//
کدخبر: ۳۲۱۷ //
آخرین اخبار از ساختمان پلاسکو(1)؛

ماموران اورژانس وآتش نشانی درحال تخلیه و آواربرداری ساختمان پلاسکو/ ۷۰مصدوم تاکنون

مجتمع تجاری پلاسکو که ازصبح امروز - پنج شنبه- به دلیل آتش سوزی فرو ریخت واکنون تمامی نیروهای امدادی وآتش نشانان در حال تخلیه و آواربرداری هستند، تاکنون این حادثه 70 مصدوم داشته است.

ماموران اورژانس وآتش نشانی درحال تخلیه و آواربرداری ساختمان پلاسکو/ 70مصدوم تاکنون

به گزارش فرتاک نیوز؛ ، موسوی رئیس اورژانس تهران دقایقی قبل تعداد مصدومان این حادثه را تاکنون 70 نفر اعلام کرد.

درهمین ارتباط، پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور نیز اعلام کرد: تعداد مصدومان این حادثه تاکنون 70 نفر است که 47 نفر به صورت سرپایی و 23 نفر نیز به بیمارستان های سینا، پارس، بانک ملی و نفت انتقال داده شدند.

وی اظهار داشت: برخی از این مصدومان از مردمی هستند که هنگام وقوع این حادثه در محل حضور داشتند.

وی تصریح کرد: آوار برداری در حال انجام است اما هنوز امدادگران هیچکس را از زیر آوار بیرون نیاورده اند.

سرپرست اورژانس کشور پیش از این در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: از مجموع 45 نفر ، هفت نفر از این افراد به بیمارستان های تهران انتقال داده شدند و مابقی به صورت سرپایی مداوا شدند.

ساختمان تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری تهران که از 8 صبح امروز دچارحریق شده بود پس از سه ساعت و نیم تلاش ماموران امدادی به علت آتش سوزی گسترده فرو ریخت.

پیرحسین کولیوند اظهار داشت: اکنون تمامی نگرانی مسئولان، تعداد آتش نشانانی که زیر آوار مانده اند و به همین منظور تمام نیروهای امدادی و آتش نشانی بسیج شده اند تا بتوانند آنها را از زیرآوار بیرون بکشند.

به گفته وی، اکنون 57 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه موتورآمبولانس و چند دستگاه اتوبوس آمبولانس در منطقه در حال ارائه خدمات امدادی هستند.

کولیوند اضافه کرد:اکنون تمامی بیمارستان های تهران در حالت آماده باش هستند و هنوز هیچکس از زیر آوار بیرون در نیامده است.

uY1NruOb63BQ

***حضور دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) برای کمک به حادثه دیدگان

یک مقام آگاه در ارتش اعلام کرد که 100 نفر از دانشجویان ورزیده دانشگاه افسری امام علی(ع) نیروی زمینی ارتش به فرماندهی جانشین این دانشگاه برای کمک به روند امدادرسانی به حادثه دیدگان به محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو اعزام شدند.

این مقام آگاه ادامه داد:همچنین بخشی از امکانات مهندسی نیروی زمینی ارتش اعم از لودر، بولدزوز، بیل مکانیکی، جرثقیل و نظایر آن بنا به اعلام نیاز و درخواست ستاد مدیریت بحران در حال اعزام به محل حادثه است.

 

** 30 تا 50 نفر به احتمال زیاد زیر آوار ساختمان پلاسکو هستند

سخنگوی اورژانس کشور گفت: به احتمال زیاد بین 30 تا 50 نفر که اغلب ماموران آتش نشانی هستند, زیر آوار ساختمان پلاسکو مانده اند.

مجتبی خالدی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: در آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران تاکنون 65 نفر مصدوم داشته ایم که از این تعداد 20 نفر به بیمارستان منتقل شدند و 45 نفر به صورت سرپایی در محل درمان شدند.

وی گفت: هنوز از تعداد دقیق افراد مانده در زیر آوار اطلاعات دقیق در دست نیست اما برآورد می شود بین 30 تا 50 نفر زیر آوار باشند.

 

**هنوز وضعیت هیچ کدام از افراد یا آتش نشانانی که در زیر آوار مانده اند مشخص نیست

سرپرست اورژانس تهران همچنین گفت:هنوز وضعیت هیچ کدام از افراد یا آتش نشانانی که در زیر آوار مانده اند مشخص نیست اما اورژانس کشور تعداد نیروهای امدادی را برای تخلیه این منطقه افزایش داده است

کولیوند ادامه داد: تعدادی از آتش نشان که در زمان فروریختن ساختمان پلاسکو به حاشیه ها پرت شده بودند، به بیمارستان های تهران از جمله سینا اعزام شدند اما هنوز آمار دقیقی از تلفات یا مصدومیت در دست نیست.

پلیس به دلیل احتمال نشت گاز درتلاش برای پراکنده کردن مردم از این منطقه است. همچنین حضور نیروهای پلیس برای ممانعت از حضور مردم در نزدیکی ساختمان فروریخته پلاسکو بیشمار است.

مغازه دارهای اطراف یا مغازه های خود را نگشوده اند و یا بلافاصله درب های فروشگاه خود را بسته اند.

2035817_354

** آتش سوزی ساختمان پلاسکو هیچ جنبه امنیتی ندارد

سید حسین هاشمی استاندار تهران نیز از تشکیل ستاد بحران به ریاست شهردار تهران خبر داد و گفت: این ستاد درحال برنامه ریزی و مدیریت بحران است.

وی افزود: اطلاع رسانی درخصوص این حادثه فقط از طریق مقامات مسوول و ستاد بحران تهران انجام می شود

استاندار تهران تاکید کرد: افراد غیرمسوول از اظهار نظر در این مورد حادثه جدا پرهیز کنند و مردم فقط اخبار از طریق مجاری رسمی پیگیری کنند.

هاشمی ادامه داد: آتش سوزی ساختمان پلاسکو یک حادثه بوده است و هیچگونه جنبه امنیتی ندارد.

وی یادآور شد: در پی شروع آتش سوزی به سفارتخانه های واقع در محدوده مرکز تجاری پلاسکو به دلیل ایمنی توصیه شد که این ساختمان ها را تخلیه کنند.

 

**تشکیل کمیته مدیریت بحران در محل حادثه

کمیته مدیریت بحران امروز پنجشنبه با حضور مسئولان اورژانس سردار حسین ساجدی نیا، اسدالله موسوی رئیس اورژانس تهران، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ و عیسی فرهادی فرماندار تهران در یکی از اتوبوس آمبولانس های اورژانس تشکیل شد.

 

** حضور رییس پلیس راهور و فرماندار

رئیس پلیس راهور تهران و فرماندار تهران که درمنطقه حضور دارند در جمع خبرنگاران اعلام کردند: فقط ‌آتش نشانان درزیر آورهستند اما از تعداد آنها اطلاعی نداریم. مردم و مغازه داران پیش از فروریختن از ساختمان پلاسکو خارج شده بودند.

فرماندار تهران نیز تاکید کرد که مشکل اصلی ازدحام جمعیت است و از مردم خواست منطقه را ترک کنند.

 

**ضعف سازه و سیستم ایمنی

قناعتی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: ساختمان قدیمی است و ضعف سازه و عدم وجود سیستم های ایمنی است به رغم تذکرات قبلی اقدامی برای رفع این مسایل نشده بود

وی در مورد افراد مصدومان گفت: گروه های مختلفی داخل ساختمان بودند طی آخرین اطلاعات ماموران آتش نشانی که بالای 20 نفر داخل بودند.

 

**23مصدوم به بیمارستان های اطراف منتقل شدند/آماده باش همه بیمارستانهای تهران

معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: همه بیمارستان های تهران آماده باش هستند و 23 نفر به بیمارستانهای سینا، بانک ملی، شرکت نفت، پارس و امیراعلم منتقل شدند.

محمد آقاجانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: از 68 مصدوم حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو 45 نفر سرپایی در محل درمان شدند و 23 نفر به بیمارستانهای اطراف منتقل شدند.

وی ادامه داد: با توجه به احتمال افزایش مصدومان نیروهای اورژانس و آمبولانس های اورژانس همچنان در محل حادثه حضور دارند.

وی گفت: توصیه اکید وزارت بهداشت به مردم این است که از تجمع درخیابانهای اطراف ساختمان پلاسکو خودداری کنند تا کار امداد رسانی دچار اختلال نشود.

 

**رئیس سازمان امداد ونجات:20تیم امدادی آماده عملیات آوار برداری در ساختمان پلاسکو هستند

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت گفت: در حال حاضر 20 تیم امدادی آماده عملیات آواربرداری در حادثه آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو هستند.

مرتضی سلیمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: به همین منظور 70 نفر از نیروهای امدادی برای آواربرداری همکاری جدی دارند تا بتوانند نسبت به امدادرسانی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: همچنین 10 دستگاه آمبولانس، هشت خودروی کمک دار، دو تیم «زنده یاب» و هشت قلاده سگ زنده یاب به محل حادثه اعزام شدند.

سلیمی ادامه داد: به طور یقین تمام تلاش خود را برای خارج کردن افراد گرفتار در این حادثه را به کار می گیریم.

2035824_214

** آماده باش بیمارستان های تامین اجتماعی تهران

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از آماده باش تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی تامین اجتماعی تهران بزرگ برای پذیرش و ارائه خدمات درمانی به مصدومان حادثه دیده صبح امروز ساختمان پلاسکو خبر داد.

سیدتقی نوربخش ضمن ابراز تاسف از حادثه صبح امروز پایتخت افزود: در پی حادثه ناگوار فرو ریختن ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری و کشته و مصدوم شدن جمعی از هموطنان عزیز کشورمان، تمامی کادر درمانی بیمارستانها و مراکز درمانی این سازمان دراستان تهران در آماده باش هستند و خدمات درمانی به حادثه دیدگان انتقالی به این مراکز درمانی ارائه خواهند داد.

 

** درخواست اعزام بالگرد اورژانس هوایی

حسن عباسی مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران نیز گفت: تاکنون 38 آتش نشان مصدوم مورد خدمات امدادی و درمانی عوامل اورژانس قرار گرفتند.

وی افزود: به منظور سرعت در عملیات امدادی و درمانی به مصدومان احتمالی درخواست اعزام بالگرد اورژانس هوایی داده شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر محمدباقرقالیباف شهردارتهران ، سردار مهماندار رئیس پلیس راهو تهران بزرگ ، سردار ساجدی نیا رئیس نیروی انتظامی تهران بزرگ در محل حادثه حضوردارند.

بر اساس مشاهده خبرنگار ایرنا، دقایقی قبل عوامل پلیس تهران بزرگ مسیر منتهی به پاساژ پلاسکو را مسدود کردند و در حال تخلیله مردم در محل حادثه هستند.

گفته می شود در همان دقایق اولیه عوامل آتش نشانی و ستاد بحران شهرداری تهران بخش زیادی از ساختمان های مسکونی و تجاری و 2 سفارت خانه حوالی خیابان جمهوری را تخلیه کردند.

به گفته سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدما ایمنی شهرداری تهران، ساختمان بصورت عمودی سقوط کرده و سبب تخریب سایر ساختمان های مجاور نشده است.

 

**حضور مدیران بیمه در محل حادثه آتش سوزی پلاسکو

مدیرعامل بیمه ایران ضمن حضور در محل حادثه آتش سوزی بزرگ و فرو ریختن ساختمان پلاسکو اعلام کرد: از ساعات نخستین اعلام حریق ساختمان پلاسکو تهران، مدیر بیمه های آتش سوزی و جمعی از کارشناسان بیمه ایران در محل حادثه حاضر بودند.

محسن پورکیانی در گفت و گو با ایرنا، افزود: فرآیند پرداخت خسارت به آن دسته از واحدهای ساختمان پلاسکو که تحت پوشش بیمه ایران هستند بلافاصله آغاز شده است.

وی اظهار داشت:برخی از صاحبان واحدهای تجاری ساختمان پلاسکو به صورت شخصی اقدام به بیمه آتش سوزی و حوادث واحدهای خود کرده بودند.

مجتمع تجاری پلاسکو سال ۱۳۴۰ ساخته شد. پلاسکو، ساختمانی ۱۷ طبقه در چهارراه استانبول تهران است که از آن بعنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود و مرکز توزیع پوشاک است.

 

**شرکت سهامی بیمه ایران فرآیند ارزیابی و رسیدگی به حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو درخیابان جمهوری تهران را آغاز کرد.

به گزارش فرتاک نیوز به نقل از روابط عمومی بیمه ایران، رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه ایران به همراه مدیر بیمه های آتش سوزی این شرکت از ساعات اولیه بروز آتش سوزی در محل وقوع آن حاضرشده و فرآیند رسیدگی به این حادثه را آغاز کردند.

محسن پورکیانی با یادآوری اینکه حادثه آتش سوزی درساختمان قدیمی پلاسکو تهران که منجربه مصدومیت تعدادی ازشهروندان و آتش نشان شد بسیار دردناک است،افزود:‌این شرکت خسارات وارده به آن دسته از واحدهایی که تحت پوشش بیمه ایران هستند را از هم اکنون آغاز و درکوتاه ترین زمان ممکن به ذینفعان پرداخت خواهد کرد.

وی درباره مسئولیت جانی شرکت متبوعش دراین حادثه نیز، اظهارداشت:‌ به طور حتم چنانچه واحدهای تجاری این ساختمان قدیمی دارای این پوشش باشند از آن محل خسارت وارده به مصدومان و حادثه دیدگان را پرداخت خواهیم کرد.

مجتمع تجاری پلاسکو سال 1340 ساخته شد. پلاسکو، ساختمانی 17 طبقه در چهارراه استانبول تهران است که از آن بعنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود و مرکز توزیع پوشاک است.

 

**برخی افراد حاضر نبودند بخاطر چک و اسناد پاساژ را ترک کنند

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: با اخطارهای ماموران آتش نشانی مبنی بر احتمال ریزش برخی افراد حاضر نبودند بخاطر چک و اسناد پاساژ را ترک کنند.

سید جلال ملکی در جمع خبرنگاران افزود: هنوز اطلاع دقیقی از آتش نشانان و سایر مردم در زیر آوار نداریم.

وی بیان کرد: در همان لحظات اولیه آتش نشانان تمامی افراد حاضر در ساختمان و سایر ساختمان های کناری را از محل حادثه خارج کردند اما گفته می شود تعدادی از مالکان پس از تخلیه خود را به محل حادثه رسانده بودند.

به گفته ملکی بسیاری از آتش نشانان در زیر آوار سنگین این حادثه هستند.

وی خاطرنشان کرد: بر اثر تخریب ساختمان 17 طبقه دو ستون ساختمان کناری که پارکینگ بود دچار آسیب شد که اطلاع دقیقی از مصدومان این حادثه ندارم.

در حال حاضر تمامی نیروهای امدادی و درمانی از جمله اورژانس، آتش نشانی، هلال احمر، ستاد بحران شهرداری تهران، نیروی انتظامی و پلیس راهور تهران بزرگ مشغول عملیات هستند.

 

**قبل از ریزش کامل ساختمان چند انفجار مهیب در ساختمان رخ داد

سخنگوی آتش نشانی تهران وقوع چند انفجار مهیب قبل از فرو ریختن ساختمان پلاسکو را تایید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: انفجار به حدی بود که تمام تولیدات و پوشاک به آسمان پرتاب شد و آسمان سیاه شد

ملکی همچنین متاسفانه در پایان عملیات مهار اتش بودیم که این حادثه اتفاق افتاد و تعدادی از ماموران ما در طبقات پایینی پاساژ بودند که امیدوارم سالم باشند و انها را زتده از زیر اوار بیرون بیاوریم.

وی علت این حادثه را قدیم بودن ساختمان و عدم رعایت مسابل ایمنی عنوان کرد و افزود : بارها این مساله در طول سالیان گذشته هم تدزکر داده شد اما متاسفانه عده ای معدود در این ساختمان به این موضوع توجه نکروند و الان تهران را با یک بحران مواجه کردند

 

**بازدید شهردار تهران از محل حادثه

شهردار تهران به همراه تعدادی از مدیران شهری که از صحنه حادثه بازدید کردند به محل ساختمانی که جلسه ستاد بحران در ان برگزار می شود وارد شد

وی با هیچکدام از خبرنگاران گفت و گو نکرد و برای حصور در جلسه مذکور وارد ساختمان شد

 

منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان