//
کدخبر: ۱۰ //

سینماسیار، سینما را سیال کرده است

سینماسیار به عنوان امکانی برای رشد و توسعه اکران عمومی به سالن هایی که قابلیت تبدیل به سینما برای دور هم جمع کردن خانواده ها را دارد، این روزها در قالب چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس رونمایی شده است.

سینماسیار، سینما را سیال کرده است

به گزارش فرتاک نیوز، سینماسیار به عنوان امکانی برای رشد و توسعه اکران عمومی به سالن هایی که قابلیت تبدیل به سینما برای دور هم جمع کردن خانواده ها را دارد، این روزها در قالب چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس رونمایی شده است. تعداد ۱۰ دستگاه سینما سیار همزمان با آغاز این جشنواره به استان مازندران اهدا شد تا مردم بتوانند تجربه مشترک سینما رفتن را با مردم پایتخت که غالبا امکانات بهتری در حوزه فرهنگ و هنر به واسطه قطبیت و تمرکز هنرمندان و اهالی سینما در اختیار دارند، رقم بزنند.

با وجود گذشت تنها دو روز از راه اندازی سینماسیار در ۱۰ منطقه از استان مازندران مردم محمود نوری مسئول سینماسیار نکا از استقبال گسترده مردم از اجرای این طرح خبر داده و گفته است تاکنون ۵۰۰ نفر آثار چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس را در بخش های مختلف به واسطه این قابلیت تماشا کرده اند.

در این گزارش با سر زدن به برخی از سالن هایی که طرح سینماسیار در آن ها آغاز به کار کرده است، نظر مخاطبان این مدیوم نوظهور را درباره کیفیت اجرای آن جویا شده ایم. مجید علمداری یکی از اهالی شهر نکا که به واسطه سینماسیار یکی از فیلم های جشنواره را به تماشا نشسته است، درباره این قابلیت می گوید: ابتدا باید به خاطر راه اندازی این امکان در شهر نکا از دست اندرکاران برگزاری جشنواره بین المللی فیلم یاس تشکر کنم. مردم ایران، سینما و هنرمندان این حوزه را بسیار دوست دارند و از فیلم های در حال اکران بسیار استقبال می کنند. به شرط آن که امکانات نسبتا قابل قبولی برای خانواده ها برای تماشای فیلم های روز و روی پرده فراهم شود که خوشبختانه سینماسیار این امکان را برای مردم شهرستان ها و شهرهای دور افتاده تر فراهم کرده است.

وی همچنین می افزاید: من پیش از این از طریق خرید سی.دی های فیلم ها و سریال های توزیع شده در شبکه نمایش خانگی با فاصله نسبت به زمان اکران در جریان فیلم ها قرار می گرفتم و به دلیل علاقه ام به سینما همیشه دوست داشتم در سالن های سینما به تماشای آثار بنشینم.حتی گاهی که پیش می آمد برای کاری ادرای به تهران می رفتم، در یک روز چند سانس فیلم را در بهترین سینماهای تهران می دیدم. اما حالا شرایط برای تمرکز و تحلیل فیلم ها و رونق بازار سینما در شهرهای دیگر هم فراهم شده است.

اجرای طرح سینماسیار در شهرهای مختلف استان مازندران در سومین روز برگزاری جشنواره بین المللی فیلم یاس با استقبال گروه های مختلف و اقشار متنوعی در این شهرها مواجه شده است. چنانچه غلامرضا مسکین فام مسئول سینما سیار شهر نوشهر از استقبال بیش از ۷۰ دانش آموز نوشهری که در یک سانس به تماشای اثری از این جشنواره نشستند، خبر داده است. صادق قوامی یکی از دانش آموزان نوشهری که همراه با دوستان خود مهمان و میزبان جشنواره بین المللی فیلم یاس شده است، به خبرنگار ستاد خبری جشنواره می گوید: وقتی از یکی از اقوام مان که در تهران زندگی می کند، می شنیدم که همراه با همکلاسی هایش به اردوهای تماشای فیلم می روند، همیشه دلم می خواست که این شرایط را در شهر خودمان هم تجربه کنیم اما معمولا این اتفاق نمی افتاد. زیرا علاوه بر این که سالن های سینمایی خوبی در شهرمان نداشتیم، سینما رفتن دسته جمعی برای معلمان مان هم معنای چندانی نداشت.

وی ادامه می دهد: دیدن فیلم روی پرده بزرگ سینما و همین طور با دوستانم برایم خیلی لذت بخش بود. امیدوارم باز هم جشنواره های دیگری در استان مازندران فراهم شوند تا بتوانیم با دوستانمان به تماشای فیلم بنشینیم.

طرح سینماسیار در شهر گلوگاه از اولین روز برگزاری چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس آغاز به کار کرده است و اگرچه آمار دقیقی نسبت به استقبال خانواده های این شهر از این امکان هنوز در اختیار نیست، با این وجود عباس خواجوی مسئول سینما سیار در این شهر خبر از اقبال خانواده های زیادی نسبت به تماشای فیلم های جشنواره از طریق سینما سیار می دهد. به نظر می رسد مهم ترین قابلیت اجرای این طرح رونق بازار فروش فیلم ها و تبدیل کردن سینما به یک صنعت به مفهوم واقعی آن از طریق توسعه در سراسر کشور باشد. سعیده شاهوردی مادر یک خانواده و ۳۸ ساله است. او خانه دار است و از این که همراه با خانواده اش در یکی از روزهای میانی هفته به تماشای فیلمی از جشنواره فیلم یاس نشسته است، ابراز خرسندی می کند.

 او می گوید: به دلیل این که خانه دار هستم و ساعات خالی زیادی در طول روز دارم، همیشه به بهترین راه پر کردن اوقات فراغتم فکر می کنم. به سینما علاقه دارم اما به دلیل این که سالنی برای اکران فیلم در اطراف محل سکونت مان ندیده ام، چندان به تماشای فیلم ترغیب نشده ام.

این مخاطب سینما ادامه می دهد: به نظرم دیدن فیلم های خوب هم می تواند الگویی برای زندگی بهتر به خانواده ها ارائه کند، هم این که فرصتی برای دور هم جمع کردن اهالی خانواده و رقم زدن یک تفریح مناسب و نسبتا ارزان برای آن هاست.

فریدون کنار به عنوان دیگر میزبان طرح سینماسیار در استان مازندران از امروز اجرای کیفی این طرح را در دستور کار خود قرار داده است. مهدی علیزاده مسئول سینما سیار مستقر در فریدون کنار استان مازندران با اشاره به استقبال مخاطبان از نمایش آثار جشنواره یاس در چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس از طریق سینماسیار گفته است در ۲ روز از اجرای این طرح نزدیک به ۴۰۰ نفر از آثاری که توسط سینما سیار نمایش داده شد، استقبال کردند. به طوری که در هر سانس حدود ۴۰ نفر از مردم این شهر به تماشای فیلم های چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس نشسته اند. این در حالی است که این شهر هر روز ۵ نوبت نمایش برای آثار حاضر در جشنواره بین المللی فیلم یاس را در دستور کار خود قرار داده است.

علی لطیفی نیا ۳۲ سال سن دارد. مجرد است و به تنهایی در سالن نمایش فیلم های این جشنواره در شهر خود نشسته است. وی اصالتا اهل شهر تبریز است اما به دلیل شرایط کاری اش در استان مازندران سکونت دارد. لطیفی نیا می گوید: وقتی در تبریز زندگی می کردم، بیشتر فیلم های در حال اکران را دنبال می کردم و در جریان اخبار مربوط به ان ها قرار می گرفتم. اساسا وقتی فیلمی را می بینید، بیشتر دوست دارید اخبار و مصاحبه های بازیگران و عوامل آن را دنبال کنید. زیرا می توانید با اثر همذات پنداری کرده و حرف های هنرمندان را به طور مصداقی در ارتباط با فیلم درک کنید.

وی همچنین خاطر نشان می کند: خوشحالم که این فرصت برای من و هم نسلانم فراهم شده است تا فیلم های روز ایران را دنبال کنیم. سینماسیار باعث می شود تا مخاطبان از دست رفته سینما که به ماهواره ها روی آورده اند، دوباره فیلم های سالم و سینمای اخلاق مدار خودی را دنبال کنند. همچنین سینما از نظر اقتصادی خانه تکانی کند. همانطور که در چند ماه گذشته خبرها نشان می دهد فروش فیلم ها افزایش یافته است.

شهر آمل نیز دیگر میزبان طرح سینماسیار در استان مازندران است که به عنوان پیشگام اجرای این طرح همزمان با آغاز چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس، به رونق و گسترش سینما می اندیشد.

چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس نیز به دبیری سید مصطفی ابطحی تا ۲۶ آذر ماه ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان