//
کدخبر: ۱۹۰۲۰ //

طارمی می‌تواند خواننده شود!/ او و ماهینی در فوتبال موفق‌تر از من در موسیقی هستند

انتشار ویدیویی از خواندن مهدی طارمی مهاجم ملی‌پوش پرسپولیس در کنار همشهری‌های بوشهری‌اش، بازتاب زیادی در فضای مجازی داشته است.

طارمی می‌تواند خواننده شود!/ او و ماهینی در فوتبال موفق‌تر از من در موسیقی هستند

به گزارش فرتاک نیوز، انتشار ویدیویی از خواندن مهدی طارمی مهاجم ملی‌پوش پرسپولیس در کنار همشهری‌های بوشهری‌اش، بازتاب زیادی در فضای مجازی داشته است. اما یکی از کسانی که در کنار طارمی، ساز محلی جنوبی را می‌نوازد، محسن شریفیان موسیقیدان بوشهری است که به‌عنوان سرپرست گروه «لیان» به عنوان یکی از مطرح‌ترین و باسابقه‌ترین گروه‌های موسیقی بومی ایران فعالیت می‌کند و تاکنون کنسرت‌های زیادی را در ایران و خارج از کشور برگزار کرده است و کتاب‌های اهل زمین؛ موسیقی و اوهام در جزیره خارگ، اهل ماتم آواها و آیین سوگواری در بوشهر، دلیران خاموش، موسیقی بوشهر در عصر باستان، موسیقی بوشهر پس از اسلام؛ سازشناسی موسیقی بوشهر و همچنین آلبوم‌های بدون کلام از موسیقی جنوب ایران با نام لیانا، شَپ، بندری، موج، سیراف، محله خمونی، خیام خوانی، شروه خوانی در بوشهر، پار و پیرار، اهل ماتم و دینگو مارو از آثار اوست.

 

 

مخوانی طارمی و حسین ماهینی در کنار شریفیان باعث شد تا به سراغ شریفیان برویم و درباره این ویدیو منتشر شده و دوستی‌اش با ستاره‌های پرسپولیس با وی صحبت کنیم. وی در گفت‌وگوی اختصاصی خود با «گل» به این موضوع اشاره کرد که فوتبال و موسیقی شباهت‌های زیادی با هم دارند و می‌توان از آنها در کنار هم برای گسترش فرهنگ ایرانی استفاده کرد.

 

این ماجرای خواندن مهدی طارمی در کنار شما و انتشار ویدیویی که بازتاب زیادی داشته است، چطور شکل گرفت؟

این موضوع خیلی اتفاقی رخ داد. من به اتفاق طارمی و ماهینی و پیمان رجبی به برنامه‌ای در بوشهر دعوت شده بودیم و در انتهاى برنامه تصمیم گرفتیم با مردم همراه شویم. همه ما فی‌البداهه و خیلی آنی شروع کردیم و مردم همراهى کردند و این موضوع با استقبال مردم مواجه شد.

 

دوستی شما با طارمی و ماهینی چطور شکل گرفت؟

ما همشهری هستیم و مهدی و حسین هم چهره‌های محبوب و معروف در شهر ما هستندU من هم دستى به موسیقى و ساز دارم! بعضا به پست هم دیگر هم مى خوریم! گاهى آن‌ها فوروارد هستند گاهى هم من!

 

شما خودتان فوتبالی هستید؟

راستش را بخواهید نه زیاد اما هر از گاهی اتفاق می‌افتد که فوتبال هم بازی کنم. اتفاقا دو سال پیش بود که با طارمی در یک بازی خیرخواهانه جایی به‌نام «شمبه» فوتبال بازی کردیم و من اولین و آخرین گل زندگی‌ام را روی پاس مهدی به‌ثمر رساندم.

 

پس احتمالا در فوتبال هم استعداد دارید؟

نه در فوتبال بی‌استعداد هستم. مهدی و حسین می‌خواستند در آن مسابقه شرکت کنند به من گفتند تو هم بیا اما من گفتم چیزی بلد نیستم آنها گفتند که عیب ندارد. من حتی نمی‌دانم که آفساید چیست؟ اما مهدی به من گفت از اول تا آخر بازی دم دروازه تیم مقابل بایست و کاری نداشته باش و همان موقع بود که چند نفر را دریبل کرد و یک پاس به من داد و گفت بزن توی دروازه.

 

با توجه به اینکه بوشهری هستید، طرفدار شاهین هستید یا ایرانجوان؟

من طرفدار تیم خاصی نیستم اما به ورزش علاقه دارم.

 

این خیام‌خوانی طارمی که در این ویدیو گفته شده، چه نوع موسیقی‌ای است؟

این سبکی که مهدی می‌خواند، اصلا خیام‌خوانی نبود و آن را یزله ‌خوانی می‌گویند. اتفاقا این یزله‌خوانی بیس اصلی شعار دادن در استادیوم‌هاست که با دست زدن تماشاگران در جایگاه‌ها همراه است.

 

شما در موسیقی محلی جنوب کشور چهره سرشناسی هستید و طارمی و ماهینی هم بازیکنان مطرحی در فوتبال ایران هستند؛ فکر می‌کنید که شما در کارتان موفق‌تر هستید یا این بازیکنان؟

من که کار خاصی نمی‌کنم اما به‌نظرم بچه‌ها در کارشان موفق‌تر هستند. مردم باید بگویند که من چه جایگاهی دارم. ما تلا‌ش‌مان را می‌کنیم تا فرهنگ ایرانی و بوشهری را گسترش دهیم.

 

اما گروه موسیقی شما «لیان» هم گویا خیلی طرفدار دارد.

گروه من که نه این تلاش بچه‌هاست. ما در این سال‌ها سعی کرده‌ایم با چاپ مقاله، کتاب، برگزاری کنسرت‌های داخلی و خارج از کشور موسیقی جنوب را گسترش دهیم و آن را به علاقه‌مندان بشناسانیم.

 

این نوع موسیقی بین همه مردم ایران علاقه‌مندان زیادی دارد؛ درست است؟

بله. چون در موسیقی جنوب ایران شما می‌توانید خیلی سریع خودتان را پیدا کنید. این نوع موسیقی یک موسیقی فراملیتی و فراقومیتی است. از کشورهای هندی و عربی گرفته تا استان‌های همسایه در این موسیقی نقش دارند و اقوامى مثل کردها، لرها و بقیه در آن تاثیرگذار هستند.

 

فکر می‌کنید فوتبال و موسیقی ارتباطی با هم دارند؟

شما فکر می‌کنید ندارند؟!

 

بله دارند اما می‌خواهیم توضیحات این ارتباط را از زبان شما بشنویم.

به‌نظر من فوتبال و موسیقی خیلى شبیه هستند. در موسیقی تمپوها و تکنیک هاى مختلف داریم و در فوتبال هم سرعت و تاکتیک‌های گوناگون. در موسیقی سکوت داریم و در فوتبال استپ، کار تیمى، رهبر ارکستر و مربى تیم. سولیست و فوروارد، و البته فرق‌هایی هم هست.

 

حالا مهدی طارمی صدایش خوب بود یا نه؟

به‌نظرم مهدی حرکتش خوب بود. من کاری به صدای مهدی ندارم که آن هم خوب بود اما می‌خواهم به مردمی بودنش اشاره کنم. او نه اینکه همشهری من باشد که بخواهم این حرف را بزنم بلکه باید بگویم او با این بازی‌هایش در تاریخ فوتبال ایران ماندگار شده است و به فرهنگ بوشهر کمک کرده است. او به مردمش حرمت می‌گذارد و احترام‌شان را دارد و این رفتار او با موسیقی شباهت دارد. مهدی اگر حتی یک مراسم مذهبی هم باشد، می‌رود شرکت می‌کند و به‌عنوان مثال در سینه‌زنی‌ها حضور دارد. مردم بوشهر با این نوع موسیقی بزرگ می‌شوند و آن را می‌شناسند مثل دمام‌زنی که خیلی از بوشهری‌ها آن را می‌دانند.

 

البته انتقادهایی هم از خواندن طارمی مطرح شده بود.

این که درست خوانده یا نه بستگی به شناخت آن فرد از فرمی که طارمی خوانده نیز دارد. یزله یعنی رها خواندن، آزاد خواندن که همان طور که گفتم در استادیوم‌ها مرسوم است. در ورزشگاه‌ها هم که به خواننده شش دانگ نیاز نیست و مهدی هم دقیقا همان کار را انجام داده است. او قرار است فرهنگ من را بشناساند. او نیامده فرم دیگر مثلا شروه را بخواند. ضمن این که به نظرم مهدی استعداد خوانندگی هم دارد. مهم با مردم بودن اوست و این که به آن‌ها احترام می‌گذارد و خاکی بودن خودش را نشان می‌دهد.

 

طارمی، ماهینی و حتی پیمان رجبی خیلی به بوشهر علاقه دارند و از هر فرصتی برای آمدن به این شهر استفاده می‌کنند.

این‌ها اگر بوشهر بدن‌شان کم بشود، دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند نفس بکشند. آنها خیلی به شهر و مردم‌شان علاقه‌ دارند حتی وقتی به کنسرت‌های ما هم می‌آیند، چند مهمان دیگر هم با خودشان می‌آورند تا موسیقى شهرشان را به آنها معرفی کنند. این بچه‌ها به مردم و مخاطبان‌شان احترام می‌گذارند.

 

اینکه لیلا رجبی که یک ورزشکار بلاروسی‌الاصل است و همسر پیمان رجبی است، نشان از خونگرم بودن شدید بوشهری‌هاست، درست است؟

دقیقا. خانم رجبی هم به موسیقی بوشهری علاقه دارد و این نوع موسیقی می‌تواند هدیه خوبی باشد تا فرهنگ ایران و بوشهر را معرفی کند. موسیقی ما لهجه دارد، تاریخ دارد، فرهنگ دارد و شما اگر در همان ویدیو هم دقت کنید، یک معماری خاص می‌بینید و متوجه می‌شوید که این موضوع صرفا یک موسیقی خالی نبوده است.

 

حالا که اینقدر با طارمی و ماهینی دوست هستید، فکر می‌کنید پرسپولیس قهرمان لیگ‌برتر شود؟

بله. فکر می‌کنم این تیم قهرمان است. مگر اینکه اتفاق غیرممکنی بیفتد. من پرسپولیسی نیستم، استقلالی‌ هم نیستم اما بازی‌هایی که مهدی طارمی و حسین ماهینی در آن حضور دارند را دنبال می‌کنم ضمن اینکه به علی دایی هم خیلی علاقه دارم.

 

چطور علی دایی را دوست دارید؟

کاریزمای خیلی خاصی دارد. آدم جالبی است. من او را از نزدیک ندیده‌ام اما زمانی که فوتبال بازی می‌کرد و حالا هم که مربی شده، کارش را دنبال می‌کنم.

 

علی دایی آقای گل ملی فوتبال جهان است؛ فکر می‌کنید طارمی بتواند روزی رکورد گلزنی‌های او را بشکند؟

من فکر می‌کنم دایی باید منتظر باشد که طارمی رکوردش را بشکند. من علی دایی را دوست دارم اما علاقه دارم طارمی رکوردش را بشکند. ضمن این که مهدى و هوادارانش هیچ وقت نقش دایى را در به ثمر نشستن طارمى و رشد او فراموش نمی‌کنند.

 

منبع: جام نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۰۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان