//
کدخبر: ۲۷۲۰۸ //
راستگو :

صدای نارضایتی مردم نباید با گلایه و ناراحتی مسئولان توام شود

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز گذران زندگی برای خانوارهایی که سرپرست بیکار دارند، یکی از مهمترین عوامل طلاق و گسستگی خانواده‌ها است که همین موضوع مولد بسیاری از آسیب ها خواهد بود.

صدای نارضایتی مردم نباید با گلایه و ناراحتی مسئولان توام شود

به گزارش فرتاک نیوز، الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه فقرمادی امروز به یکی از مهمترین مشکلات و چالش‌های جامعه تبدیل شده اظهارداشت: برخلاف تصورعموم آثار و تبعات فقر مادی تنها منحصر به معیشت افراد نبوده که سلامت اجتماعی و اخلاقی جامعه را نیز ممکن است مختل سازد.

وی از بیکاری به عنوان مهمترین عامل فقر و در نتیجه آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن یاد کرد و افزود: بیکاری در جوانان مانع از ازدواج و در مردان سرپرست خانوار موجب افزایش میزان طلاق شده که این امر مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمانهای مردم نهاد شهر تهران آمارهای دولت در اعلام نرخ بیکاری را غیر واقعی دانست و تصریح کرد: بر اساس همین آمارهای غیر واقعی و ضد و نقیض بیش از 30 درصد از مردان سرپرست خانوار فاقد شغل بوده و یا از وضعیت شغلی مطلوبی برخوردار نیستند به طوری که یارانه دولتی به تنها منبع تامین معاش این افراد تبدیل شده و بر این اساس بروز و ظهور برخی جرایم و آسیب ها در این گروه از جامعه دور از تصور و ذهن نیست.

راستگو با تاکیدبر اینکه برون رفت از چالش بیکاری جامعه به ویژه در خصوص سرپرستان خانوار باید به مهمترین دغدغه مسئولان تبدیل شده و هرچه سریع تر پیش گیری های لازم درخصوص ممانعت از گسترش کمی و کیفی تبعات منفی آن در دستور کار قرار گیرد تاکید کرد: حل مسئله بیکاری به عنوان معضل بزرگ اجتماعی، فرهنگی و امنیتی جز با تخصیص اعتبار و برنامه ریزی هدفمند در راستای آن ممکن نیست اما متاسفانه آنچنان که باید به این مهمترین باید جامعه توجه نشده است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید پاسخگوی چرایی وخامت وضعیت اشتغال، صنعت و بازارکار جامعه به ویژه درخصوص زنان و مردان سرپرست خانوار، اقشار و طبقات پایین دست جامعه باشد افزود: درحالی که چگونگی تامین معیشت، امروز به دغدغه اساسی حقوق بگیران و طبقات متوسط به بالا جامعه تبدیل شده است غیر ممکن شدن گذران زندگی برای خانوار با سرپرست بیکار امروز یکی از مهمترین عوامل طلاق و گسستگی خانواده‌هاست که همین موضوع مولد بسیاری از آسیب‌ها خواهد بود.

*بیش از نیمی از حقوق بگیران جامعه زیر خط فقرند

رییس کمیته مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگرچه شاخص و ملاک خط فقر درآمد کمتر از 3 میلیون تومان ذکر شده اما حداقل حقوق و دستمزد مصوب وزارت کار 800 هزار تومان تعیین شده که بر این اساس بیش از نیمی از حقوق بگیران جامعه زیر خط فقر هستند.

راستگو در ادامه به تبعیض در نظام پرداخت دولت اشاره کرد و افزود: حقوق بگیران نجومی تمایلی به تعیین حداقل حقوق برمبنای شاخص تعیین شده ی خود برای مردم نیستند و اینجاست که صدای نارضایتی مردم نباید با گلایه و ناراحتی مسئولین توام شود چراکه وضعیت بحرانی اشتغال و کسب و کاربه دلیل بی اعتنایی و بی توجهی مسئولین به نیاز مردم بوده است.

وی بیکاری را بیش از شرایط تحریمی کشور مرتبط با عدم برنامه ریزی و اتخاذتصمیم اصولی از سوی مسئولین دانست و گفت: غفلت و بی توجهی نسبت به این مسئله صدمات جبران ناپذیری را تاکنون به پیکر جامعه وارد ساخته و بی تفاوتی نسبت به آن هویت کشور را با چالش بیشتر مواجه خواهد کرد.

عضو چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به نامگذاری سال 96 از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: حجم عظیم بیکاری و فقر مالی ناشی از آن امروز درحالی روند صعودی و شتابی خود را طی می کند که واردات جایگزین صادرات شده و اجناس بی کیفیت صنعت جامعه را با مشکل جدی مواجه ساخته است.

راستگو با بیان اینکه عدم برخورداری از درآمد کافی و قرارگیری در شیب فقر دسترسی به امکانات را با مشکل مواجه ساخته تاکید کرد: مردم امروز در چهار حوزه اصلی خوراک،پوشاک، مسکن و درمان دچار مشکل شده اند و این یعنی مسئولین بیش از پیش باید این وضعیت خوشایند را مورد توجه قرار دهند.

وی تاکید کرد: وضعیت اشتغال و بیکاری در کشور به گونه ای است که از مرز بحران نیز گذشته و اگرچه برخلاف گذشته امروز کارگران از تحصیلات بالابرخوردارند اما اشتغال در منصب کارگر و یا حتی امور خدماتی برای جوانان تحصیل کرده نیازمند برخورداری از معرف و بند پ شده که البته اینجا تاکید ما بیش از تاثیر منفی و مخرب بند پ، بحران بیکاری در کشور است و اینکه چرا بیکاری قشر جوان و تحصیل کرده که البته به دلیل نبود تضمین شغلی لازم دامن گیر افراد میانسال نیز شده علی رغم برخورداری کشور از منایع طبیعی و ثروت هنگفت به مهمترین معضل کشور تبدیل شده است.

کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: بیکاری را باید ام‌الفساد نامید چراکه نگاه ریشه‌ای و آسیب شناسانه به تمامی معضلات و مشکلات اجتماعی کشور بیانگر نقش پررنگ بیکاری در رشدآسیبهای اجتماعی است و بی‌تردید برخورداری از شغل و درآمد مناسب موجب ازدواج به هنگام شده که همین امر یکی از مهمترین عوامل ممانعت از سستی بنیان خانواده و شکل گیری روابط نامتعارف است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۲۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان