیلانغرب و از جنوب به استان ایلام و عراق محدود شده است. در 176 کیلومتری غرب شهرستان کرمانشاه قرار دارد و ارتفاع از سطح دریا 400 متر است. آب و هوای آن از نوع مدیترانه ای با تابستان های گرم و زمستان های معتدل است. مردم قصر شیرین به زبان کردی تکلم می کنند و فارسی زبان رسمی است.

صنایع دستی: جارو، حصیر، بادبزن، چیخ های حصیری، دمکنی، جا نانی، گلیم بافی، فرش بافی، گیوه بافی و از این قبیل اقدام می نمایند.

غذاهای محلی: قاپلی، ماسوا، خوراک لوبیا سبز و ترخینه

آثار تاریخی: در سطح شهرستان در حدود 100 اثر تاریخی را دارا می باشد. 30 اثر آن به ثبت ملی رسیده است که از شاخص ترین آن های می توان به عمارت خسرو، آتشکده چهار قاپی، کانال آبرسانی ساسانی (نهر شاهگدار)، عمارت بان قلعه، کاروانسرای شاه عباسی و همچنین موزه مردم شناسی را نام برد.

جاذبه های گردشگری: از جمله جاذبه های گردشگری طبیعی و یادمان های دفاع مقدس می توان به پارک نور، پارک دولت، چم امام حسن، پارک بسیج، رودخانه الوند، نخلستان ها، باغات بسیار زیبای درختان لیمو، پرتقال، نارنج، نخل های سوخته، خاکریزها، آثار به جا مانده از آلات و ادوات نظامی، بیمارستان تخریب شده و نمایشگاه جلوه های ایثار (5 کیلومتری ورودی شهر قصر شیرین) اشاره کرد.

چهار قاپی: آتشکده چهار قاپی، چهار قاپو یا به معنی چهار در از جمله آتشکده های دوره ساسانی است که در شهر مرزی قصر شیرین از زیباترین شهرهای استان کرمانشاه قرار دارد. این نوع آتشکده از نوع آتشکده هایی است که دارای دالان طواف بوده و به مرور زمان رواق آن فرو ریخته است و تنها در برخی از قسمت ها، آثاری از آن دیده می شود. آتشکده چهار قاپی از جمله بناهای تقویمی ایران بوده که جهت تشخیص شروع فصول سال از آن استفاده می شده است. این اثر تاریخی به جا مانده از دوره ساسانیان در نتیجه جنگ تحمیلی دچار آسیب های فراوان شد.

مراکز اقامتی:

هتل ابی عبدالحسین (ع)؛ خسروی (بلوار کربلا)- 08342473280

هتل امام رضا (ع)؛ خسروی (بلوار کربلا) 08342473346

هتل ثامن الحجج (ع)؛ خسروی (بلوار کربلا)- 08342473364

هتل ارگ؛ قصر شیرین (میدان ولیعصر) -08342425296

هتل کسری؛ قصر شیرین (بلوار کربلا)- 08342424720

هتل ژوان؛ قصر شیرین (خیابان ولیعصر)- 08342422270

هتل سهند؛ قصر شیرین (خیابان ولیعصر)- 08342425330

هتل مرمر؛ قصر شیرین (خیابان ولیعصر)- 08342426553

هتل ولیعصر (عج)؛ قصر شیرین- 08342426553

سفره خانه سنتی سیاوش؛ قصر شیرین- 08342422616

مهمان پذیر نخل طلایی؛ قصر شیرین- 08342423445

کنگاور

شهرستان کنگاور در مسیر اصلی همدان به کرمانشاه و در فاصله 94 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان اسدآباد، از جنوب به شهرستان نهاوند، از شرق به شهرستان تویسرکان و از غرب به شهرستان صحنه از دیگر شهرهای استان کرمانشاه منتهی می شود. شهر کنگاور اولین شهر شرقی استان کرمانشاه و به عبارتی دروازه ورودی استان کرمانشاه می باشد.

شاید شهرت کنگاور از آغاز تا امروز بیش تر به خاطر بنایی سنگی است که بر فراز صفحه ای در مرکز این شهر برپا گردیده و به نام معبد آناهیتا شهرت یافته است.

زبان مردم این شهر کردی است و فارسی زبان رسمی است. از سوغات این شهرستان نیز می توان اشاره ای به گلیم، صنایع چوب معرق، منبت و سازه های سنتی چون تنبور و سه تار اشاره داشت.

گزیده ای از آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه در کنگاور: معبد آناهیتا، امامزاده ابراهیم (ع)، پل کوچه، معدن تاریخی چل مران، حمام بزرگ، سراب ماران، سراب فش، سراب کبوتر لانه، سراب خرم آباد، تپه گودین و روستای فش.

معبد آناهیتا: معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور در مسیر همدان به کرمانشاه قرار دارد. این بنا روی تپه ای طبیعی ساخته شده است. معبد آناهیتا متعلق به آناهیتا، الهه پاکی و محلی برای نیایش آب بوده که یکی از چهار عنصر مقدس و مورد احترام ایرانیان باستان است.

سراب فش: سراب فش در 17 کیلومتری شمال غرب کنگاور در دهستان فش قرار دارد. این سراب در سال 82 به عنوان یک اثر گردشگری ملی به ثبت رسیده است. این سراب از چشمه های رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و وجود درختان سرسبز، آب گورا و زلال و پرندگان مهاجر در این منطقه، طبیعت زیبایی را به تصویر کشیده است.

رستوران و مراکز پذیرایی:

رستوران آناهیتا؛ کیلومتر اول جاده کرمانشاه – همدان - 09183370163

رستوران رز؛ کیلومتر 13 جاده نهاوند

کبابی آران؛ کیلومتر 5 دوراهی نهاوند- 09188374776

کبابی امیری؛ کیلومتر اول جاده کنگاور به کرمانشاه- 09373662556

رستوران دو راهی نهاوند- 0918388630

مجتمع دهکده سبز؛ مسیر راه کنگاور به تویسرکان- 09188370198

گیلانغرب

شهرستان گیلانغرب از سرسبزترین شهرهای استان کرمانشاه با مرکزیت شهر گیلانغرب در جنوب غربی استان کرمانشاه واقع شده است. گیلانغرب از طرف شمال به سرپل ذهاب و کرند، از مشرق و شمال شرقی به اسلام آباد و سرابله از طرف جنوب شرق و جنوب و جنوب غربی به ایوان، سومار و شهر مندلی عراق از طرف غرب به نفت شهر و قصر شیرین محدود می باشد. فاصله تا مرکز استان 155 کیلومتر و تا تهران 650 کیلومتر است. مردم گیلانغرب به زبان کردی تکلم می کنند و فارسی زبان رسمی است.

گیلانغرب به علت دفاع شجاعانه و مقاومت کم نظیر مردم آن در دوران دفاع مقدس از طرف مقام معظم رهبری مفتخر به دریافت عنوان دومین شهر مقاوم کشور شده است.

روغن حیوانی و انواع لبنیات محلی (ماست، کره، شیرازه، کشک، دوغ) این شهرستان طرفداران زیادی دارد. از مهم ترین صنایع دستی آن می توان به سیه مال (سیاه چادر)، چیغ یا چیت بافی، نمد و... اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری: از جمله جاذبه های گردشگری این شهرستان می توان به روستای گلین، منطقه ناودار، آبشار تنگه گلم، کاخ اربابی و آتشکده سراب مورت، دریاچه سراب مورت، سد مخزنی زاگرس، سد کله شک و قلا (قلعه) اشاره کرد.

روستای گلین: منطقه سرسبز گلین با رود خروشان و روستایی پلکانی و باغات زیبای انار و گردو و مردمانی صمیمی و مهمان نواز دارد.

منطقه ناودار: منطقه ای بکر با پوشش جنگلی درختان بلوط که راه ارتباطی با منطقه ایلام بزرگ می باشد و دارای محوطه های باستانی از جمله امله و میاندار و قروتگ می باشد.

آبشار زیبای تنگه گلم: آبشار زیبای تنگ گلم در حدود 15 کیلومتری غرب شهرستان گیلانغرب قرار گرفته است. کاخ اربابی و آتش کده سراب مورت، مجموعه کاخ اربابی و آتشکده سراب مورت که در حاشیه به ترتیب در ضلع شمالی و جنوبی دریاچه سراب مورت واقع گردیده است. متعلق به دوران اشکانی و ساسانی است.

مراکز پذیرایی:

رستوران بین راهی ایران زمین؛ گواوور- 08355382652

رستوران اردشیری؛ خیابان شهید بهشتی، جنب بانک ملی مرکزی

هتل اردشیری؛ مرکز شهر- 08343228084

شهر گیلانغرب استان کرمانشاه

هرسین

شهرستان هرسین در 44 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است. این شهرستان از شمال به شهرستان صحنه، از جنوب به استان لرستان، از شرق به نهاوند و از غرب به شهرستان کرمانشاه محدود می شود. شهرستان هرسین از شهرهای استان کرمانشاه محصور در کوه های سر به فلک کشیده ای چون بیستون، پرآو، کمرزرد، شیرز و... و رودهای خروشان گاماسیاب و دینور است. دو دشت بیستون و هرسین در کنار محوطه گنج دره به عنوان قدیمی ترین سکونتگاه بشری شناخته شده اند. این شهرستان ترکیبی از تاریخ، تمدن و طبیعت را در خود جای داده است.

مردم این شهرستان با زبان کردی صحبت می کنند و فارسی زبان رسمی است. از سوغات و صنایع دستی این شهرستان علاوه بر گلیم هرسین که خود جایگاه ویژه و منحصر به فردی دارد، می توان به نمد، گیوه و جاجیم نیز اشاره کرد.

گزیده ای از جاذبه های تاریخی و گردشگری و مذهبی شهرستان: محوطه جهانی بیستون، گوردخمه سرخ ده، گوردخمه های اسحاق وند، تخت شیرین، حوض سنگی (ساعت سنگی)، رودخانه گاماسیاب، رودخانه دینور آب، قلعه سرماج، روستای نجوبران، پارک شهر هرسین، تپه گنج دره، پل چهر و قلعه هرسین، امامزاده باقر (ع) بیستون و امامزاده مهدی (ع) هرسین اشاره کرد.

از جمله غذاهای خاص این شهرستان نیز می توان به کوفته ریزه، خورشت قلیه، آبگوشت باغبانی، آش خامکو، دنان روکانه و... اشاره کرد.

گوردخمه اسحاق وند: گوردخمه های اسحاق وند هرسین در شهرهای استان کرمانشاه سه گور سنگی تراشیده شده در کوه هستند که مربوط به دوره های پیش از اسلام احتمالا ماد، هخامنشیان و یا پارتی ها است. این گوردخمه ها در بیست و پنج کیلومتری جنوب غربی هرسین در شمال شرقی روستای ده نو قرار دارد. نام این گودخمه ها از روستایی به نام اسحاق وند گرفته شده است. این مجموعه شامل سه گوردخمه است. گوردخمه سمت راست بالاتر از دو گوردخمه دیگر قرار دارد. گوردخمه سمت چپ به شکل طاقچه ای به عمق 85 سانتی متر و عرض 2/10 متر است. گوردخمه میانی به عمق 75/1 و عرض 63/1 متر و گوردخمه سمت راست به عرض 2/10 متر است.

بیستون

بیستون از تاریخی ترین شهرهای استان کرمانشاه در 30 کیلومتری شمل شرقی کرمانشاه قرار دارد. در متون تاریخی به نام های بغستان به معنی جایگاه خدایان، بهیستان، بهیستون، بهستان و بیستون یاد شده است.

در این شهر محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون به تنهایی آثاری از ادوار مختلف تاریخی ایران شامل ماد، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی، ایلخانی و صفویه را شامل می شود. کتیبه بیستون هشتمین اثر کشور عزیزمان ایران اسلامی و اولین اثر از استان کرمانشاه می باشد که در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده است.

این شهر در حوزه اساطیر نیز آوازه ای به عظمت تاریخ دارد، چنانکه هرگاه نام بیستون جاری است یاد اسطوره های ایرانی در ذهن متبلور می گردد.

گزیده ای از آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی و گردشگری استان کرمانشاه در بیستون: غارهای شکارچیان، مر دودر، مرآفتاب، مر تاریک مربوط به دوران پیش از تاریخ، نیایشگاه مادی، نقش برجسته و سنگ نوشته داریوش اول که باارزش ترین میراث مکتوب سنگی است و 6 متر طول دارد و 3 متر و 20 سانتی متر عرض دارد، پیکره هرکول، نقش برجسته ی گودرز دوم، نقش برجسته مهرداد دوم، نقش برجسته بلاش، فرهاد تراش، پل خسرو، بقایای کاخ خسرو.

گردشگری دفاع مقدس

در جنگ 8 ساله عراق علیه ایران (دفاع مقدس) استان کرمانشاه یکی از صحنه های اصلی تهاجم و نبرد بوده و نقش بارزی را ایفا نموده است.

مردم غیور این خطه بارها آماج حملات ناجوانمردانه موشکی و هوایی دشمن قرار گرفته اند.

رزمندگان اسلام در این استان پس از فتح خرمشهر نیز کماکان در مقابله با تهاجمات دشمن جهت بازپس گیری مناطق اشغالی در شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب، قصر شیرین، پاوه و اورامانات عملیات های متعددی را انجام داده اند که در نهایت با رقم خوردن عملیات مرصاد به صحنه اضمحلال و نابودی دشمن تبدیل شده و در تاریخ افتخارات مرزنشینان غرب کشور به ثبت رسید.

بدین جهت تمام اقشار در 5 مرداد، روز ملی استان کرمانشاه، سال روز حماسه غرور آفرین مرصاد را جشن می گیرند و عنوان دومین شهر مقاوم کشور نیز به این استان و شهرستان گیلانغرب اطلاق گردیده است.

از مهم ترین عملیات های صورت گرفته در این استان می توان به عملیات مسلم بن عقیل، بازی دراز، روح الله، کربلای 6، رجایی و باهنر، والفجر 10، بیت المقدس 4، محمد رسول الله و عملیات مرصاد اشاره کرد.

گردشگری جنگ (دفاع مقدس) به عنوان یکی از قابلیت های توسعه در استان های درگیر جنگ تحمیلی می گذرد اما نه تنها آثار آن را در اقصی نقاط شهرهای مرزی می توان دید، بلکه مناطق عملیاتی و یادمان های دفاع شهدا علاوه بر مصادیق بارز و ملموس در دل و جان این مردمان با یادآوری رشادت ها و جنگاوری جوانان و فرماندهان و مردمان این کهن سرزمین ماندگار است. این آثار که در حال حاضر هدف سفر کاروان های راهیان نور است اما این ظرفیت را دارد تا گردشگران بسیاری را به خود جذب کند و گردشگری جنگ می تواند کاربردهای اجتماعی و فرهنگی گوناگونی را در جامعه داشته باشد که تسهیل در جریان هویت بخشی به جامعه به ویژه جوانان از جمله مهم ترین کارکردهای آن است.

گردشگری دفاع مقدس

مسیرهای گردشگری پیشنهادی شهرهای استان کرمانشاه

این مسیر پیشنهادی به سمت شرق و شمال شرق کرمانشاه امتداد می یابد و شما در این مسیر از شهرهای هرسین، بیستون، صحنه، کنگاور و  عبور خواهید کرد و ضمن بازدید از آثار تاریخی می توانید از مناظر بدیع و زیبای طبیعی نیز لذت ببرید. لطفا جهت دریافت اطلاعات از این مناطق به مطالب نوشته شده ی بالا رجوع کنید.

در این مسیر پیشنهادی که به سمت شمال غرب کرمانشاه ادامه دارد شما از شهرهای روانسر، پاوه و جوانرود عبور خواهید کرد و ضمن بازدید از آثار تاریخی می توانید از غار قوری قلعه، روستای شگفت انگیز هجیج، سراب نیلوفر و بسیاری دیگر مناطق و جاذبه های طبیعی نیز بهره مند شوید. این مسیر به واسطه ی ویژگی هایش حتما برای دوستداران طبیعت بسیار جالب خواهد بود.

این مسیر نیز شما رو به سوی غرب و جنوب غرب کرمانشاه رهنمون می سازد و شما را از شهرهای اسلام آباد غرب، گیلانغرب، قصرشیرین، کرند و سرپل ذهاب عبور خواهد داد و امکان دیدار آثار تاریخی و طبیعی این مناطق را برایتان میسر خواهد کرد. توضیح لازمه این که به علت تعدد جاذبه ها در این منطقه بهتر است برنامه خود را برای بیش از یک روز در نظر بگیرید.

Hamgardi_4135noda019

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: همگردی
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۱۶۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان