//
کدخبر: ۴۴۹۷۸۲ //

راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال: چه هاردی بخریم؟

انتخاب هارد اکسترنال مناسب، می‌تواند دغدغه‌ی بسیاری از افراد باشد. با توجه به تنوع برندها، مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلف هاردهای اکسترنال در بازار، انتخاب هارد مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال: چه هاردی بخریم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

چه برای پروژه‌های کاری و دانشجویی، چه برای تماشای فیلم و سریال، حتی برای سرجمع‌کردن عکس‌های دوربین‌های دیجیتال و گوشی و خلاصه به دلایل مختلف، به یک هارد اکسترنال خوب نیاز داریم. به‌خصوص در این روزها که نوروز در پیش است و فرصت بیشتری برای تماشای فیلم یا مرتب کردن گوشی و دوربین‌ها و تخلیه تصاویر و فیلم‌های‌شان داریم خرید هارد یک نیاز است.

در این مطلب سعی کردیم تمام نکاتی را که برای خرید یک هارد لازم است، بگوییم و حتی سراغ بهترین گزینه‌ها در بین هاردهایی که برای مصارف شخصی لازم هستند و قیمت‌شان زیر 3 میلیون تومان است، رفتیم. با ما باشید.

انتخاب هارد براساس نوع فناوری حافظه

هاردها از فناوری‌های مختلف ذخیره‌سازی، از جمله درایوهای هارد دیسک سنتی (HDD) و درایوهای حالت جامد (SSD)  استفاده می‌کنند. هاردهای سنتی مقرون به‌صرفه هستند و ظرفیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهند، در حالی‌که هاردهای SSD سریع‌تر، بادوام‌تر و مقاوم در برابر ضربه هستند اما هزینه بالاتری دارند.

هاردهایSSD و HDD دو نوع از رسانه‌های ذخیره‌سازی هستند که از دو فناوری متفاوت برخوردارند و ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. SSD از فناوری حافظه‌های نانو استفاده می‌کند. این نوع حافظه سریع تر، سبک‌تر و با زمان دسترسی کمتر به داده‌ها عمل می‌کند. از سوی دیگر، هاردهای HDD  از فناوری مکانیکی برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها شامل یک دیسک چرخان با سرعت‌های مختلف هستند که داده‌ها را بر روی یک صفحه مغناطیسی ثبت می‌کنند. عمر طولانی‌تر و ظرفیت بالاتر از نظر ذخیره‌سازی، دو ویژگی اصلی این نوع هاردها هستند.

هارد‌های SSD به دلیل سرعت بالا و عملکرد بهتر در اجرای برنامه‌ها و انتقال داده‌ها، برای استفاده در سیستم‌های عامل، بازی‌های رایانه‌ای و برنامه‌هایی که به سرعت و عملکرد فوری نیاز دارند، بسیار مناسب هستند. همچنین، برای استفاده‌هایی که به حمل و نقل آسان و مقاومت بالا در برابر شوک و لرزش ها نیاز دارند، مانند استفاده در لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل، SSD مزایای بسیاری دارد. از سوی دیگر، هاردهای HDD به دلیل ظرفیت ذخیره‌سازی بالا و قیمت مناسب‌تر، برای ذخیره‌سازی داده‌های بزرگ مانند عکس‌ها، ویدئوها و فایل‌های صوتی ایده‌آل هستند.

انتخاب هارد براساس نوع کاربری

براساس نوع استفاده‌ای که می‌خواهید داشته باشید می‌توانید حجم ذخیره‌سازی هارد را انتخاب کنید. اولین و مهم‌ترین پیشنهاد این است که از یک هارد برای تمام کاربری‌ها استفاده نکنید. به‌طور مثال اگر روی یک هارد همزمان فیلم، عکس‌های پرخاطره و پروژه درسی یا کاری بریزید و حین رفت و آمد لطمه ببیند می‌توانید فیلم‌ها را دوباره دانلود کنید اما شاید عکس‌های خانوادگی را نتوانید مجدد داشته باشید.

برای کارهای درسی و کاری معمولی مثل جابه‌جایی فایل‌های ساده بهترین گزینه استفاده از فلش به‌جای هارد است. برای پروژه‌های سنگین، ضبط دوربین مداربسته و موارد دیگر متناسب با نوع کاربری باید تصمیم بگیرید و امکان ارائه فرمول ثابتی نیست. به‌طور مثال بسیاری از ادارات برای مدت محدودی فیلم‌های مداربسته را نگهداری می‌کنند و برخی برای زمانی طولانی. متناسب با این موضوع حجم فرق می‌کند. اما اگر دنبال استفاده از هارد برای تماشای فیلم و سریال هستید یک هارد 2 ترابایت کارتان را راه می‌اندازد.

اگر می‌خواهید آرشیوی کامل از سینمای کلاسیک و روز جهان داشته باشید و فیلم‌ها را هم پاک نکنید باید سراغ هارد 4 ترابایت بروید. برای موسیقی اگر فلش کارتان را راه نمی‌اندازد هارد 500 گیگ کافی است. اما برای عکس‌های خانوادگی و ... هم بهتر است سراغ یک هارد یک ترابایتی بروید تا با خیال راحت چند وقت یک‌بار گوشی و دوربین تمام اعضای خانواده را تخلیه کنید.    

انتخاب براساس ویژگی‌های هارد

1. گارد یا کاور خوب | کاور بخشی از هارد نیست، اما از نان شب واجب‌تر است، از هرجایی که هارد می‌خرید یک کاور خوب هم بخرید، حتی اگر هاردی که می‌خرید ضدضربه باشد.

2. سرعت بالا | برای یکی دو ساعت هارد همکارتان را گرفته‌اید و می‌خواهید تمام محتوایش را خالی کنید، آن‌جاست که فناوری انتقال داده‌ها به‌کارتان می‌آید. اگر پورت‌ها و کابل‌ها و خود هارد کیفیت لازم را برای انتقال با سرعت داده‌ها نداشته باشند استفاده از هارد سخت و حوصله‌سربر می‌شود. گزینه‌های اتصال هارد را هم خوب بررسی کنید تا در بحث سرعت با چالش مواجه نشوید. البته بیشتر هاردهای موجود در بازار از فناوری انتقال سریع داده‌ها یا USB 3 پشتیبانی می‌کنند.    

3. بدنه مناسب | خیلی از هاردهای اقتصادی سرعت و حجم ذخیره‌سازی مناسبی دارند اما هربار استفاده از آن‌ها شبیه خنثی کردن بمب پراسترس است. شاید یک کاور مناسب حین رفت و آمد هارد شما را دربرابر صدمات پشتیبانی کند. اما وقتی که درحال تماشای فیلم هستید هارد خارج از کاورش است و اگر بیفتد خودش و تمام اطلاعاتش ضربه خواهند خورد. پس بدنه مناسب هارد آپشن مهمی است که روی قیمت هم تاثیر دارد اما قطعاً ارزشش را دارد.

4. قابل حمل بودن | البته تمام هاردها قابل حمل هستند. اما خوش‌دست و راحت نیستند. برای برخی از هاردهایی که حجم بالایی دارند ممکن است حمل و نقل راحت نباشد یا گارد مناسبی پیدا نشود.

5. اعتبار برند و ... | برندهای مشخصی هستند که اعتبار لازم را دارند، در عین‌حال ممکن است حتی یک محصول از برندی مشخص هم خوب از کار درنیاید، پس حتی قبل از خرید حضوری هم در فضای مجازی نظر کاربران را بخوانید تا با اشکالات و محدودیت‌های هارد آشنا شوید.

6. و بقیه نکات | شاید فکر کنید هارد آپشن‌های خاصی ندارد اما علاوه بر تمامی مواردی که تا این جا مرور کردیم مواردی مثل ضد ضربه بودن، ضد رطوبت، داشتن گارانتی، ضد تکان خوردن و... مهم است. برخی از هاردها به‌ دلیل فناوری که در آن بخش اصلی هارد در خلأ می‌چرخد به محض تکانی کوچک با اختلال مواجه می‌شوند.

هاردهایی با قیمت مناسب

1. سیگیت مدل Expansion ظرفیت یک ترابایت | سیگیت یکی از قوی‌ترین تولیدکنندگان درایوهای ذخیره‌سازی اطلاعات بازار است و هاردهای اکسترنال Expansion جزو  پرفروش‌ترین‌ هاردهای بازار به شمار می‌روند. این هارد اکسترنال بسیار ظریف و جمع‌وجور  و به دلیل استفاده از رابط USB 3، از سرعت خوبی برخوردار است. قیمت این مدل حدود 2 میلیون و 900 هزار تومان است.

2. وسترن دیجیتال مدل My Passport ظرفیت یک  ترابایت | هاردهای اکسترنال My Passport وسترن دیجیتال هم جزو پرفروش‌ترین هاردها هستند که به‌ دلیل اندازه جمع و جور و وزن کم‌شان، امکان حمل و نقل بسیار راحتی دارند. ما عملا با یک هارد اکسترنال ظریف روبه‌رو هستیم که از رابط USB 3.1 بهره می‌برد و از سرعت خوانش و نوشت بسیار خوبی هم برخوردار است و قیمت آن 3 میلیون تومان است.

3. ای دیتا مدل HV300 ظرفیت یک ترابایت | هاردهای اکسترنال ای‌دیتا HV300B به دلیل ضخامت بسیار کمترشان (۱۰ میلی‌متر) نسبت به بسیاری از هاردهای اکسترنال بازار، از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند. از طرفی، با پشتیبانی از پورت USB 3.2 نسل اول، کاربر می‌تواند سرعتی نزدیک به ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه را در حالت خوانش به دست بیاورد. همچنین، وجود یک چراغ چشمک‌زن روی دستگاه، علایم مختلفی مانند روشن یا خاموش بودن، انتقال دیتا و حتی نمایش سنسور شوک و خطای دیسک را به کاربر اعلام می‌کند. قیمت این هارد حدود دو میلیون و 700 هزار تومان است. 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۹۷۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان