//
کدخبر: ۶۰۳۳۸ //

طرح خارق‌العاده معمار ایرانی برای پناهگاه‌های پس از زلزله

در میان خانه‌های ویران پس از زلزله هر کسی به‌دنبال سرپناهی برای خانواده‌اش می‌گردد. بازسازی خانه‌های ویران‌شده شاید ماه‌ها طول بکشد اما طرح‌هایی وجود دارد که می‌توان براساس آنها خانه‌هایی بسیار مقاوم را در زمان بسیار کوتاه برای اسکان موقت زلزله‌زدگان ساخت.یکی از طرح‌های مهم در این زمینه ایده نادر خلیلی، معمار فقید ایرانی است که ایده‌اش برای ساختن پناهگاه پس از زلزله با کیسه و شن برنده چندین جایزه جهانی شده است.

طرح خارق‌العاده معمار ایرانی برای پناهگاه‌های پس از زلزله
به گزارش فرتاک نیوز،

ابرخشت که حاصل حدود 30سال از زندگی حرفه‌ای، کار و تجربیات نادر خلیلی، معمار فقید ایرانی ساکن کالیفرنیاست، در واقع کیسه‌های درازی است با عرض 50-40سانتی‌متر و طول مورد نیاز که از خاک پر می‌شوند و مثل برچسب‌های لباس و به کمک دو ردیف سیم‌خاردار در حدفاصل هر کدام از آنها در هم تنیده می‌شوند و آنطور که می‌گویند بنای ساخته‌شده از آن در مقابل باد و باران و گرما و سرمای شدید، آتش‌سوزی، زلزله و... مقاوم است! روش ساخت ابتدایی است و حتی ساختمان‌سازی را تا مراحلی از یک مقوله تخصصی به مقوله‌ای قابل انجام برای همه تبدیل می‌کند. ابرخشت به یک الگوی خاص محدود نمی‌شود. الگوی اتاق‌های 40متری و 200متری دارد.

 

پایه و اساس ساختاری سیستم ابرخشت یا SuperAdobe بر کیسه‌های شنی با درازای قابل تنظیم قرار گرفته است که این کیسه‌های بزرگ از خاک تقویت‌شده با فیبرهای ویژه‌ای که جایگزین کاه قدیمی‌شده بودند، پر می‌شد و با ترکیب آب، رشته‌های طولانی را به‌وجود می‌آورد.

 

این امر از یک طرف باتوجه به دسترسی به این نوع مصالح بدون مشکل عمده، موجبات تسهیلات در همه‌گیرشدن سیستم را فراهم کرده است و از طرف دیگر باتوجه به انعطاف‌پذیری فرمی، به طرح معماری، قابلیت مانور در زمینه شکل‌دهی انحناهای زیبا و ساختار یکپارچه را می‌دهد. این همه به‌معنای توانایی استفاده از قالب و قاب برای شکل‌دادن، پیچ و تاب دادن فرم‌ها و بهره‌گیری از روند طراحی آلی یا ارگانیک در عین لحاظ شدن ویژگی‌های لازم به جهت سازه‌ای است.آزمایش‌های زلزله‌نگاری نشان داده این نوع بناها که ظاهر زیبایی هم دارد و قابلیت افزوده شدن بخش‌های مختلف به آن وجود خواهد داشت، توان مقابله‌ای کم‌نظیری در برابر لرزه‌های سنگین دارد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: شریان نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۰۳۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان