//
کدخبر: ۴۳۰۹۲ //
ورزشگاه جای استعمال سیگار و مواد مخدر نیست

نمی‌توان گفت فوتبالیست‌ها قلیان و سیگار نمی‌کشند/ مسئول کنترل زندگی شخصی بازیکنان نیستیم

رئیس سازمان لیگ در مورد ممنوعیت استعمال سیگار در ورزشگاه‌ها توضیحات مهمی ارائه داد.

نمی‌توان گفت فوتبالیست‌ها قلیان و سیگار نمی‌کشند/ مسئول کنترل زندگی شخصی بازیکنان نیستیم
به گزارش فرتاک نیوز،

حیدر بهاروند نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ نسبت به سایر مدیران فوتبال ایران کمتر مصاحبه می‌کند. او پست مهم و استراتژیکی در اختیار دارد و اتوجه به فضای فوتبال ایران و اتفاقات عجیب و غریبی که هر روز شاهد آن هستیم، بهاروند این فرصت را دارد که مدام در رسانه‌های مختلف حضور داشته باشد اما نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال ایران ترجیح می‌دهد وقت خود را صرف پیگیری مسائل مهم فوتبال کند تا صحبت کردن در رسانه‌ها.

با این وجود چند روز قبل هیئت رئیسه سازمان لیگ برتر با تصویب قانونی پرسروصدا رسما اعلام کرد که از این پس تماشاگران اجازه استعمال سیگار در ورزشگاه‌ها را نخواهند داشت. اهمیت موضوع ارتباط سیگار و فوتبال، اما به قدری زیاد بود که گفت‌وگویی با نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال ترتیب دادیم تا درباره چرایی تصویب این قانون توضیحاتی ارائه بدهد که این مساله با استقبال حیدر بهاروند همراه شد.

بهاروند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری میزان، در مورد ممنوعیت استعمال سیگار در ورزشگاه‌ها و ... صحبت‌های جالبی را مطرح کرد که در زیر می‌خوانید:

* ممنوعیت استعمال سیگار در ورزشگاه‌های ایران سروصدای زیادی در محافل ورزشی به راه انداخته است. چه شد که تصمیم گرفتید این قانون را اجرایی کنید؟

همه عزیزان دیدند که afc باشگاه پرسپولیس را به خاطر استعمال سیگار در ورزشگاه جریمه کرد. طبق قوانین داخلی هم کشیدن سیگار در اماکن عمومی به صورت رسمی ممنوع شده است. به این ترتیب ما هم باید برای این موضوع با بهتر است بگویم معضل بزرگ فکری می‌کردیم. ورزشگاه یک مکان عمومی است و محلی از برای برگزاری یک مسابقه ورزشی و تماشای آن نه کشیدن سیگار!

* اما شمار زیادی از تماشاگرانی که در ورزشگاه‌ها حاضر می‌شوند سیگاری هستند.

ما به سیگاری بودن یا نبودن تماشاگران کاری نداریم. از نظر اجتماعی هم با توجه به اینکه جوان‌های زیادی برای تماشای بازی به ورزشگاه‌ها می‌آیند ما وظیفه داریم به شرایط آنها رسیدگی کنیم که محیط باعث آلوده شدن آنها به این داستان‌ها نشود. شما اشاره کردید که خیلی‌ها سیگارمی‌کشند. درست است، اما از طرف دیگر خیلی‌ها هم سیگار نمی‌کشند. تکلیف آنهایی که سیگار نمی‌کشند و مجبور هستند در بدترین شرایط بو و دود بد سیگار را در طول مسابقه تحمل کنند چیست؟ در ضمن کشیدن سیگار در بسیاری از کشور‌ها در ورزشگاه ممنوع است و این قانون فقط شامل ایران نمی‌شود. همه دیدید که کنفدراسیون فوتبال اسیا ایران را به خاطر استعمال سیگار جریمه کرد و تکرار این مسئله جرایم سنگین‌تری به دنبال خواهد داشت.

* با پزشکان هم برای این اتخاذ این تصمیم مشورت داشتید؟

ما بررسی‌های زیادی درباره این قانون داشتیم. فهمیدن این موضوعه که سیگار و دود آن برای سلامتی استعمال‌کننده و اطرافیان آنها ضرر‌های زیادی دارد اصلا سخت نیست. شما توجه کنید که در محیطی که در آن مسابقه ورزشی برگزار می‌شود به یکباره ۳۰ هزار نفر از هواداران به صورت همزمان با هم سیگار دود می‌کنند! دود این ۳۰ هزار نخ سیگار قطعا محیط ورزشگاه را کثیف می‌کند. تماشاگران عزیز هم‌چنین توجه داشته باشند که فیلتر‌های این سیگار‌ها در همان سکو‌ها انداخته می‌شود و اعضای خدمات ورزشگاه مجبور می‌شوند بعد از مسابقات ساعت‌ها برای پاکسازی تلاش داشته باشند. البته جدا از این مسائل ما متخصان پزشکی هم درباره بحران سیگار در ورزشگاه بحث و تبادل نظر داشتیم.

* نظر آنها چه بود؟

کارشناسان معتقد بودند با توجه به مصرف بی رویه سیگار باعث می‌شود هوای اطراف ورزشگاه‌ها جزو آلوده‌ترین نقاط شهر‌ها باشد. درباره استادیوم آزادی که این مسئله برای همه مشهود است و کارشناسان به ما اعلام کردند که درمواقع برگزاری بازی‌ها هوای محیط ورزشگاه آزادی به خاطر استعمال سیگار جزو آلوده‌ترین نقاط تهران است. این یک واقعیت تلخ است که در طول نود دقیقه مدام از سکو‌ها دود بلند می‌شود! تازه به قبل از بازی و وقفه بین دو نیمه کاری نداریم! این فضا روی سلامتی مردم و بازیکنان تاثیر منفی می‌گذارد.

* در بازی ایران - کره جنوبی در همین مرحله انتخابی جام جهانی، بعد از بازی یکی از بازیکنان این تیم عملا در جمع خبرنگاران با اشاره به جو وحشتناک ورزشگاه گفت که دیگر دوست ندارد در آزادی بازی کند چون بوی بد سیگار در همه جا او را اذیت می‌کند!

از این موارد زیاد داشته‌ایم و ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا هم گزارش‌های مختلفی درباره استعمال سیگار در ورزشگاه‌های ایران به afc ارسال کرده‌اند. با این وجود ما از این پس به شکلی جدی پای این قانون ایستاده‌ایم و دیگر هیچ کسی در ورزشگاه اجازه سیگار کشیدن نخواهد داشت.

* داخل بردن سیگار هم ممنوع است؟

سیگار جزو اقلام ممنوعه خواهد بود و به این ترتیب اصلا کسی اجازه نخواهد داشت داخل ورزشگاه با خود سیگار داشته باشد. ماموران محترم یگان ویژه هر کجا سیگار ببینند آن را می‌گیرند و اگر در سکو‌ها ببینند که فردی در حال سیگار کشیدن است قطعا به موضوع رسیدگی لازم را خواهند داشت. حتی بیرون از محیط ورزشگاه در راهرو‌های خروجی هم کسی اجاره سیگار کشیدن ندارد.

* البته ممکن است با این قانون شاهد کاهش حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها هم باشیم.

سلامتی از هر چیزی برای ما مهم‌تر است. ورزشگاه محل سیگار کشیدن و دود کردن موادمخدر نیست! مردم عزیزی که به ورزشگاه می‌آیند قطعا به سینما هم می‌روند. آیا در سینما هم سیگار می‌کشند؟ یا در اتوبوس و مترو، مدرسه و دانشگاه و ...؟ همینطور که سیگار نکشیدن در این اماکن برای مردم ما تبدیل به یک فرهنگ شده است و همه آن را رعایت می‌کنند، سیگار نکشیدن در ورزشگاه‌ها نیز باید تبیل به یک فرهنگ شود. من از همه رسانه‌ها و همکاران عزیز هم می‌خواهم که برای این فرهنگ‌سازی و توجه به سلامتی مردم فوتبالدوستان کمک کنند تا مسابقات فوتبال ایران در محیط‌هایی سالم‌تر برگزار شود. خدا شاهد است بعضا خیلی از آدم‌ها به خاطر هوای آلوده و بوی بد سیگار حاضر نمی‌شوند به ورزشگاه بروند. با این قانون اگر طبق نظر شما خیلی‌ها نخواهند به ورزشگاه بیایند، به جای آنها خیلی‌ها از این پس به ورزشگاه می‌آیند.

* آقای بهاروند بعضا در رسانه‌ها گزارش‌هایی هم منتشر می‌شود که بازیکنان فوتبال ایران قلیان می‌کشند و حتی برخی از آنها سیگاری هم هستند.‌

نمی‌توان گفت که چنین چیزی دروغ است اما ما درزندگی شخصی افراد هم سرک نمی‌کشیم. سازمان لیگ هم مسئول کنترل مسائل شخصی بازیکنان نیست و طبق قوانین و آئین‌نامه‌ها فقط مسابقات را برگزار می‌کند اما اگر موردی درباره رفتار‌های ناشایست بازیکنان و مسائل این چنینی که ماهیت فوتبال را توسط بازیکنان زیر سوال ببرد شاهد باشیم، قطعا مسئولان مربوطه به آن رسیدگی خواهند داشت.

 

منبع: میزان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۰۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان