//
کدخبر: ۵۲۸۰۹ //

مدیریت بحران، کشور را برای مقابله با سرما به خط کرد

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در ابلاغیه‌ای به استانداران و مدیران کل بحران سراسر کشور بر ضرورت ارتقاء آمادگی برای مقابله با هرنوع حادثه احتمالی در آستانه فصل سرما و نیمه دوم سال تاکید کرد.

مدیریت بحران، کشور را برای مقابله با سرما به خط کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

اسماعیل نجار  دراین‌باره گفت: در آستانه فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان و تکثر وقوع حوادث طبیعی فصلی ناشی از بارندگی‌های باران و برف و کولاک در مناطق کوهستانی و همچنین تغییرات نابهنگام جوی، ارتقاء آمادگی در استان‌ها به‌منظور مقابله با هرنوع حادثه احتمالی باید در اولویت کاری اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان‌های تابعه آن استان قرار بگیرد.

 

وی با بیان اینکه این موارد در نامه‌ای خطاب به استانداران به‌ عنوان روسای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان‌های سراسرکشور مورد تاکید قرارگرفته است، ادامه داد: به استناد ماده 9 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و تبصره 1 ذیل آن حسن اجرای  مفاد این بخشنامه مورد تأکید قرار گرفته است.

 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به این دستورات اظهارکرد: پاکسازی معابر و آبراهه‌های زیر گذر جاده‌ها و خطوط ریلی، اتخاذ تمهیدات لازم در مجموعه درون شهری بالاخص مسیل ها و رودخانه‌های داخل شهرها توسط شهرداری ها و پاکسازی و لایروبی انهار و قنوات از جمله این موارد است.

 

نجار تأکید کرد: استانداران موظفند شرایط رصد و بازبینی دوره‌ای پل‌های کم ارتفاع را توسط دستگاه‌های اجرایی ذیربط که عمدتا به هنگام جاری شدن سیلاب سبب مسدود شدن مسیر رودخانه و انحراف آب و بروز خسارت جانی و مالی می‌شود، فراهم کنند.  

 

به گفته وی، جلوگیری از ساخت و ساز ها در حریم و بستر رودخانه‌ها نیز از دیگر مواد این ابلاغیه است و بر اساس آن باید با متجاوزان به حریم و بستر رودخانه‌ها برابر مقررات برخورد قانونی لازم انجام شود.

 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور، تمهیدات لازم برای تامین انرژی، ذخیره سازی امکانات و سوخت مورد نیاز کشور در بخش های مختلف، به ویژه پیش بینی ذخیره سوخت مایع کافی در نیروگاه‌ها، نانوایی‌ها، مراکز درمانی و خدماتی و... را از دیگر موارد تاکیدی برشمرد و گفت: آمادگی و ایجاد تمهیدات لازم و اطلاع‌رسانی به‌ موقع به کشاورزان و باغداران در راستای پیشگیری از سرمازدگی محصولات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود:‌ پیش‌بینی تمهیدات لازم درباره حمل و نقل جاده‌ای و مسیرهای روستایی و مشکلات احتمالی ناشی از سیلاب، برف و کولاک و بهمن و یخبندان در جاده‌های کوهستانی و در نظر گرفتن امکان اسکان اضطراری نیز باید در تمام استان‌های کشور انجام شود. همچنین اتخاذ تدابیر و تمهیدات برای تامین کالاهای ترانزیتی و استراتژیک در مناطق تحت تاثیر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور بر ضرورت آمادگی جمعیت هلال احمر هر استان در بخش های امداد و نجات، تجهیز پایگاه های امدادی و اسکان اضطراری تاکید کرد و گفت: آمادگی و اتخاذ تدابیر لازم برای استفاده از  نیروهای نظامی و انتظامی استان برای خدمات رسانی در شرایط اضطراری هم امری است که مورد تاکید قرار گرفته است.

 

وی تشکیل جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان برای آمادگی حداکثری دستگاه‌های ذیربط و پاسخگویی به هنگام در شرایط اضطرار را یک ضرورت دانست و تصریح کرد:  به منظور حفظ آمادگی و ارتقاء بخشی به پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی ذیربط برگزاری تمرین و مانور های استانی و شهرستانی بصورت دور میزی و عملیاتی باید در دستور کار قرار بگیرد.

 

نجار با اشاره به ضرورت پایش و پیش بینی به هنگام بارش و اعلام هشدارهای  لازم از طریق رسانه‌های محلی، گفت: تخلیه حاشیه نشینان رودخانه‌ها و سکونتگاه‌های پرخطر و تاکید بر جلوگیری از اسکان مردم در تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های درون شهری و برون شهری در معرض خطر سیل در مواقع اضطراری با توجه به اخطاریه های سازمان هواشناسی و هشدارهای این سازمان، با همکاری نیروی انتظامی و راهور ، شهرداری ها، سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری، صنایع دستی و مراجع قضایی مورد تاکید است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۲۸۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان