//
کدخبر: ۲۰۱۶۲ //

«سه قصه» مجموعه داستان هایی از ایرج طهماسب!

ایرج طهماسب مجری تلویزیون، بازیگر،کارگردان و فیلم نامه نویس سرشناس کتابی با مضمون داستانی را به چاپ رسانده است.

«سه قصه» مجموعه داستان هایی از ایرج طهماسب!
به گزارش فرتاک نیوز،

ایرج طهماسب بازیگر، کارگردان، مجری و فیلمنامه نویس فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم سینمایی «آن سوی مه» در سینما آغاز کرد.

این هنرمند در کارنامه کاری خود فیلم های محبوبی چون: «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «یکی بود یکی نبود»، «دختر شیرینی فروش»، «زیر درخت هلو» وچند فیلم دیگر را کارگردانی و نویسندگی کرده است.

او همچنان در سریال هایی مانند: «آرایشگاه زیبا»، «النگ و دولنگ»، « کلاه قرمزی» به ایفای نقش پرداخته است.

اما ایرج طهماسب در روزهای اولیه اسفند ماه سال 1395 کتابی با مضمون داستانی به نام «سه قصه» وارد بازار کتاب کرد، که مورد توجه جامعه هنری قرار گرفت و در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسید.

این کتاب شامل«داستان هایی به نام های «بالشی پُر از پَر سفید»، «خروس سفید»، «ماه بر پیشانی» و «سرگذشت فنچ‌ها»  است و پوریا عالمی، طنزپرداز مطرح کشورمان مقدمه آن را نوشته است.

«سه قصه» مجموعه داستان ایرج طهماسب

این کتاب قصه به ظاهر مخاطبش کودکان و نوجوانان است، فضایی افسانه‌ای دارد و معمولاً شخصیت‌های اول قصه‌ها دچار خیال‌پردازی می‌شوند، اما با مطالعه داستان و فضای سیاهی که یادگار داستان‌های دهه 60 است، می‌توان برداشت کرد که مخاطب اصلی کتاب قشر بزرگسال است.

هر چهار داستان کتاب مربوط به اواخر دهه 60 است که نویسنده آنها را بعد از حدود 30 سال به چاپ رسانده است.

چیزی که در فضای یاس و نا امیدی و سیاهی داستان‌ها خودنمایی می‌کند، عشق است و این عشق می‌تواند یک دوست داشتن ساده بچه‌ای به اطرافیانش باشد یا در داستان هیجان‌انگیز دو فنچ عاشق خودنمایی کند.

در توضیح ویژگی‌های قصه‌های این مجموعه باید گفت که همه قصه‌ها با لحنی بسیار ساده و روان نوشته شده‌اند و تقریباً می‌توان گفت این ساده‌نویسی به نوعی نتیجه‌ تاثیرپذیری کار در حوزه کودک بوده که روی نوشته‌های طهماسب تاثیر گذاشته است.

پوریا عالمی در بخشی از مقدمه این اثر نوشته است:‌ «سه قصه ایرج طهماسب نمونه‌ای است از دست برداشتن نویسنده از به رخ کشیدن متن و روایت، و برگزیدن شیوه‌ای در ظاهر ساده برای تعریف قصه‌هایی مهیب و عجیب که به درد خواب کردن خواننده نمی‌خورد و چشم او را باز می‌کند».

 

ایرج طهماسب در مقدمه کوتاهی در ابتدای کتاب آورده است: «این داستان‌ها تعدادی از داستان‌هایی است که طی کار هنری‌ام نوشته‌ام؛ به سال های دور و نزدیک باز می‌گردد و هر یک شیوه نگارش خاصی دارد. همه آن‌ها را دوست دارم و وقتی آدم چیزی را دوست دارد، دلش می خواهد آن را با دیگران تقسیم کند؛ بنابراین تصمیم گرفتم بعد از سالیان سال آن‌ها را چاپ کنم. این نوشته‌ها برای دوستانی که تنها یک چهره این جانب را شناخته اند جالب تر است»

 

این کتاب توسط نشر چشمه در 96 صفحه و با قیمت 7500هزار تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

 

منبع: دیباچه
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۰۱۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان