//
کدخبر: ۶۰۰۸۷ //
وزیر آموزش و پرورش :

۲۱ دانش آموز در حادثه زلزله کرمانشاه جان باختند /۴۴ مدرسه تخریب شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس آخرین آمار تاکنون 21 دانش آموز در حادثه زلزله کرمانشاه جان باختند و 44 واحد آموزشی نیز تخریب شده‌اند به طوریکه امکان استفاده دانش آموزان از آنها وجود ندارد.

21 دانش آموز در حادثه زلزله کرمانشاه جان باختند /44 مدرسه تخریب شد
به گزارش فرتاک نیوز،

سید محمد بطحائی روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار داشت: تمامی فضاهای تخریب شده در زلزله اخیر کرمانشاه، قدمت ساخت بالا داشته اند و به مدارس جدید الاحداث آسیبی وارد نشده است.

 

وی این آمار تلفات را زنگ خطری برای دولتمردان دانست که به صورت جدی درباره فضاهای آموزشی با استحکام پایین چاره ای بیاندیشند و افزود: اگر این حادثه در روز اتفاق می افتاد آمار جان باختگان به مراتب بیشتر بود.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر 44 واحد آموزشی که کاملا تخریب شده است، برخی واحدهای آموزشی نیز در حدی آسیب دیده که استفاده مجدد از آنها امکانپذیر نیست و به دلیل شکاف سازه نمی توان اطمینان کرد تا دانش آموزان در این مدارس تحصیل خود را ادامه دهند.

 

بطحائی افزود: برای رفع این مشکل به طور موقت برخی از مدارس را دو نوبته کرده و یا کانکس هایی را تهیه می کنیم اما باید دولتمردان و دیگر سیاستگذاران فکری کنند تا در بودجه سنواتی وزارت آموزش و پرورش، اعتبار لازم تخصیص یابد.

 

وی تصریح کرد: علاوه بر کرمانشاه، در کردستان نیز با وجود اینکه مدارس تخریب نشده است اما به دلیل آسیب به سازه نمی توان بچه ها را به این مدارس فرستاد.

 

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: صحت و سلامت دانش آموزان بیش از هر چیزی ارزشمند است و اگر قرار باشد برای مدتی بچه ها در فضای غیر کلاسی درس بخوانند این کار خواهیم کرد و تا زمانی که اطمینان پیدا نکنیم از فضاهای ناامن استفاده نمی کنیم.

 

بر اساس این گزارش، وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست با برقراری ارتباط مستقیم با مسئولان آموزش و پرورش کرمانشاه در جریان آخرین آمار مدارس تخریبی ناشی از زلزله قرار گرفت.

 

بطحائی یادآور شد: گروهی از معاونان و مدیران وزارت آموزش و پرورش امشب عازم کرمانشاه می شوند تا وضعیت مدارس تخریبی و میزان خسارت را بررسی کرده و گزارشی در این زمینه تهیه کنند تا برنامه و اقدامات ضروری برای بازسازی فضاهای آموزشی اجرا شود.

 

 زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه یکشنبه (بیست و یکم آبان ماه) استان کرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند.

 

این زلزله در استان کرمانشاه حوالی ازگله در عمق 11 کیلومتری زمین روی داد.

 

شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که در بیشتر استان ها و برخی کشورهای منطقه نیز احساس شد.

 

براساس آخرین اطلاعات اعلام شده از ستاد مدیریت بحران کشور، تا صبح امروز، سه شنبه، در استان کرمانشاه 423 کشته و 7156 مصدوم شده اند.

 

پس لرزه ها هنوز ادامه دارد و مسئولان برای بررسی وضعیت و برنامه ریزی در مناطق زلزله زده حضور دارند.

 

امروز، 23 آبان ماه در ایران، عزای عمومی اعلام شده و دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری از صبح امروز به مناطق زلزله زده سفر کرده است.

 

* همدلی و توازن در اجرای سند تحول نظام آموزشی پایین است

 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست گفت: این وزارتخانه مهمترین برنامه و سر فصل خود را سند تحول بنیادین نظام آموزشی می داند و برای آغاز حرکت جدید استقرار این سند ابتدا وضعیت سنجی کرده ایم تا مشخص شود چه بخش هایی از سند تاکنون مستقر و اجرا شده است.

 

بطحائی تصریح کرد: اکنون نتیجه این بررسی تهیه شده و می دانیم به تفکیک، کدام راهکار عملیاتی در سند اجرا و سهم هر یک از راهکارها در سال های گذشته تعیین شده است.

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی ها همدلی و توازن در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کمتر مشاهده می شود، یادآور شد: اولین استفاده از مطالعه میزان اجرایی شدن سند تحول، اصلاح برنامه های سال 96 و 97 است تا به نوعی برنامه ریزی شود که توسعه متوازن در سند تحول رعایت شود.

 

* مدیران مدارس بر اساس شایسته سالاری انتخاب می شوند

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اولین گام از اقدامات، طراحی استقرار شایسته سالاری در انتخاب مدیران مدارس است زیرا یکی از مهمترین مولفه هایی که می تواند کیفیت نظام آموزشی را تضمین کند انتصاب و انتخاب مدیران شایسته از مدرسه تا سطوح بالاتر سازمانی است.

 

وی اظهار داشت: در این رابطه فراخوانی منتشر و از همکاران درخواست شده است نظرات خود را درباره ویژگی های صلاحیت های مدیران اعلام کنند.

 

بطحائی افزود: بنا داریم در این زمینه سامانه ای طراحی کنیم تا در مناطق مختلف آموزش و پرورش مدیران مورد نیاز مدارس در این سامانه معرفی شوند و تمامی افرادی که شرایط لازم را دارند نیز می توانند اعلام آمادگی کنند.

 

وی بیان کرد: با راه اندازی این سامانه از این پس به جای اینکه مدیران مدارس در دامنه محدود انتخاب شوند با فهرستی از افراد مواجه می شویم که برای تصدی مدیریت اعلام آمادگی کرده اند.

 

بطحائی این اقدام را در راستای شفاف سازی انتصاب مدیران مدارس و سپس در سطوح دیگر مدیریتی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این سامانه تا پایان دی ماه راه اندازی می شود و امید است انتصاب و انتخاب مدیران در سال 97 متناسب با این روش انجام شود.

***

*دو نفر از فرهنگیان، عضو هیات امنای صندوق ذخیره می شوند

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از مطالبات فرهنگیان این است که که به عنوان اعضای صندوق ذخیره به صورت مستقیم نمایندگانی در هیات امنای صندوق داشته باشند تا بر فرآیند عملکرد آن نظارت و در تصمیم گیری ها مشارکت کنند.

 

بطحائی افزود: بعد از فراهم کردن زیرساخت های حقوقی، فراخوانی فردا 24 آبان ماه منتشر می شود تا قبل از پایان امسال بر اساس انتخابات الکترونیکی دو نفر از اعضای صندوق ذخیره مستقیما به عنوان اعضای هیات امنا و یک نفر نیز به عنوان بازرس ویژه انتخاب شوند.

 

وی یادآور شد: صندوق ذخیره فرهنگیان، یک فراز و نشیب طولانی را برای آموزش و پرورش داشته و من نه تایید و نه رد می کنم اما واقعیت این است که در یک سال گذشته همواره اتفاقاتی که افتاده با استرس همراه بوده است.

 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس سیاست وزارت آموزش و پرورش در ساختار شرکت ها و سبد سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان تحول اساسی اتفاق می افتد و امید است با این تصمیمات اصلاحات در رابطه با ارزش افزوده و سود بیشتر صورت گیرد تا راه مفاسد در این صندوق بسته شود.

 

بطحائی با تاکید بر اینکه به دلیل فراز و نشیب های بسیار در برخی مواقع در حق صندوق ذخیره فرهنگیان جفا شده است، گفت: بر اساس آخرین آمار در سال های 74 تا 95 نرخ بازده سهم الشرکه اعضای صندوق حدود 18.9 درصد و سود سالانه نیز 17.9 درصد بوده است.

 

وی ادامه داد: ارزش دارایی های برخی شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان با وجود وضعیت اقتصادی کشور، تا چهار برابر افزایش یافته است و وضعیت صندوق آنگونه که در برخی رسانه ها و شبکه های مجازی گفته می شود، نیست و اطلاع رسانی ناقص موجب شده سهام بورس برخی شرکت های متعلق به صندوق 25 درصد کاهش پیدا کند.

 

وزیر آموزش و پرورش از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد خواست دقت کافی را در اطلاع رسانی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان داشته باشند زیرا اطلاعات نادرست، به جیب معلمان ضرر زده است.

 

بطحائی افزود: تلاش می کنیم تا قبل از سال 97 ساختار شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان و سبد سرمایه گذاری به نحوی اصلاح شود تا زمینه تخلفات کاهش یافته و به صفر برسد و ارزش افزوده و دارایی های صندوق بالا رود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۰۰۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان