//
کدخبر: ۱۵۱۵۶ //

صدقه بهترین هدیه برای مسافران خاک/ ملاقاتی به بهانه پنج‌شنبه آخر سال

امام صادق (علیه السلام): مردگان رفتن شما را مى‌دانند و با حضور شما مسرور مى‌شوند و با شما اُنس مى‌گیرند و بهره مند مى‌شوند.

صدقه بهترین هدیه برای مسافران خاک/ ملاقاتی به بهانه پنج‌شنبه آخر سال

به گزارش فرتاک نیوز، زیارت اهل قبور از جمله اعمالی به شمار می‌آید که بسیار مورد تاکید اهل بیت(ع) است. مردم کشور ما پنج‌شنبه پایانی سال را به دیدار کسانی می روند که دیگر در بین آن‌ها نیستند.

*ملاقاتی که مردگان را خوشحال می کند

باران تمام پنجره‌های خانه مسافران خاک را شسته است و آن‌ها چشم به راه میهمانان خود هستند که با سبزه‌ای مژده بهار را به منزل کنونی آن‌ها هدیه کنند. عزیزانی که شاید تا همین دیروز لبخند فراموش نشدنی شان بر قاب جانمان جا خوش کرده بود، امروز خاطره آخرین دیدار آن‌ها بر قاب بی جان دیوار خانه نشسته است.

زندگی قصه تکرار آمدن ها و رفتن هایی است که برای همه مسافران زمین اتفاق می افتد. گریه نوزادی که با آمدنش لبخند را میهمان لب های عزیزان خود می‌کند و صوت «لا اله الا الله» رفتن عزیزی که داغ سرد حسرت، دل وابستگان او را می سوزاند. وقتی دلتنگ کسانی که دیگر در بین ما نیستند می شویم، با رفتن به سر مزارشان، خاطر آزرده خود را تسکین می دهیم. آن هایی که رفته اند نیز از حس خوب این دیدار بی نصیب نمی‌مانند.

دید و بازدیدی که اگر چه میزبان در آن غایب است اما آرامش خاطری دو جانبه را برای هر دو طرف در بر خواهد داشت. در روایات اسلامی از حضرت امام صادق (ع) نقل شده است که: "قسم به خداى متعال، مردگان رفتن شما را مى دانند و با حضور شما مسرور مى شوند و با شما اُنس مى گیرند و بهره مند مى شوند". (وسائل الشیعه، ج 2، ص 878)

با توجه به سفارش اهل بیت (ع) برای زیارت اهل قبور و همچنین مرسوم بودن ملاقات در گذشتگان در پنج شنبه آخر سال، خوب است رسیدن بهار را بهانه‌ای برای به راه انداختن جریان دوباره محبت و مهربانی قرار دهیم.

*صدقه بهترین هدیه برای درگذشتگان

وقتی به دیدار کسی می رویم که او را دوست داریم، هدیه ای مناسب و نیز شاخه گلی به نماد مهربانی برای او فراهم می کنیم.

از متون و روایات اسلامی می توان دریافت که بهترین هدیه ای که می توان برای مغفرت و آرامش درگذشتگان در نظر گرفت، صدقه دادن به نیازمندان و گره گشایی در امور بندگان خداوند است.

در واقع می‌توان رسیدن بهار را بهانه ای برای اجابت فرمایش حضرت رسول اکرم (ص) قرار داد و هدیه ای به نیابت از عزیزان دلی که دیگر نیستند به نیازمندان تقدیم کرد.

 

*لاله های سرخ، بهانه دیداری عاشقانه

حکایت مادران شهیدی که اواخر اسفندماه با لاله سرخ به دیدار فرزند می‌روند، حکایتی دلنشین و عاشقانه است.

بغض دلتنگی را با اشک خود بر خانه خاکی جگر گوشه‌هایشان فرو می نشانند و با حس ناب مادری سنگ مزار فرزند خود را در آغوش می‌گیرند.

 

چه خوب است در آخرین پنج‌شنبه سال که به زیارت اهل قبور مشرف می شویم از زیارت شهدا نیز محروم نمانیم و با نثار فاتحه و تقدیم شاخه گل، یاد رشادت هایشان را گرامی داریم.

شاید آخرین پنج‌شنبه سال، آخرین فرصتی باشد که برای مهربانی در اختیار داریم. به یاد مهربانانی که دیگر در بین ما نیستند، قدمی برداریم و لبخندی بر لب های عزیزان خود بنشانیم.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۱۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان