//
کدخبر: ۱۲۶۶۷ //

ویژگی‌‌های یک راهنمای تور خوب چیست؟

یکی از ویژگی‌های راهنمایان تور محلی که باعث می‌شود تجربه‌ای لذت‌بخش برای مسافران رقم بخورد، اشتیاق و علاقه‌ی او به شهر و مکانی است که قصد معرفی آن را دارد.

 ویژگی‌‌های یک راهنمای تور خوب چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

یک راهنمای تور خوب یکی از عوامل موفقیت تورهای گردشگری است.

بسیاری از افراد، سفر با تور را ترجیح می‌دهند. به خصوص در سفر به خارج از کشور که با فرهنگ، زبان و محیط کاملا متفاوتی روبه‌رو هستیم. سفر با تور مزایای مختلفی دارد.

یکی از مهم‌ترین مزایای تورها این است که یک راهنمای تور در طول سفر، مسافران را راهنمایی می‌کند. بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت یک تور، داشتن یک راهنمای خوب و مجرب است.

ویژگی‌هایی که یک راهنمای تور باید داشته باشد علاوه بر ویژگی‌های عمومی شامل برخی ویژگی‌های اختصاصی است که به نوع توری که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. مثلا آمادگی بدنی یکی از ویژگی‌های مهم برای راهنمایانی است که تورهای طبیعت‌گردی را هدایت می‌کنند.

در ادامه با برخی از ویژگی‌هایی که یک راهنمای تور خوب باید داشته باشد، آشنا می‌شویم.

مهارت‌های ارتباطی قوی

یکی از مهم‌ترین وظایف راهنمای تور، برقراری ارتباط با افراد مختلف است؛ چه مسافران و چه افراد دیگری که در جریان بازدیدهای مختلف با آنها روبه‌رو می‌شویم. بنابراین کسی که می‌خواهد راهنمای تور خوبی باشد باید مهارت‌های ارتباطی را به خوبی بلد باشد و بتواند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کند. راهنمای تور باید بتواند در مقابل جمعی از مسافران صحبت کند. صحبت‌های او باید واضح و قابل فهم باشد و با صدای رسا عنوان شود.

با شخصیت و اجتماعی بودن

اجتماعی بودن به نوعی، سطح پیشرفته‌ی مهارت قبل است. البته اجتماعی بودن در بسیاری از مواقع، مهارتی نیست که با آموزش به دست بیاید. برخی از افراد، ذاتا اجتماعی هستند و راحت‌تر از دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و از حضور در جمع‌های مختلف نمی‌ترسند. علاوه بر اجتماعی بودن، فرد باید قوانین و اخلاق حضور در جامعه و گروه‌های مختلف را رعایت کند. همچنین باید به نحوی رفتار کند که مسافران هم با او و هم با سایر مسافران احساس راحتی داشته باشند و رابطه‌ی سرد و خشک اولیه را به رابطه‌ای دوستانه و گرم تبدیل کند.

حافظه‌ی خوب و هوش کافی

یک راهنمای تور دائما با اطلاعات و ارقام گوناگون در مورد جاذبه‌ها و دیدنی‌های یک مکان در ارتباط است. بنابراین باید هوش کافی برای درک این اطلاعات و حافظه‌ی خوب برای به یاد سپردن آنها داشته باشد. همچنین باید بتواند این اطلاعات را به درستی و به راحتی به دیگران منتقل کند. خواندن اطلاعات جاذبه‌ی گردشگری از روی یک کاغذ، گرچه ممکن است اطلاعات لازم را به مسافران منتقل کند اما بسیار خسته‌کننده است. راهنمای تور باید اطلاعات خود را به نحوی منتقل کند که گویی تجربیات شخصی خود را بیان می‌کند.

توانایی بداهه‌گویی

توانایی بداهه‌گویی یکی از ویژگی‌های راهنمایان تور است. البته این ویژگی به این معنا نیست که برای مسافران تئاتر بداهه اجرا کنید یا هر چیزی که به ذهن‌تان رسید بگویید. بلکه منظور از بداهه‌گویی توانایی جمع‌‌ کردن و سرو سامان دادن به گفت و گوهای مختلف است. علاوه بر این، تسلط بر موضوع و توانایی پاسخگویی به سوالاتی که توسط مسافران مطرح می‌شود هم به نوعی توانایی بداهه‌گویی را نشان می‌دهد. پس، یک راهنمای تور وظیفه دارد که فرصت سوال کردن را برای مسافران فراهم کند و باید توانایی پاسخگویی و راهنمایی آنها را داشته باشد.

اشتیاق به کار

یک راهنمای تور باید کارش را با اشتیاق و علاقه انجام دهد. از آنجایی که راهنمای تور به طور مستقیم با مسافران در ارتباط است، اشتیاق و ذوق او در کار، به مسافران هم منتقل می‌شود. به این ترتیب، مسافرانی که در تور شرکت دارند، با اشتیاق بیشتری به صحبت‌های راهنما گوش می‌دهند و با انرژی بیشتری با او همراهی می‌کنند.

شوخ طبعی

درست مثل اشتیاق به کار و اجتماعی بودن، این ویژگی یعنی شوخ‌طبعی هم به طور مستقیم با مسافران در ارتباط است. کمی حس شوخ‌طبیعی البته با رعایت حریم‌ها، یخ روابط را می‌شکند و کمی سرگرمی و تفریح به سفر اضافه می‌کند.

دقت و وقت‌شناسی

وقت‌شناسی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک راهنمای تور است. راهنما اگر وقت‌شناس نباشد، نتواند به موقع مسافران را به مقصدی برساند یا در یک مبدا دور هم جمع کند، تجربه‌ی ناخوشایندی برای مسافران رقم می‌زند. شرکت‌کنندگان در تور از بسیاری از برنامه‌های خود عقب می‌مانند و این موجب نارضایتی و ناامیدی آنها می‌شود.

توانایی جهت‌یابی

البته یکی از ویژگی‌های مهم هر راهنمای تور، آشنایی کامل با محیطی است که قرار است آن را به دیگران معرفی کند. اما گاهی شرایطی پیش می‌آید که فرد باید گروه را به یک مکان جدید منتقل کند یا برخی از مسافران را برای رسیدن به مقصدشان راهنمایی کند. در این صورت، باید توانایی جهت‌یابی داشته باشد.

آشنایی کامل با محیط و فرهنگ بومی درست مثل یکی از اهالی

بسیاری از افراد این توانایی را دارند که مجموعه‌ای از اطلاعات را حفظ کنند و برای عده‌ای دیگر بازگو کنند اما آن ویژگی که راهنمایان تور را از دیگران متمایز می‌کند، اشراف کامل به محیط و فرهنگ مقصد مورد نظر است. در واقع اگر راهنمای تور کاملا با مقصد مورد نظر آشنایی داسته باشد و حتی تجارب شخصی هم در این زمینه داشته باشد، می‌تواند تجربه‌ای خوشایند از سفر با یک راهنمای تور مجرب و کاربلد را برای مسافران رقم بزند. اگر یک راهنمای تور این ویژگی را داشته باشد، مسافران علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری، در تمام بخش‌های سفر خود می‌توانند روی راهنمایی و کمک‌های او حساب کنند.

علاقه به شهر و زادگاه

یکی از ویژگی‌های راهنمایان تور محلی که باعث می‌شود تجربه‌ای لذت‌بخش برای مسافران رقم بخورد، اشتیاق و علاقه‌ی او به شهر و مکانی است که قصد معرفی آن را دارد. البته این علاقه نباید باعث تعصب و چشم بستن روی حقایق شود. همه می‌توانند مجموعه‌ای از اعداد و ارقام را حفظ کنند و در مقابل جمع تکرار کنند اما کسی که به آن محل تعلق خاطر داشته باشد، بهتر می‌تواند احساس خود را منتقل کند و مسافران را در این شور و اشتیاق شریک کند.

تسلط به زبان مبدا و مقصد

در تورهای بین‌المللی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های راهنمای تور، تسلط کامل به زبان مبدا و مقصد است چرا که در چنین تورهایی، مهم‌ترین وسیله‌ی ارتباطی بین مسافران و اهالی، یعنی زبان، کاملا متفاوت است.

آشنایی با کمک‌های اولیه

یکی از توانایی‌هایی که راهنمایان تور باید داشته باشند، آشنایی با کمک‌های اولیه است. زیرا در طول سفر ممکن است حوادثی پیش بیاید که گاه با یک تدبیر ساده از بروز مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری می‌شود.

 

 

منبع: فردا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۶۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان