//
کدخبر: ۴۰۳۶۵ //
رییس جامعه مهندسان شهرساز تاکید کرد

لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای شوراهای شهر سراسر کشور

رییس جامعه مهندسان شهرساز با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته بحث آموزش برای شوراها مغفول مانده است، افزود: نیاز است که در فرصت باقیمانده تا آغاز به کار پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دوره‌های آموزشی به ویژه برای افرادی که به تازگی وارد نظام شورایی می‌شوند، برگزار شود.

لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی برای شوراهای شهر سراسر کشور
به گزارش فرتاک نیوز،

علی نوذرپورگفت: بحث آموزش شوراها یکی از مباحث جدی و حائز اهمیت نظام شورایی است که ظرفت سال‌های گذشته مغفول مانده است. آموزش شوراها در دولت یازدهم مغفول ماند، البته وظیفه اصلی متوجه شورای عالی استان‌ها بود که به استناد قانون آموزش شوراها یکی از وظایف اصلی این نهاد محسوب می‌شود.

وی افزود: شورای عالی استان‌ها باید به منظور آموزش و آشنایی اعضای شوراها و وظایف‌شان از طریق برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت کاربردی در قالب امکانات موجود کشور با همکاری وزارت کشور و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اجرایی ذیربط اقدام کند.

رییس جامعه مهندسان شهرساز ادامه داد: با توجه به وظایفی که برابر قانون در خصوص شوراها برعهده وزارت کشور گذاشته شده، این وزارتخانه مسوول اجرای قانون شوراها است، لذا تمامی مفادی که در قانون شوراها آمده، اجرایی شدن آنها برعهده وزارت کشور است.

نوذرپور تاکید کرد: علی‌رغم اینکه در سال‌هایی که سپری شد، در بحث آموزش، شوراها با مشکلات بسیاری مواجه بودند، نشریات تخصصی مرتبط نیز مانند ماهنامه شهرداری‌ها، فصلنامه مدیریت پسماند و یا فصلنامه فرهنگ ایمنی که از سوی سازمان شهرداری‌ها منتشر می‌شد، دچار وقفه شد و یا انتشار آنها بسیار کم بود. برهمین اساس نقصان جدی در بحث آموزش شوراها و شهرداری‌ها در کشور ایجاد شد.

وی، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نقش سازمان شهرداری‌ها در آموزش مجموعه مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: سازمان شهرداری‌ها اساسا ایجاد شد تا به شهرداری‌ها و حوزه مدیریت شهری آموزش لازم را ارائه کند، اما متاسفانه در این 4 سال این امر با وقفه مواجه شد و شورای عالی استان‌ها نیز که برابر قانون به عنوان وظیفه ذاتی، آموزش شوراها را برعهده دارد، در این امر کوتاهی کرد به شکلی که ماهنامه شوراها را نیز به صورت مستمر و در جهت آموزش‌های کاربردی منتشر نکردند. علاوه بر این دوره‌های آموزشی مستمر و نظم‌یافته و تعریف شده را نیز شاهد نبودیم.

رییس جامعه مهندسان شهرساز، با طرح این پرسش که چرا در فرصت سه ماهه‌ای که به آغاز به کار پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا داشتیم، آموزشی برای شوراها به ویژه افرادی که برای بار اول وارد نظام شورایی می‌شوند، تاکید کرد: باید این افراد با قوانین در این فرصت موجود آشنا می‌شدند و همچنین سیاست‌های کنونی دولت و حداقل اطلاعات را به آنها منتقل می‌کردیم. این امر با برگزاری کلاس‌های فشرده در سراسر کشور برای شوراهای شهر و روستا می‌توانست محقق شود، اما متاسفانه شاهد بودیم که همه مباحث موجود در امر شوراها به برگزاری یک نشست با حضور وزیر کشور و برای شورای کلانشهرها ختم شد. گویی شوراها تنها محدود به شورای کلانشهرها است.

نوذرپور افزود: برگزاری چنین نشستی در شرایطی اتفاق می‌افتد که هیچ چیز جدیدی برای نظام شورایی به همراه ندارد. سوال اساسی این است که چرا در فرصت موجود تا آغاز شوراها وظایف و قوانین به اعضای شوراها آموزش داده نشدند. این یک غفلت جدی و خسارت اساسی به نظام مدیریت محلی در کشور است و وزارت کشور و شورای عالی استان‌ها در این حوزه باید پاسخگو باشد.

رییس جامعه مهندسان شهرساز با اشاره به همکاری جهاد دانشگاهی و شورای عالی استان‌ها برای آموزش شوراها و طراحی سایتی برای ثبت‌نام اعضای شورایی سراسر کشور جهت برگزاری دوره‌های آموزشی گفت: چنین اقداماتی بیشتر برای درآمدزایی عده‌ای صورت می‌پذیرد. اولا شورای عالی استان‌ها ردیف بودجه دارد و برای آموزش‌ها باید از این ردیف بودجه استفاده کند. ثانیا نظام آموزشی که طراحی می‌شود باید جاذبه داشته باشد تا اعضا نسبت به شرکت در این آموزش‌ها استقبال نشان دهند. بی‌تردید زمان ارائه آموزش‌های یکطرفه به پایان رسیده و امروز به کارگاه‌های آموزشی نیازمند هستیم که مشارکت شرکت‌کنندگان را به همراه داشته باشد.

نوذرپور افزود: متاسفانه در برگزاری دوره‌های آموزشی برای شوراها در حال حاضر از چند کارمند بازنشسته وزارت کشور استفاده می‌شود و نظام آموزشی برنامه‌ریزی شده نیز جاذبه لازم را ندارد، چراکه این برنامه‌ریزی‌ها مربوط به دهه‌های 50 و 60 است. در حال حاضر باید سیستم‌های آموزشی جدید برای آموزش شوراها مستقر کنیم.

رییس جامعه مهندسان شهرساز تاکید کرد: برای آموزش شوراها باید نظام مبتنی بر نیازسنجی آموزشی مستقر شود  و برهمین اساس نیز باید بخش‌های درسی معین شود و در پی آن محتوای آموزشی قابل ارائه شوراها تولید شود.

نوذرپور با تاکید بر اینکه باید درجات شوراها بسته به وسعت شهرها طراحی شود، افزود: قطعا باید برای شوراهای شهرهای کوچک، متوسط، بزرگ و کلانشهرها و به صورت خاص کلانشهر تهران آموزش‌های متفاوتی طراحی شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه نه وزارت کشور و نه شورای عالی استان‌ها در حوزه آموزش شوراها کار قابل توجهی نکرده‌اند و ظرف سال‌های گذشته صرفا اتلاف وقت و هزینه انجام شده است. این در شرایطی است که موضوع آموزش شوراها به روشنی در قانون تعیین تکلیف شده است.

رییس جامعه مهندسان شهرساز، ضعف در دبیرخانه شورای عالی استان‌ها را یکی از عوامل مغفول ماندن آموزش شوراهای سراسر کشور خواند و افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته وزارت کشور مساله آموزش شوراها را مورد توجه قرار نداده است. لذا امروز در این حوزه با معضلات زیادی مواجه هستیم و با برگزاری یک جلسه آن هم با حضور شورای کلانشهرها، اطلاعات و دانشی به اعضای شوراها منتقل نخواهد شد.

نوذرپور تاکید کرد: در چنین شرایطی افراد به شوراها ورود می‌کنند و کار خود را در حالی آغاز می‌کنند که الفبای قوانین را نمی‌دانند، لذا تصمیمات اشتباه می‌گیرند و در پی آن خسارت‌های جدی به عوامل عمومی کشور وارد می‌شود.

رییس جامعه مهندسان شهرساز ابراز امیدواری کرد که ظرف یک ماه و نیم آینده تا آغاز فعالیت شوراها در پنجمین دوره، شورای عالی استان‌ها و وزارت کشور برنامه‌ریزی کنند و با بهره‌گیری از روش‌های جدید در حوزه آموزش بتوانند اطلاعات و حداقل‌های آموزش را به اعضای شوراها منتقل کنند.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۳۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان