//
کدخبر: ۷۰۳۷ //

آیا موسسات فرهنگی، هنری درجامعه کارساز هستند؟!

امروزه کسب مهارت‌های فرهنگی وهنری جزء لاینفک زندگی شهری مردم شده است

آیا موسسات فرهنگی، هنری درجامعه کارساز هستند؟!

 فرتاک نیوز/موسسه فرهنگی و هنری به عنوان تنها سازمان مردمی و متولی اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح خرد می­‌باشد نهادی که می­‌بایست با بودجه خود به فعالیت بپردازد.

  امروزه کسب مهارت‌های فرهنگی وهنری جزء لاینفک زندگی شهری مردم شده است همه خانواده­‌ها مشتاقند تا فرزندانشان بجز تحصیل در مدارس، هنر یا حرفه فرهنگی دیگری همانند شعر، نویسندگی و .... را کسب نمایند و راه رسیدن به این هدف از طریق شرکت در این کلاس‌­ها می‌­باشد که در قالب موسسه فرهنگی چند منظوره مجوزدار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل می­‌گیرد.

تحولات فراوان اجتماعی، سیاسی، فرهنگی سبب شده است تا مسئولین هم بسیاری از مسئولیت­‌های خود را در قالب نهادهای غیر دولتی به دست خود مردم بسپارند و تنها نظارتی بر روی آن داشته باشند.

سوال اینجاست؟

آیا این مراکز و نهادهای غیر دولتی چند منظوره فرهنگی می­‌تواند تنها با نظارت دولت به هدف ارتقاء فرهنگی، هنری جامعه دست یابد.

اگر نگاهی به اهداف این موسسات بیندازیم می­‌بینیم برنامه­‌ریزی آنان می­‌بایست نه تنها بر مبنای اولویت‌ها، خط مشی­‌ها و سیاستگذاری­‌های کلان فرهنگی کشور اثربخش و رضایت‌آفرین و در جامعه محسوس باشد بلکه علاوه بر آن دارای رویکرد توسعه محور باشد که در غیر این صورت به سمت میرایی و انجماد فرهنگی حرکت خواهد نمود.

با توجه به اهداف دولت به سمت کوچک­‌سازی، ایجاد این موسسات فرهنگی، هنری باید آگاهانه جهت وصول به اهداف، فرصت­‌ها و مقدورات باشد و منجر به امنیت فرهنگی و اعتمادسازی در درون جامعه گردد.

در کشورهای توسعه یافته اهمیت این سازمان‌ها و موسسات بیش از پیش شناخته شده است چرا که سبب ایجاد شغل می­‌گردد شغل براساس پاسخ به نیازهای بازار ایجاد می­‌شود نکته مهم درخصوص کارآفرینی فرهنگی این است که موسسه­‌های فرهنگی و هنری نسبت به اهمیت استراتژیک آن پی ببرند.

آشکارترین منبع استراتژیک  در فعالیت­‌های کارآفرینانه فرهنگی، همانا تبدیل ایده­‌های خلاقانه، جهت ایجاد ارزش افزوده به کالاها و خدمات فرهنگی است سوق دادن منابع به سوی ظرفیت­‌هایی که ایجاد ثروت و شغل می­‌نمایند ضرورت درک مولفه­‌های کارآفرینی را ایجاب می­‌کند. برای موسسات چند منظوره لازم است با مدیریت مناسب و نوین واگذار از مدیریت سنتی به فعالیت‌­های کارآفرینانه، استعدادها و امکانات و پدیده­‌های عالی انسانی را به فعلیت رسانده و به گونه­‌ای نوآورانه به احیاء و آفرینش ارزش فرهنگی بپردازد.

بنابراین بنظر می‌رسد اگر چالش‌هایی مانند عدم تناسب نیاز مناطق مختلف کشور به صدور مجوز، عدم پشتیبانی مناسب مادی و معنوی از موسسات، عدم نیازسنجی و بومی‌سازی دانش، نبود تسهیلات کم‌بهره و دراز مدت، تدریس افراد غیرمتخصص و........ تبدیل به فرصت‌هایی مانند ایجاد شغل مناسب برای موسسان از طریق جذب مدرس در رشته‌های مختلف زیرمجموعه  و تربیت نیروی کار خواهد شد همچنین با اجرای دوره‌های بلندمدت در مقاطع کاردانی و بالا دررشته‌های مختلف فرهنگی، هنری، سینمایی، مطبوعاتی، تبلیغاتی و...سهم به‌سزایی در تربیت نسل کارآمد و مسلط به دانش فنی خواهد داشت و در نتیجه مشکل اصلی جامعه که این روزها تبدیل به یک بحران گردیده است تا حدودی مرتفع خواهد شد.

    سیده مرضیه شفاپور کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی 

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان