//
کدخبر: ۴۵۲۶۶۵ //

دلیل ممنوعیت فروش داروها و محصولات جنسی در افغانستان توسط طالبان

گزارش‌ها از شهرهای مختلف افغانستان حاکی از آن است که مقامات طالبان فروش کاندوم، داروهای ضدبارداری و تحریک‌کننده‌های جنسی را در داروخانه‌ها ممنوع کرده‌اند.

دلیل ممنوعیت فروش داروها و محصولات جنسی در افغانستان توسط طالبان

این اقدام در ماه‌های گذشته با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی فعالان مدنی و شهروندان مواجه شده است.

مصطفی، یک داروفروش در شهر هرات به خبرگزاری دویچه‌وله گفت طالبان به آنها دستور داده‌اند از فروش این محصولات خودداری کنند زیرا آن را «خلاف شریعت و عمل کفار» می‌دانند. 

وی افزود که طالبان فروش داروهای ضدبارداری غیرتحریک‌کننده را مجاز دانسته‌اند. داروفروشان در کابل و بلخ نیز ادعاهای مشابهی را مطرح کرده‌اند.

با این حال، شرافت زمان سخنگوی وزارت بهداشت طالبان این خبر را تکذیب کرد و گفت این موضوع حقیقت ندارد. 

با این حال او در مورد وضعیت فروش کاندوم و سایر لوازم بهداشتی مرتبط با رابطه جنسی اظهارنظری نکرد.

فعالان مدنی در افغانستان معتقدند که طالبان همواره با وضع محدودیت‌های ناگهانی در زمینه‌های مختلف، مردم را غافلگیر و با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌کنند. 

سبحان رستگار، یک فعال مدنی افغان این اقدام احتمالی را در راستای سایر محدودیت‌های طالبان بر زندگی مردم از جمله قطع سر مانکن‌ها، منع استفاده از تصاویر در تبلیغات و حتی محدودیت‌‌های غذایی دانست.

منع فروش تحریک‌کننده‌های جنسی در حالی است که در ماه نوامبر سال گذشته، رسانه‌های داخلی افغانستان از جان باختن یک مقام امنیتی طالبان در تخار «پس از مصرف داروهای تقویت جنسی» خبر دادند.

این گزارش‌ها دلیل مرگ او‌ را سکته قلبی بر اثر «مصرف بی‌رویه داروهای تقویت جنسی» عنوان کردند.

از زمان تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، محدودیت‌های روزافزونی بر جامعه این کشور از جمله زنان و دختران تحمیل شده است. این امر نگرانی‌های گسترده‌ای را در میان شهروندان و جامعه جهانی ایجاد کرده است.

فعالان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی نیز نسبت به این اقدامات طالبان و تاثیر آن بر سلامت و آزادی‌های فردی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها خواستار احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در این کشور شده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۲۶۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان