تاریخ انتشار: 1402/06/03 15:01
کد خبر: 624

تقسیم حق پخش/باز هم کلاه بر سر باشگاه‌ها؟

تقسیم حق پخش/باز هم کلاه بر سر باشگاه‌ها؟

حامد بهروزی راد؛ طی طرحی درآمد حاصل از حق پخش قرار است میان باشگاه ها و صدا و سیما تقسیم شود که خواهیم دید به چه شکل خواهد بود.

در نامه‌ای که توسط مهدی تاج، ریاست فدراسیون فوتبال برای سازمان لیگ فوتبال ارسال شد طرحی مبنی بر تقسیم 50 درصدی حق پخش میان باشگاه‌ها و صدا و سیما مطرح شد.

در این نامه مطرح شده است که به درخواست جمعی از مدیران عامل باشگاه‌های فوتبال و پیگیری نمایندگان مجلس طرحی پیشنهاد شده است که باشگاه‌ها باید به آن عمل کنند تا به درآمد خود از حق پخش برسند.

در این طرح وزارت ورزش و جوانان به نمایندگی از فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها باید همه درآمد‌های حاصل از محل تبلیغات محیطی در اطراف زمین چمن استادیوم و تبلیغات اسپانسر‌های روی لباس مسابقات را به خزانه دولت واریز کند. صدا و سیما هم باید همه درآمد حاصله از تبلیغات قبل، حین و بعد از مسابقات ورزشی تیم‌های ایرانی باشگاهی و ملی را به همین محل واریز کند. پس از آن تمام این مبلغ به صورت برابر میان صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان تقسیم می‌شود.

*سهم هر رشته چقدر خواهد بود؟

طبق این طرح درآمد حاصله وزارت ورزش باید بین فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها تقسیم شود. نکته‌ای که مورد توجه است این است که این تقسیم به چه شکل خواهد بود و کدام رشته‌ها و باشگاه های سهم بیشتری خواهند داشت؟ به عنوان مثال فوتبال و والیبال هر دو دارای تبلیغات محیطی، اسپانسر روی پیراهن و تبلیغات صدا و سیما است اما قطعا میزان محبوبیت فوتبال تفاوت هایی را رقم خواهد زد. اینکه به چه میزان از این مبلغ صرف تیم‌های ملی خواهد شد هم سوالی است.

6666

*تبلیغات محیطی و اسپانسر هم برای صدا و سیما؟

نکته قابل توجه در این طرح شاید تقسیم درآمد های حاصل از تبلیغات محیطی و اسپانسر‌های روی پیراهن باشگاه‌ها است. در تمام نقاط جهان این درآمد‌ها تمامأ برای باشگاه‌ها است و قیمت آن بسته به میزان ارزش تبلیغات بر روی آن باشگاه است. اینکه چرا حالا که می‌خواهند میزانی از حق پخش را به باشگاه بدهند از میزان باقی درآمد های آنها می‌کاهند جای سوال دارد.

*تقسیم منابع بر اساس رتبه یا میزان محبوبیت؟

هرچند که هنوز میزان درآمد سازمان لیگ و باشگاه‌های لیگ برتر از این طرح مشخص نیست اما پس از مشخص شدن آن روش تقسیم آن میان باشگاه‌های لیگ برتری هنوز اعلام نشده است. در اغلب نقاط جهان این درآمد براساس رتبه نهایی در لیگ برتر تقسیم می‌شود تا باشگاه‌ها انگیزه‌ای مهم برای ارتقای رتبه خود داشته باشند. نکته دیگر این است که قطعا میزان درآمد باشگاه‌ها از تبلیغات محیطی و اسپانسرهای روی پیراهن یکی نخواهد بود، درآمد حاصل از این دو مورد به چه شکل تقسیم خواهد شد؟ آیا بر اساس رتبه تقسیم خواهد شد یا هر باشگاه نصف درآمدش را به صدا و سیما می‌دهد و مابقی برای خودش است؟ قطعا در صورتی که بخواهد براساس رتبه تقسیم شود اعتراض باشگاه‌های مهم فوتبال ایران نظیر سرخابی‌های پایتخت را به همراه خواهد داشت. چراکه میان میزان درآمد آنها از این دو محل با باقی باشگاه‌ها تفاوت بسیاری دارد.

*صدا و سیما و سهیم بودن در پخش زنده های اینترنتی

در این طرح گفته شده است که ١٠ درصد از مبلغ درآمدهای حاصل از پخش محتوای ورزشی در سامانه‌های نمایش آنلاین، تلویزیون تعاملی و وبسایت‌ها باید به حساب تعیین شده واریز شود و مانند باقی درآمد ها میان صدا و سیما و وزارت ورزش و جوانان به مساوات تقسیم شود. اینکه چرا باید صدا و سیما در درآمد پخش زنده های مسابقات ورزشی هم درآمد داشته باشد سوالی دیگر برای اهالی ورزش است.

در این طرح نکات زیاد دیگری وجود دارد که هنوز ابهاماتی دارد و قطعا باید شفاف‌سازی صورت بگیرد. حالا باید منتظر ماند و دید در جلسه‌ای که مسئولان با مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر دارند آیا باشگاه‌ها از این طرح اسقبال می‌کنند یا عطای این شکل حق پخش را به لقایش می‌بخشند. البته که اگر در بند‌ها و تبصره‌های آن تغییراتی لحاظ شود قطعا می‌تواند برای ورزش مفید باشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://fartakvarzeshi.com/d/45arq3

آخرین اخبار