//
کدخبر: ۴۰۰۱۲ //
قالیباف در سومین همایش و نمایشگاه عمران شهری؛

دولت حتی پول یک لاستیک اتوبوس هم به شهرداری نداده است/ با رفتار سیاسی شهر را اداره نکردیم

شهردار تهران گفت: بدون تردید بنده و مجموعه مدیریت شهری هیچگاه این شهر را با رفتارهای سیاسی اداره نکردیم.

دولت حتی پول یک لاستیک اتوبوس هم به شهرداری نداده است/ با رفتار سیاسی شهر را اداره نکردیم
به گزارش فرتاک نیوز،

 محمدباقر قالیباف شهردار تهران در سومین همایش و نمایشگاه عمران شهری که امروز(دوشنبه) در برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان اینکه پرونده خطوط مترو در شهر تهران به زودی بسته می‌شود، اظهار داشت: تست گرم خط 8 مترو تهران انجام شده و به زودی افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از خط 6 مترو تهران در مردادماه افتتاح می‌شود، افزود: با افتتاح این خط، مترو تهران به 300 کیلومتر افزایش می‌یابد

شهردار تهران با بیان اینکه دولت حتی پول یک لاستیک اتوبوس هم به شهرداری نداده است، گفت: عده‌ای مخالف قطعی شهرداری تهران هستند، بدون تردید بنده و مجموعه مدیریت شهری هیچگاه این شهر را با رفتارهای سیاسی اداره نکردیم.

قالیباف با بیان اینکه فعالیت‌های عمرانی در حوزه شهری در بخش طراحی و اجرای این پروژه‌ها منحصر به فرد است، گفت: در بسیاری از بخش‌های مختلف، پروژه‌ها یونیکی‌ هستند، به گونه‌ای که در بسیاری از مسابقات این پروژه‌ها جزء رتبه‌های اول و یا دوم انتخاب شدند.

شهردار تهران با بیان اینکه در جشنواره کنفرانس ترافیک توانستیم ایده‌های بی‌نظیری را پایه‌گذاری کنیم تصریح کرد: باید از توان نیروهای جوان و خلاق برای ادامه پایه‌گذاری‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تاریخچه شهرداری‌ها در کشور قصه پر غصه‌ای دارد، تصریح کرد: بدون تردید در همه زمینه‌ها هیچ نهادی فراگیرتر، مسئولیت‌پذیر‌تر و همچنین خدمت‌گذارتر از شهرداری‌های وجود ندارد.

قالیباف با تأکید بر اینکه در کشور پل ارتباطی محکم‌تر از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بین مجموعه دولت و مردم نداریم، گفت: مجموعه مدیریت شهری(شوراها و شهرداری‌ها) بر اساس 7 اصل قانون اساسی الزامات خود را انجام می‌دهند، اگر چه در اصل 103 قانون اساسی فرمانداران و استانداران باید در چارچوب مصوبات شوراها اقداماتی انجام دهند اما آن‌ها مصوبات شورا را وتو می‌کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه در نظام اداری و اجرایی کشور هر مجموعه‌ای جایگاه ویژه خود را دارد، خاطر نشان کرد: در کشوری که 71 درصد جمعیت آن در شهرها زندگی می‌کنند از زمان تولد تا مرگ، این بار بر دوش مدیریت شهری است، به همین دلیل جای سوال دارد که در نظام اداری و اجرایی کشور جای شهرداری‌ها کجاست؟.

وی ادامه داد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سازمانی است که در یک معاونت و یک وزارتخانه فعالیت می‌کند. اساسنامه این سازمان غیر قانونی است، به همین دلیل باید بر اساس یک مدیریت یکپارچه شهری برای اصلاح فعالیت این سازمان اقداماتی صورت گیرد.

قالیباف با بیان اینکه لایحه نظام درآمد پایدار شهرداری ها را دولت و مجلس قرار بود طی دو ماه اجرایی کنند، یادآور شد: حکمت نظری به عملی در این کشور سابقه زیادی دارد به همین دلیل معتقدم که در این کشور بعد از صنعت مدیریت یک آسیب بزرگ وجود دارد که بی‌توجهی به اصلاح نظام اداری و اجرایی کشور است.

* مهم‌ترین چالش شهر تهران آلودگی هوا است

وی با بیان اینکه امروز مدیریت شهری در کشور دو رویکرد پیش رو دارد که یکی از این رویکردها مستر بودن و دیگری رویکرد برنامه‌ریزی است، افزود: شهرداری تهران در فرآیند برنامه‌ریزی در شهر مشکلات فراوانی دارد که یکی از آن‌ها کاهش آلودگی هوا است.

شهردار تهران با بیان اینکه فشارهای زیادی برای ساماندهی برخی از اقدامات شهرداری تهران وجود دارد، تصریح کرد: شهرداری همیشه یک قدم جلوتر از شهر حرکت می‌کند تا بتواند آن را مدیریت کند.

قالیباف با بیان اینکه طی 12 سال گذشته شهرداری را از یک مدیریت خدماتی به سمت مدیریت اجتماع محور هدایت کردیم، گفت: رویکرد ما این بود که علاوه بر فعالیت‌های خدماتی و عمرانی پیوست‌های اجتماعی را نیز در شهر فراهم و همچنین به سمت رویکرد انسان محور حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در بعد مادی و معنوی امروز پیوست عمرانی و زیرساختی نیز ضمیمه اقدامات شهرداری شده است، افزود: اگر چه در 12 سال گذشته غافلگیرانه وارد شهرداری تهران شدم اما در همین 12 سال تنها دغدغه خود را برطرف کردن دغدغه‌های مردم قرار دادم.

قالیباف اضافه کرد: در شهریور ماه که توفیق مسئولیت پیدا کردم، آن روز در جلسه شورا گفتم که در حال حاضر برنامه‌ای ندارم، البته می‌توانستم از این برنامه‌های یک روزه تهیه و اعلام کنم، اما از شورا 3 ماه وقت گرفتم و در دی‌ماه 2 ساعت در شورای شهر برنامه اجتماع‌ محور با رویکرد محله‌محوری را ارائه دادم.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه ما بر اساس 3 رأس شهر، شهروند و مدیریت شهری کار خود را در شهر تهران آغاز کردیم،گفت: محور و ستون اصلی کارهایم شهروند بوده است.

قالیباف ادامه داد: بدون تردید این حرف‌ها را در هفته‌های پایانی کار خود نمی‌زنم، چرا که آن زمان که وارد شهرداری شدم اصل آغاز به کار خود را انسان‌محوری و آگاهی بخشی به آن ها قرار دادم، چرا که  معتقدم مردم باید به حقوق خود آشنا شوند.

وی اضافه کرد: بدون تردید اگر مردم به حقوق خود آشنا شوند ما می‌توانیم از اعتماد آن‌ها برخوردار شویم، چرا که معتقدیم اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی جامعه است و در طی این اعتماد مشارکت معنی‌دار به وجود خواهد آمد که به معنای حل مشکلات و دغدغه‌های مردم و پیروزی آن‌ها است.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز مردم درگیر این پیروزی‌ها نمی‌شوند، تأکید کرد: دلیل آن این است که مردم را از برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها خارج کردیم.

قالیباف با بیان اینکه طی 12 سال گذشته فراهم کردن زیر ساخت‌ها رویکرد مختلفی داشته است، افزود: برخی از این زیرساخت‌ها نرم بوده، به گونه‌ای که توانستیم هوشمند‌سازی در شهر تهران را با یک رویکرد نرم  اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه در 6 سال گذشته به صورت متوالی در حوزه هوشمندسازی شهر تهران در بین همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی رتبه نخست را داشته‌ایم، تصریح کرد: طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران بر اساس کارهای نرم‌افزاری بود، به گونه‌ای که در حوزه فرهنگی 5 میلیون مترمربع فضای فرهنگی در شهر ایجاد شده و همچنین در 354 محله شهر تهران همراه با محله‌محوری، اقدامات فرهنگ‌سازی با 18 فعالیت نیز انجام شد.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه تعداد کتابخانه‌های شهر تهران را از 75 به 400 کتابخانه افزایش دادیم، گفت: در حوزه فضای سبز از یک هزار و 100 پارک و بوستان به 2 هزار و 700 پارک رسیده‌ایم و بعضی از پارک‌های شهر یک هزار و 200 یا 300 هکتار است.

وی با اشاره به متحول شدن اقتصاد و فرهنگ سینما و تئاتر طی 12 سال گذشته، تصریح کرد: با افتخار از کارهای خود دفاع می‌کنیم، چرا که توانسته‌ایم با اقدامات خود اقتصاد و فرهنگ سینما را به چندین برابر افزایش دهیم.

قالیباف با تأکید بر اینکه سینما آزادی را طی 18 ماه ساختیم، یادآور شد: در آن زمان عده‌ای بر این باور بودند که سینما آزادی را حزب اللهی‌ها و بچه‌ بسیجی‌ها آتش زدند، در حالی که این سینما را همین حزب‌اللهی‌ها ساختند و به اهالی سینما تقدیم کردند.

وی تاکید کرد: بدون تردید ما با فساد مخالف هستیم نه سینما، به همین دلیل بزرگترین پردیس تئاتر را در شهر تهران ساختیم و آن را به مردم شهر تهران تقدیم کردیم.

قالیباف با بیان اینکه طی 12 سال گذشته 400 زمین را برای ساخت مسجد به محلات واگذار کردیم، تصریح کرد: هم اکنون 180 مسجد در شهر تهران با همت و پول مردم در شهر تهران ساخته شده است.

وی با تاکید بر اینکه زندان قصر، پادگان قلعه مرغی و غیره در حوزه زیرساخت ها، فرهنگ را متحول کرد، گفت: در حوزه سخت افزاری بزرگراه ساختیم، از اول بلدیه تا زمانی که بنده مدیریت شهری را در دست گرفتم در شهر تهران تنها 304 کیلومتر بزرگراه ساخته شده بود اما هم اکنون مساحت این بزرگراه ها به 545 کیلومتر رسیده، اگرچه طی 10 روز آینده 10 کیلومتر به این میزان اضافه خواهد شد.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه پل و تقاطع از تعداد 159 به 353 پل افزایش یافته است، تصریح کرد: زمانی که مترو تهران را در دست گرفتیم در 22 سال تنها 70 کیلومتر مترو در شهر تهران ساخته شده بود اما امروز این رقم به 300 کیلومتر رسیده است.

قالیباف با اشاره به اینکه برای اقشار خاص و معلولان اقدامات زیادی در شهر انجام شده است، افزود: بدون شک هنوز در حوزه آماده سازی شهر برای معلولان عقب ماندگی داریم اما اقدامات زیادی در پیاده راه ها و پارک ها انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر شب 12 تا 13 هزار نفر را در خوابگاه های مناسب شهر تهران اسکان دادیم، گفت: 40 مرکز بهاران برای توانمندسازی افراد آسیب دیده در شهر ساختیم تا با این امر به محرومان توجه ویژه کرده باشیم.

*نوسازی 34 درصدی بافت‌های فرسوده شهر تهران

شهردار تهران با بیان اینکه طی 12 سال گذشته در حوزه بافت فرسوه اقدامات موثری انجام دادیم، یادآور شد: در 54 محله محروم شهر تهران نوسازی بافت فرسوده در دستور کار ما قرار گرفت، به گونه ای که امروزه 34 درصد از بافت فرسوده شهر تهران نوسازی شده است.

قالیباف تاکید کرد: طی 12 سال گذشته حتی ریالی از مصوبات مجلس برای تامین معافیت ها به شهرداری تهران پرداخت نشده است، در حالی که زیرساخت ها در شهر تهران بی وقفه انجام شد.

وی ادامه داد: برای افرادی که ادعا می کنند در 12 سال گذشته شهرداری تهران تنها به موضوع سازه توجه کرده است، متاسفم، چراکه ما سازه ها را تنها با نگاه انسان محوری در شهر احداث کردیم.

* 70 درصد بودجه شهرداری تهران صرف توسعه شهر می‌شود

شهردار تهران با اشاره به اینکه دولت 20 درصد از بودجه خود را صرف توسعه کشور و 80 درصد آن را صرف هزینه های جاری و نگهداشت کشور می کند، افزود: در حالی که شهرداری تهران 30 درصد از بودجه خود را صرف هزینه های جاری و نگهداشت شهر و 70 درصد را صرف توسعه شهر تهران می کند.

قالیباف با بیان اینکه دولت از درآمد پایدار شهرها کاسته است، گفت: دولت حتی سهم قانونی خود را برای توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت نمی کند و طی 12 سال گذشته حتی یک ریال هم بابت خرید یک لاستیک اتوبوس به شهرداری پرداخت نکرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران 230 میلیارد تومان برای ساخت یک کیلومتر هزینه می‌کند، افزود: دولت‌ها طی 12 سال گذشته به وظایف قانونی خود برای توسعه حمل و نقل عمومی عمل نکرده‌اند.

شهردار تهران ادامه داد: امروزه 82 درصد آلودگی در شهر به دلیل وسایل متحرک از جمله ماشین و موتور است، چرا که در این شهر موتورهایی تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام به اندازه 6 تا 7 خودرو آلودگی به شهر وارد می‌کند.

* ورود روزانه یک هزار خودرو به شهر تهران

قالیباف با بیان اینکه روزانه یک‌هزار دستگاه خودرو به شهر وارد می‌شود، تصریح کرد: در 14 سال گذشته میلیون‌ها خودرو به شهر اضافه شده و مشکلات زیادی را برای شهر تهران به جود آورده است.

وی ادامه داد: امروز رانندگان بسیاری از سایر شهرستان‌ها برای مسافرکشی به شهر تهران مراجعه می‌کنند که این امر حاصل بی‌تدبیری دولت و بیکاری در کشور است.

شهردار تهران با بیان اینکه پروژه‌های نیمه تمام را در شهر به اتمام رساندیم، تاکید کرد: تونل امیر کبیر را 13 سال رها کرده بودند که ما آن را تکمیل کردیم، همچنین تونل رسالت 9 سال بود که 40 تا 45 درصد پیشرفت داشت، اما ما توانستیم در یک بازه زمانی مشخص، این تونل را به اتمام برسانیم.

قالیباف با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند هزینه پروژه‌های شهر تهران مشخص نیست، تصریح کرد: همه پروژه‌ها پیوست مشخص دارند و افراد می‌ توانند آن را از ما مطالبه کنند.

*سوله‌های بحران را تغییر کاربری نداده‌اند

شهردار تهران با اشاره به موضوع واگذاری سوله‌های مدیریت بحران به بخش خصوصی، گفت: هیچ سوله بحرانی تغییر کاربری نداده است و همه این سوله‌ها برای بحران آماده هستند.

وی اضافه کرد: زمانی که سوله‌های بحران ساخته شدند بخشی از آنها بلااستفاده بود، به همین دلیل با مجوز شورای شهر برخی از این سوله‌ها را برای استفاده بانوان به مجموعه ورزشی تبدیل کردیم اما تجهیزات برای بحران در این سوله‌ها وجود دارد.

شهردار تهران، گفت: ۱۰۰ درصد سوله‌ها متعلق به بحران است و تنها برای مواقعی که بلااستفاده هستند در اختیار بانوان قرار می‌گیرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۰۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان