//
کدخبر: ۱۳۸۳۴ //

نخستین پایتخت ایران را بیشتر بشناسید + تصاویر

هگمتانه که نخستین پایتخت ایران بوده از معدود شهرهای باستانی است که هنوز اهمیت خود را حفظ کرده است.

به گزارش فرتاک نیوز، هگمتانه نام شهری است که پایتخت تابستانی هخامنشیان و نخستین پایتخت ایران به حساب می‌آید. این شهر کهن از معدود شهرهای باستانی است که هنوز زنده است و همچنان اهمیت خودش را حفظ کرده است.

بنا بر این گزارش، به گواه تاریخ شهر هگمتانه ساخته دیا اکو، نخستین پادشاه مادها بوده و هفت دیوار داشته که هر کدام آنها به رنگ یکی از سیاره ها بوده است.

 

 
نخستین پایتخت ایران را بیشتر بشناسید + تصاویر
 
 
این شهر در سال 550 پیش از میلاد به تسخیر کوروش درآمد و در سال 330 پیش از میلاد و همزمان با سقوط حکومت هخامنشیان به دست اسکندر مقدونی تخریب شد.

شایان ذکر است از جمله ویژگی‌های شهر باستانی هگمتانه می توان به معماری و طرح و نقشه منظم این شهر اشاره کرد  که در بین آثار باستانی به دست آمده کم‌ سابقه است. آثار کشف شده حاکی از وجود یک شبکهٔ منظم و پیشرفتهٔ آب‌رسانی در شهر حکومتی مادها و پارت ها است.

 
در فواصل بین کانال‌های آب رسانی، معابری با عرض ۵/۳ متر وجود داشته و کف این معابر با آجرهای مربع شکل و منظمی فرش شده‌ است. بنا بر آنچه در نتیجه تحقیقات به دست آمده، در فواصل ۳۵ متری بین معابر، دو سری واحدهای ساختمانی قرار دارند که هر کدام دربرگیرنده یک حیاط مرکزی بوده که اتاق‌ها و انبارهایی به صورت قرینه در گرداگرد آن وجود داشته اند.
 

نخستین پایتخت ایران را بیشتر بشناسید + تصاویر

 

 

در اینجا باید گفت قدمت تاریخی حفاری‌های علمی تپه هگمتانه به سال 1913 برمی‌گردد ولی نتایج اولیه کاوش‌های این تپه هرگز منتشر نشد.

 
به طور کلی در یکصد سال اخیر باستان‌شناسان داخلی و خارجی بارها این تپه را حفاری کرده‌اند. ضمناً در طول حفاری‌های انجام شده، آثار ارزشمند و بی‌نظیری کشف گردیده، که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آنهاست.
 
نخستین پایتخت ایران را بیشتر بشناسید + تصاویر
 

گفتنی است؛ از آثاری که بر اثر حفاری در تپه‌های هگمتانه یافت شده می توان به لوح زرین به نام آریا، لوح زرین به نام آرشام، لوح زرین به نام داریوش دوم، لوح زرین به نام اردشیر دوم، کوزه‌ای شکسته به جا مانده از دوره خشایارشا پسر داریوش یکم، بشقاب نقره‌ای با قطر دهانه ۲۰ سانتیمتر از دوره هخامنشی، بشقاب یا جام نقره مربوط به دوره اردشیر یکم هخامنشی و پایهٔ ستون سنگی مربوط به اردشیر دوم هخامنشی اشاره کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان