//
کدخبر: ۸۳۸۶ //
میرزایی در نشست خبری مطرح کرد؛

نقش کلیدی صندوق‌های بازنشستگی در بازار اقتصاد کشور

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: صندوق‌های بازنشستگی بیش از اینکه یک نهاد اجتماعی باشند، یک نهاد اقتصادی هستند.

نقش کلیدی صندوق‌های بازنشستگی در بازار اقتصاد کشور

به گزارش فرتاک نیوز، حجت الله میرزایی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری که امروز(شنبه) برگزارشد، اظهار داشت: صندوق‌های بازنشستگی به اعتبار کارکرد اجتماعی و به عنوان یک نهاد بین نسلی عملا بیش از اینکه یک نهاد اجتماعی باشند، نهاد اقتصادی به شمار می‌آیند که عمده بازارهای مالی را در اختیار دارند.

 

وی افزود: ارزش مالی صندوق ها مقدار بسیار قابل توجه است و در کشورهای توسعه یافته سهم صندوق ها 180 درصد و در کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما حدود 35 درصد است.

 

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت کار گفت: صندوق‌ها نهادهای چند کسب و کاری و  نسبت به نوسانات بازار بسیار حساس هستند، البته سرمایه صندوق‌ها در کشورهای توسعه یافته بیشتر در قالب سهام و اوراق و در کشور ما بیشتر در قالب بنگاه های اقتصادی است.

 

میرزایی بیان داشت: بنگاه‌های اقتصادی از جمله صنعت فولاد، پتروشیمی، دارو، گردشگری و حمل و نقل در اختیار صندوق های بازنشستگی هستند.

 

وی با اشاره به اینکه 18 صندوق در کشور در حال فعالیت هستند، گفت: چهار صندوق بازنشستگی شامل صندوق کشوری، تأمین اجتماعی، بانشستگی فولاد و صندوق روستایی زیر مجموعه وزارت کار هستند.

 

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت کار بیان داشت: در مجموع چهار صندوق بازنشستگی زیر مجموعه وزارت کار 33 درصد در صنعت سیمان، 30 درصد در صنعت فولاد، 28 درصد در سنگ آهن، 40 درصد در بخش دارو و 40 درصد در گردشگری سهم دارند.

 

میرزایی گفت: در برخی صنایع مانند حمل و نقل دریایی و ریلی و شرکت ملی نفت‌کش که بزرگترین ناوگان نفتی در دنیا است، در اختیار صندوق‌های بازنشستگی است و سهام 70 تا 80 درصد شرکت رجا هم برای این صندوق‌ها است.

 

وی با اشاره به اینکه 85 درصد بازنشستگان از 4 صندوق زیرمجموعه وزارت کار مستمری دریافت می‌کنند، افزود: مطالبات و سرمایه این 4 صندوق حدود 250 هزار میلیارد تومان است که بیش از 85 هزار میلیارد تومان از آن دارایی موجود در اختیار صندوق‌ها و بقیه در قالب مطالبات در دست دولت است.

 

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت کار تصریح کرد: عمده دارایی‌های صندوق‌ها از طریق سرمایه‌گذاری و بیشتر آن صرف پرداخت مستمری بازنشستگان می‌شود.

 

میرزایی با اشاره به این که در سال‌های گذشته به دو دلیل سرمایه صندوق‌های بازنشستگی کاهش پیدا کرده است،گفت: صندوق‌ها موظف هستند که 27/9 درآمد خود را سرمایه‌گذاری کنند، اما به دلیل اینکه در چند سال گذشته دولت مطالبات صندوق‌ها را پرداخت نکرده و از سوی دیگر مصارف جاری صندوق‌ها به دلیل برخی مصوبات افزایش یافته است، میزان سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است.

 

وی افزود: دولت بخشی از دیون خود به صندوق‌های بازنشستگی را از طریق واگذاری بنگاه‌های اقتصادی جبران کرده که از بین آن‌ها می‌توان به شرکت کشتیرانی و مجموعه هتل‌های هما اشاره کرد و این کار تقریباً از زمان خصوصی‌سازی آغاز شد، اما 15 سال گذشته این روند سرعت گرفته و عملا صندوق‌ها به یک بنگاه‌دار بزرگ تبدیل شده‌اند، زیرا با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی وجود ندارد، البته باید اشاره کرد که بخش قابل توجهی از این بنگاه‌ها زیان‌ده هستند.

 

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت کار تصریح کرد: صندوق‌های بازنشستگی با نقش کلیدی که در اقتصاد کشور دارند، بخش بسیاری از صادرات و ورود ارز به کشور را در دست دارند، به عنوان مثال حدود 6 هزار میلیارد تومان ارز از بابت فروش محصولات پتروشیمی که در اختیار صندوق‌ها است، وارد کشور می‌شود.

 

میرزایی گفت: صندوق‌های بازنشستگی با در اختیار داشتن گارانتی دولتی فرصت‌های زیادی برای جذب سرمایه خارجی در پسابرجام برای کشور ایجاد کردند و در توسعه منطقه‌ای نقش کلیدی دارند.

 

وی افزود: تنها در سال 95، نزدیک به 30 پروژه مهم از جمله فاز دوم فولاد نیشابور با هزار میلیارد تومان سرمایه، کارخانه تولید کنسانتره آهن در شهر بیجار و لاستیک بارز در لرستان با سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

 

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت کار تصریح کرد: صندوق‌های بازنشستگی با توجه به توسعه منطقه‌ای پروژه‌های دارای ظرفیت اقتصادی را ایجاد می‌کنند.

 

میرزایی گفت: برای افزایش شفافیت مالی در صندوق‌های بازنشستگی و بنگاه‌های وابسته به آن‌ها برزگترین سامانه با نام سامانه هوشمند تجاری از سوی وزارت کار تهیه شده است که 24بهمن ماه برای شرکت‌های گروه شستا به بهره‌برداری می‌رسد که با کمک این سامانه می‌توان تمام تراکنش‌های بنگاه‌ها را به صورت برخط رصد کرد.

 

وی افزود: این سامانه به نوعی باعث ایجاد شفافیت مالی در بنگاه‌ها می‌شود و باید تمام صندوق‌ها، بانک‌ها و بنگاه‌های تجاری و اقتصادی تا پایان شهریور سال 96 عضو این سامانه شوند.

 

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت کار تصریح کرد: بر همین اساس نمایشگاه  صندوق‌های بازنشستگی پیران در توسعه ملی روزهای 24 تا 26 بهمن ماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و 22 هلدینگ وابسته به صندوق‌ها در 12 صنعت کلیدی بسته‌های سرمایه‌ای خود را به نمایش می‌گذارند.

 

میرزایی گفت: سال گذشته صندوق بازنشستگی کشور 2 هزار میلیارد سود از بنگاه‌های در اختیار خود دریافت کرده است اما با این وجود سهم صندوق‌ها از سود بنگاه‌ها کاهش پیدا کرده است، زیرا در طی 10سال گذشته شاهد پایین‌ترین رشد اقتصادی در جهان بودیم.

 

وی افزود: در سال 94 صندوق تأمین اجتماعی 4 هزار میلیارد سود داشته که البته این سود با توجه به بنگاه‌هایی که در اختیار دارد، کم است.

 

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: متأسفانه در سه سال پایانی کار دولت دهم، تعداد قابل توجهی از نیروی انسانی به بازار کار تزریق شد، به عنوان مثال در شرکت دخانیات 7 هزار نفر مشغول به کار هستند، اما ظرفیت این شرکت فقط 3 هزار نفر است و این امر باعث شده تا بخش قابل توجهی از سرمایه صندوق‌ها صرف پرداخت هزینه نیروی انسانی شود.

 

خروج یک سوم زنان از بازار کار با اجرای بازنشستگی 20 سال

 

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت کار با اشاره به اینکه متاسفانه صورت‌های مالی صندوق‌های بازنشستگی دارای 9سال تاخیر هستند،گفت: هزینه های بالا و عدم سرمایه‌گذاری جدید باعث شده سود این صندوق‌ها کاهش پیدا کند به عنوان مثال شرکت دخانیات 6 هزار نفر نیروی کار دارد اما با 300 نفر می‌توان همین میزان تولید را داشت.

 

میرزایی تاکید کرد: هر چند سال یکبار باید تجهیزات کارخانه‌ها به روز شوند اما این بنگاه ها به دلیل نداشتن سرمایه نمی توانند با ناوگان به روز دنیا رقابت کنند.

وی افزود:داشتن روابط اقتصادی با کشورهای دارای صنعت و داشتن سرمایه دو دلیل مهم برای افزایش سود بنگاه های اقتصادی است به عنوان مثال عمربه روزرسانی ناوگان ریلی در کشور ما 40 سال است در حالی که این عدد در کشورها توسعه یافته 20 سال است . این در حالی است که حمل ونقل ریلی ما نیاز به 300 واگن جدید دارد اما تولید داخلی فقط ظرفیت 40 واگن را دارد.

معاون اقتصادی‌و برنامه‌ریزی وزارت کار با اشاره به‌ اینکه صندوق‌های بازنشستگی ملزم به پرداخت بیمه و سرمایه گذاری هستند،گفت: بخش عمده ای از سرمایه صندوق‌ها صرف پرداخت مستمری به بازنشستگان می شود.

 

میرزایی گفت: گزارشی از دستاوردهای برجام از طریق صندوق‌های بازنشستگی تهیه شده که این دستاوردها بیشتر از آن چیزی است که مردم تصور می کنند.

 

وی افزود: در گذشته بنگاه‌ها برای تامین نهاده‌های تولیدی خود نیاز به چند واسطه داشتند و در آخر هم نهاده‌های بی‌کیفیت دریافت می کردند اما بعد از برجام واسطه ها کنار رفته و نهادهای با کیفیت به دست شرکت های تولیدی رسید.

 

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت کار تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که داریم ایجاد حساسیت برای صندوق های بازنشستگی بین نخبگان است .

 

میرزایی تاکید کرد:متاسفانه در روزهای پایانی تصویب برنامه ششم توسعه مصوباتی تایید شدند که به ضرر صندوق های بازنشستگی بودند ، یکی از این مصوبات کاهش سن بازنشستگی زنان به 20 سال بود .

وی در ادامه افزود: کاهش سن بازنشستگی برای زنان باعث می‌شود حدود یک میلیون از 3 میلیون زن شاغل در بازار کار را ترک کنند و عملا بازارکار کشور مردانه شود و بنگاه‌ها دیگر تمایلی به استخدام زنان نداشته باشند.

 

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت کار تصریح کرد: برای ارتقای کارآمدی نیاز به اصلاحات ساختاری،سیستمی و پارامتری داریم که اصلاحات ساختاری لایحه آن در دولت در دست تهیه است و براساس آن تعداد صندوق های بازنشستگی باید به 4 صندوق کاهش پیدا کنند یعنی صندوق ها باید تجمیع شوند.

 

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزارت کار با اشاره به اصلاحات پارامتری گفت: در لایحه ای که دولت تهیه کرده به اصلاحات پارامتری اشاره شده و بر اساس آن پرداخت مستمری باید متناسب با پرداختی کل سالهایی بیمه شده باشد اما در حال حاضر مبنا دو سال پایانی کار است.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۳۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان