//
کدخبر: ۳۶۰۲۲۴ //

۶ خوراکی که باعث التهاب می شود

بسته به شرایط، التهاب می تواند خوب یا بد باشد.

6 خوراکی که باعث التهاب می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

التهاب از یک طرف، یک روش طبیعی بدن شما برای محافظت از خود در هنگام آسیب دیدگی یا بیماری است. یعنی می تواند به بدن شما کمک کند از خود در برابر بیماری دفاع کند و بهبودی را تحریک کند.

از سوی دیگر، التهاب مزمن و پایدار با افزایش خطر بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و چاقی مرتبط است.

مواد غذایی که می توانند باعث التهاب شوند 

1. شکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا

یکی از دلایل مضر بودن قندهای افزوده این است که می توانند التهاب را افزایش دهند و منجر به بیماری شوند. شکر می تواند مضر باشد زیرا مقادیر اضافی فروکتوز را تامین می کند. خوردن مقدار زیادی فروکتوز با چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت، بیماری کبد چرب، سرطان و بیماری مزمن کلیه مرتبط است.

همچنین، محققان خاطرنشان کرده‌اند که فروکتوز باعث التهاب در سلول‌های اندوتلیال می‌شود که رگ‌های خونی شما را پوشانده‌اند، که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است.

غذاهای حاوی قند افزوده بالا عبارتند از آب نبات، شکلات، نوشابه، کیک، کلوچه، دونات، شیرینی و برخی غلات.

2. چربی های ترانس مصنوعی

چربی های ترانس مصنوعی ناسالم ترین چربی هایی هستند که می توانید بخورید. آنها با افزودن هیدروژن به چربی‌های غیراشباع که مایع هستند، ایجاد می‌شوند تا پایداری چربی جامدتری به آن‌ها بدهد. برخلاف چربی‌های ترانس طبیعی موجود در لبنیات و گوشت، چربی‌های ترانس مصنوعی باعث التهاب و افزایش خطر بیماری می‌شوند.

علاوه بر کاهش کلسترول (خوب)، چربی‌های ترانس ممکن است عملکرد سلول‌های اندوتلیال پوشاننده شریان‌ها را که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است، مختل کند.

غذاهای سرشار از چربی ترانس عبارتند از سیب زمینی سرخ کرده و سایر فست فودهای سرخ شده، انواع پاپ کورن، برخی مارگارین ها و شیرینی های سبزیجات، کیک ها و کلوچه های بسته بندی شده.

3. روغن های گیاهی و دانه

عده ای از دانشمندان بر این باورند که برخی از روغن های گیاهی مانند روغن سویا به دلیل محتوای اسید چرب امگا 6 بسیار بالا، التهاب را تحریک می کنند. در واقع، متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که برای بهبود نسبت امگا 6 به امگا 3 و بهره‌مندی از مزایای ضدالتهابی امگا 3، غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی‌های چرب بیشتر مصرف کنید.

4. کربوهیدرات های تصفیه شده

خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است باعث التهاب شود. کربوهیدرات های تصفیه شده بیشتر فیبر خود را حذف می کنند. فیبر باعث سیری می شود، کنترل قند خون را بهبود می بخشد و باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کند.

با این حال کربوهیدرات های تصفیه شده در رژیم غذایی مدرن ممکن است باعث رشد باکتری های التهابی روده شود که می تواند خطر چاقی و بیماری التهابی روده را افزایش دهد.

کربوهیدرات های تصفیه شده در آب نبات، نان، ماکارونی، شیرینی ها، برخی از غلات، کلوچه ها، کیک ها، نوشابه های شیرین و تمام غذاهای فرآوری شده که حاوی شکر یا آرد اضافه شده هستند، یافت می شود.

5. الکل 

افرادی که زیاد مشروبات الکلی می نوشند ممکن است با سموم باکتریایی که از روده بزرگ خارج شده و وارد بدن می شوند، دچار مشکل شوند. این عارضه که اغلب روده نشتی نامیده می‌شود، می‌تواند منجر به التهاب گسترده شود که منجر به آسیب اندام می‌شود.

6. گوشت فرآوری شده

مصرف گوشت فرآوری شده با افزایش خطر بیماری قلبی، دیابت و سرطان معده و روده بزرگ مرتبط است. انواع رایج گوشت فرآوری شده عبارتند از سوسیس، بیکن، ژامبون، گوشت دودی و گوشت گاو.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۰۲۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان