//
کدخبر: ۶۶۵۹۳ //

سازه های بتونی مقابل زلزله مقاوم ترند یا سازه های فلزی؟/ تهران تا چند ریشتر مقابل زلزله مقاومت می کند؟

رییس هیات مدیره انجمن صنفی مهندسان ساختمان گفت: سازه هایی که حدود12-10 سال پیش با نقشه ها و محاسبات جدید ساخته شده اند مقابل زلزله مقاوم تر هستند

سازه های بتونی مقابل زلزله مقاوم ترند یا سازه های فلزی؟/ تهران تا چند ریشتر مقابل زلزله مقاومت می کند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

علیرضا سرحدی، رییس هیات مدیره  انجمن صنفی مهندسان ساختمان،در پاسخ به این سوال که چه سازه هایی مقابل زلزله مقاوم تر  هستند؟ گفت: در شهر تهران اکثر سازه ها طبق آیین نامه، فلزی یا بتونی هستند که عموما برای زلزله های بالا محاسبه شده ولی متاسفانه بعضی وقت ها افرادی با بد اجرا کردن ضوابط سبب ابهام در پروژه می شوند بدین معنا که مشخص نمی شود در  اجرا چه اتفاقی افتاده است.

 

وی افزود: در مجموع سازه هایی که حدود 12-10 سال پیش با نقشه ها و محاسبات جدید ساخته شده مقابل زلزله مقاوم تر هستند و چنانچه اصولی ساخته شوند تفاوتی در بتونی یا فلزی بودن سازه ندارد.

 

رییس هیات مدیره  انجمن صنفی مهندسان ساختمان ادامه داد: محاسباتی که انجام می دهیم حدود 8 ریشتر را پیش بینی کرده ایم که سازه ها مقاومت لازم را داشته باشند ولی دقت به انجام آن کار تعیین کننده است که متاسفانه گاهی برخی افراد  تخلف کردند، به طور مثال برخی از افراد ساختمانی را که برای چهار طبقه محاسبه شده بدون توجه به اصول ساخت، پنج یا شش طبقه درست می کنند  که این اتفاقات کار را دچار مشکل می سازد.

 

سرحدی در خصوص میزان مقاومت ساختمان ها و بافت های قدیمی تهران مقابل زمین لرزه تصریح کرد: چنانچه  ساختمان ها طبق اصول و قوانین مربوطه ساخته شوند فرو نمی ریزند و از ریشه دچار شکست نمی شوند فقط در شرایط حاد، نمای ساختمان و دیوارهای خارجی دچار آسیب و ریزش می شود و این اطمینان را می دهم که ساختمان به طور کلی آوار نمی شود و فرو نمی ریزد البته بافت های فرسوده و ساختمان هایی که بد و خلاف اصول مهندسی و شهرسازی ساخته شده اند از این موضوع مستثنی می شوند.

 

وی افزود:  متاسفانه به علت مدیریت و نظارت غلط شهرداری و تراکم فروشی هایی که قبلا انجام شده چون طبق اصول و ضوابط مهندسی ساخته و نظارت نشده اند احتمال خسارت در این مجموعه ها پیش بینی می شود.

 

رییس هیات مدیره  انجمن صنفی مهندسان ساختمان تاکید کرد: در شرایط فعلی، نباید نگرانی آنچنانی بابت سازه هایی که اصولی و  تازه ساخته شده داشته باشیم.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: برنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۵۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان