//
کدخبر: ۲۱۷۶۰۱ //
مدیر توسعه کسب و کارهای فضاپایه سازمان فضایی؛

ایران باید به بازیگری اصلی در عرصه منظومه‌ ماهواره‌ای تبدیل شود

مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران با اشاره به این که بیش از نیمی از ۱۳۲ کمپانی‌ فعال در حوزه طراحی، ساخت و پرتاب منظومه‌های ماهواره‌ای، آمریکایی هستند، گفت: اگر با موج ظهور منظومه‌های ماهواره‌ای همراه نشده و از بازیگران اصلی آن نباشیم مطمئنا مجبور می شویم در زمین آن‌ها بازی کنیم.

ایران باید به بازیگری اصلی در عرصه منظومه‌ ماهواره‌ای تبدیل شود
به گزارش فرتاک نیوز،

«شبنم یزدانی» در خلال مراسم پیش رویداد  «چالش طراحی منظومه ماهواره ای» خاطرنشان کرد: منظومه‌های ماهواره‌ای یکی از جریان‌هایی است که نه می‌توانیم جلوی آن بایستیم و مقاومت کنیم و نه انتظار داشته باشیم که ما را تحت تاثیر خود قرار ندهد. منظومه‌های ماهواره‌ای به زودی تمام زیرساخت‌های زمینی را تحت تاثیر قرار می دهند در نتیجه بهتر است نه تنها با آن همراه شده بلکه یکی از بازیگران اصلی آن نیز باشیم.

وی ادامه داد: دانشی که در دانشگاه‌ها تحت عنوان ساخت ماهواره و طراحی سیستم‌های فضایی وجود دارد، پاسخگوی نیازهای فنی ما در ساخت ماهواره‌ها و منظومه‌های ماهواره‌ای است. در نتیجه سازمان فضایی به این نتیجه رسیده، از دانشجویان، فارغ التحصیلان و علاقمندان این حوزه حمایت کند.

مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره کاربرد و اهمیت منظومه‌های ماهواره‌ای، گفت: اکثر کمپانی‌های فعال در زمینه منظومه‌های ماهواره‌ای در حوزه سنجش از راه دور و مشاهده زمین فعالیت می‌کنند، و این بدان معناست که ماموریتی که پیش‌تر تصور می‌شد کار ماهواره‌های بسیار بزرگتر، در مدارهای متفاوت و با هزینه‌های پرتاب بسیار بیشتر است، هم اکنون توسط منظومه‌های ماهواره‌ای که عمر آن‌ها نهایتا به ۶۰ تا ۶۵ روز رسیده و سقوط کرده و دوباره جایگزین می‌شوند، انجام می‌شود.  

یزدانی همچنین از تعریف ماموریت، تامین هزینه، ایجاد زیرساخت‌های استاندارد، ارتقای سطح پرتاب‌ها و نهایتا انجام رایزنی‌های لازم برای حفظ حقوق تنظیم مقررات (رگولاتوری) ایران در این حوزه، به عنوان ۵ عنصر سیاستی که سازمان فضایی ایران برای به راه انداختن موج منظومه‌های فضایی در کشور در پیش گرفته، اشاره کرد که قرار است با پیمودن سه گام با عنوان بازارسازی که عبارتند از تشکیل تیم‌ها، پلتفرم سازی یا تکثر و ایجاد بازار خصوصی محقق شوند.  

رویداد مسابقه‌محور «چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای» که از امروز کار خود را آغاز می‌کند، این فرصت را برای دانشجویان، دانش‌آموختگان و استارتاپ‌های کشور فراهم می‌کند تا ایده‌های قابل پیاده‌سازی خود را در حوزه فناوری روز منظومه ماهواره‌ای در جهان با توجه به نیازهای روز کشور ارائه داده و از حمایت‌های لازم برخوردار شوند.  

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۷۶۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان