//
کدخبر: ۱۶۷۷۰ //

رخ‌نمایی نقش‌برجسته بی‌نظیر «نخجیر» از میان کوه تخت دلیجان + فیلم

دلیجان- دست خلاق طبیعت طی میلیون‌ها سال، در کنار شرایط خاص‌ اقلیمی ‌و جغرافیایی، به وجود آمدن تابلوی نقش برجسته بی نظیری را در دلیجان رقم زد که امروز با نام «غار نخجیر» شناخته می شود.

غار نخجیر در پنج کیلومتری شهر نراق و ۱۰ کیلومتری شهر دلیجان قرار گرفته و گنجینه ای ۷۰ میلیون ساله از اسرار طبیعت را در دل خود جای داده است.

این غار ۱۲ کیلومتری در دل کوه کم‌ ارتقاع تخت، آرام و با شکوهی خاص آرمیده و در دل خود حکایت‌هایی چند میلیون ساله دارد. این مجموعه زیبا و کم نظیر متعلق به دوره سوم زمین شناسی است و یکی از پدیده ‌های شگفت جهان به‌ شمار می ‌آید که در سال ۱۳۶۸ توسط گروهی از کوهنوردان شناسایی شده ‌است.

غار نخجیر دارای یک شاخه‌ اصلی و چند شاخه فرعی است که تاکنون توسط افراد محلی و غار نوردان مجرب در حدود چهار کیلومتر از آن شناسایی شده و پیش بینی می شود حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر عمق داشته باشد.

دست خلاق طبیعت طی میلیون‌ها سال به کمک شرایط خاص‌ آب وهوایی ‌و جغرافیایی درون غار، دهلیزها، دالان ها، کریدورها، تراس ها و حوضچه‌ های بی ‌نظیری را به وجود آورده که بازتاب نور از منشورهای بلور کلسیت در کنار آویزه ‌های زیبای آن، هر بیننده ‌ای را متحیر و مبهوت می‌ کند.

وجود یک دریاچه در بخش انتهایی و زیردست غار که دیواره، سقف و پیکره ‌های اسرار آمیز آن را سنگ‌ های عجیب و غریب محاصره کرده، زیبایی زاید الوصفی به این غار داده ‌است و بنابر آخرین اطلاعات تاکنون ۶۰۰ متر از این دریاچه شناسایی شده و وسعت آن بیش از سه هزار متر تخمین زده می‌ شود.

تنوع سنگ‌های موجود، سنگ های کریستال با شکل های مختلف مثل آبشار، زیبایی خاصی به غار نخجیر داده است به طوری که هر بیننده‌ای را به شگفتی وا می‌دارد.

گفتنی است غار نخجیر در سال ۸۱ در ردیف میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

حجم ویدیو: 28.89M مدت زمان : ۰۰:۰۲:۵۷ دانلود
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۷۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان