//
کدخبر: ۴۱۹۹ //

«این نیز بگذرد» رونمایی شد

در این مراسم رونمایی از آلبوم «این نیز بگذرد…» توسط اساتید عرصه موسیقی آقایان نادر گلچین، محمد سریر، محمدعلی بهمنی و عباس محمدی انجام شد. هنرمندان این اثر قصد اجرا در این نشست را داشتند که به دلیل حادثه پلاسکو و ابراز همدردی با خانواده این شهدا از اجرا را لغو کردند.

 «این نیز بگذرد» رونمایی شد

به گزارش فرتاک نیوز، آیین رونمایی از آلبوم «این نیز بگذرد…» با خوانندگی «فاضل جمشیدی» و آهنگ‌سازی «حسین پرنیا» در نشست اتفاق ترانه با اجرای علیرضا بدیع در سالن مهر حوزه هنری با حضور اساتیدی چون نادر گلچین، محمد سریر، محمدعلی بهمنی و… رونمایی شد.

در ابتدای این برنامه تعدادی از شعرای جوان اشعار خود را خواندند و در ادامه «مصطفی جمشیدی» رمان‌های «بیداری» و «سونات عدن» را معرفی کرد. دو اثری که دستمایه‌ای موسیقایی دارند، این نویسنده درباره‌ی کتاب‌هایش گفت:‌ «در روز ۱۳ آبان کشتار جمعی‌ای که شاه جلوی دانشگاه تهران انجام داد، باعث شد که من در این مورد کتابی را تالیف کنم که محوریت انقلابی دارد و نام «بیداری» به خود گرفت. شخصیت «هوشیار»، شخصیت اصلی این داستان است که مذهبی است و برای امرار معاش تصنیف می‌فروشد و در مقابل «هوشیار» بادیگاردی به نام «جهان» است که با «هوشیار» مخالف است و قصد کشتن «هوشیار» را دارد و نقشه های زیادی برای کشتن او می‌کشد؛ اما «سونات عدن» چالش بین پلیس، قاضی و دزد است که قاضی دوست دارد جای پلیس باشد، پلیس علاقه دارد به جای قاضی باشد و دزد علاقه دارد تا جای پلیس داستان باشد.»

در ادامه نشست «محمد سریر» با اظهار نگرانی در فضای ادبیات گفت: «ادبیات ستون فرهنگ است، متاسفانه امروزه در مدارس و آموزشگاه‌ها به موضوع ادبیات کمتر رسیدگی می‌شود و جوانان و نوجوانان ما در عرصه ادبیات و فرهنگ فقیر هستند، این موضوع کاملا تاسف بار است که دانش آموز اشعار کتاب را فقط برای قبولی در امتحان و گرفتن نمره‌ای خوب می‌خواند. متاسفانه امروزه نه تنها در موسیقی بلکه در حوزه کلام نیز، وجه ادبی و ماندگاری وجود ندارد و اینها به یکدیگر ضربه زده‌اند. به هرحال موسیقی همراه با شعر است و بدنه‌ی موسیقی و حتی ردیف روی کلام تاثیر گذاشته شده است؛ ما اگر شعر موسیقی را متوجه نشویم، نمی‌توانیم با اثر ارتباط برقرار کنیم، باید شعر و موسیقی با هم آمیخته شوند تا اثری ماندگار پدید آید.»

«محمد سریر» همچنین در پاسخ به این سوال که از نظر شما ظرفیت شعر معاصر در چه حد است و چه مقدار در این تجربه موفق بوده است، گفت:‌ »استفاده از اشعار معاصر به این معنی نیست که از اشعار کهن استفاده نمی‌شود، شعر امروز به هرحال نگاهی تازه به مسائل جامعه دارد؛ ولی این اشعار از تکنیک و فضاسازی هنری در شعر‌فارسی ایجاد می‌کند که این موضوع به موسیقی حالتی خاص و جذاب می‌بخشد.»

استاد «نادر گلچین» نیز در رابطه با حضور کلام در موسیقی گفت: «موضوعی که در موسیقی قابل ارج نهادن است کلام است، آن قدر که کلام تاثیرگذار است موسیقی نمی تواند موثر واقع شود، برخی از اشعاری که امروزه در موسیقی استفاده می‌شود قابل قبول نیستند.»

«محمدعلی بهمنی» -شاعر و غزل‌سرای ایرانی- نیز بر این اعتقاد است که بهترین کاری که می‌توان انجام داد، این است که مروری بر آثار بزرگان موسیقی و شعر کرده و از آن ها بهره‌مند شویم. هر شعر هر چند که قابلیت همراهی با موسیقی را نداشته باشد، یک ظرفیت‌های پنهانی دارد که نباید از آن‌ها غافل شویم. در گذشته اشعار بیشتر به صورت منثور بوده‌اند؛ اما شعر موزون آنقدر ظرفیت داشته است که تا امروز در موسیقی از آن بهره می‌بریم. این خود جای خرسندی دارد که ما به میراث خود و اصلیت خود برگشته‌ایم.»

در ادامه نشست مراسم رونمایی از آلبوم «این نیز بگذرد…» برگزار شد و فاضل جمشیدی خواننده این اثر گفت: «مدتی به دلیل فشار‌های عصبی موسیقی کسالت بر من وارد شد و در این مدت تنها کسی که بیشتر به فکر من بود و به دیدار من می‌آمد حسین پرنیا آهنگ‌ساز این آلبوم بود و طی گفت‌وگوهایی با هم این اثر را تولید کردیم.»

در این مراسم رونمایی از آلبوم «این نیز بگذرد…» توسط اساتید عرصه موسیقی آقایان نادر گلچین، محمد سریر، محمدعلی بهمنی و عباس محمدی انجام شد. هنرمندان این اثر قصد اجرا در این نشست را داشتند که به دلیل حادثه پلاسکو و ابراز همدردی با خانواده این شهدا از اجرا را لغو کردند

 

منبع: افکار نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان