//
کدخبر: ۹۵۳۹ //
رئیس دانشگاه علامه:

هنر پرسشگری را به دانشجویان آموزش دهیم

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت که رسیدن به دانشگاه مطلوب نیازمند آموزش هنر تفکر و پرسشگری به دانشجویان است تا دانشجویان بتوانند برای این پرسش ها پاسخ های جدید پیدا کنند.

 حسین سلیمی از اهمیت ترویج تفکر پرسشگری در میان دانشجویان سخن گفت و اظهار داشت: وظیفه اصلی ما در دانشگاه ها این است که به دانشجو یاد دهیم که اندیشه جهانی را بفهمد، هنر و مسائل بومی خود را تفکر کند و بر اساس آن تفکر، پرسش های جدید طرح کند و برای این پرسش ها پاسخ های جدید پیدا کند و آنگاه دانشگاهی مطلوب خواهیم داشت.

وی افزود: وظیفه دانشگاه، پروردن دانش است و دانش از تفکر و تعقل و پرسشگری بیرون می آید. ما باید به دانشجویان در دانشگاه ها راه تفکر را بیاموزیم و دانشجویی که طریق تفکر را پیدا کند، در نتیجه می تواند درباره حوزه های تخصی خود پرسش های اصلی مطرح کند و تا زمانی که پرسش مطرح نکند، اندیشه و تفکر شکل نمی گیرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت: اگر ما شیوه تفکر و تفکر اصیل را به دانشجویان نیاموزیم که نشانه اول آن توانایی پرسش های بنیادین است، دانشجوی ما عملا به نوعی مقلد متون جاری در دنیا تبدیل خواهد شد.

وی اضافه کرد: در چنین وضعیتی دانشگاه های ما در رشته های جامعه شناسی به تکرار کننده صحبت برخی از جامعه شناسان بزرگ دنیا تبدیل می شوند و همچنین هنر روانشناسان ما این خواهد بود که فلان روانشناس غربی چه گفته است.

سلیمی بخشی از این مشکل را مربوط به سیستم آموزشی کلان دانست و گفت: ریشه این مساله به نظام آموزش و پروش برمی گردد که دانش آموزان را به ماشین های حفظ مطلب و یا ماشین های حل مساله تبدیل می کند.

وی اضافه کرد: سیستم های آموزش و پرورش خلاق سیستم هایی هستند که هنر تفکر، ‌هنر پرسش، هنر حل مساله و هنر خلاقیت و طرح اندیشه جدید را آموزش می دهند و اگر طراحی آموزش و پرورش ما بر این اساس شکل گیرد، دانشگاه های ما نیز پویا و فعال خواهد بود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان